Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Slovensko v roku 2009
29. 12. 2008
Odborníci z ekonomickej oblasti odpovedali na dve otázky. Hodnotili rok 2008 a vyslovovali prognózy na nasledujúci rok.
Tu
sú ich skrátené vyjadrenia k očakávanej situácii v roku 2009:
Prognostik Ivan
Švejna:Budú
sa prejavovať dôsledky globálnej krízy. Rozumní podnikatelia by mali začať s
reštrukturalizáciou. Prehodnotiť by mali tri základné ekonomické otázky - čo
vyrábať, ako vyrábať a pre koho vyrábať. A mali by si položiť aj štvrtú - kto
to zaplatí? Nemá zmysel za každú cenu zvyšovať dopyt. Násilné investičné
stimuly by sa nemuseli prejaviť pozitívne.
Ekonóm Richard
Sulík:
Akciové
trhy dosiahnu dno. Nedá sa vopred povedať, ako sa kríza v budúcom roku prejaví.
INNES - Juraj
Karpiš:
Dôjde
k reštrukturalizácii v hospodárstve. Niektoré výroby sa zatvoria,
nezamestnanosť vzrastie.
Analytik ČSOB Marek Gábriš:
Aj keď Slovensko nie je izolovaným ostrovom a dôsledky krízy
pocíti, malo by aj v roku 2009
zaznamenať solídny ekonomický rast.
Analytik X-TRADE BROKERS Kamil Boros:
Vlna opatrení na
podporu reálnej ekonomiky v podobe masívnych fiškálnych stimulov, znižovanie
úrokových sadzieb a ďalšie. Slovensko sa bude musieť vyrovnať s klesajúcim
zahraničným dopytom.
Poslanec SDKÚ Pavol Frešo:
Riziko návratu rôznych socialistických koncepcií na báze
štátnych zásahov, regulácií či dokonca štátneho plánovania. Rastové opatrenia
vlády môžu krízu tlmiť. Nemala by sa podporovať dnešná spotreba na úkor
budúcich dôchodkov.
Analytik TREND Analyses:
Hrozba deflácie, zvyšovanie nezamestnanosti, odvetvová
reštrukturulácia v západnom svete, postupné zotavenie svetovej ekonomiky.
Služobníctvo Alžbety II. sa má písomne zaviazať k mlčanlivosti
28. 12. 2008
Komorníci, sluhovia, kuchári a upratovačky nebudú môcť o svojej práci diskutovať ani s najbližšími. Po skončení služby by mali tiež vrátiť spomienkové predmety, kráľovské darčeky, napísané poznámky a osobné denníky, ktoré sa často stávali lukratívnym biznisom.
Elektronické žiacke knižky
27. 12. 2008
Aj keď na mnohých školách už elektronická žiacka knižka funguje, bola zahrnutá do projektu dátového centra, ktoré chce prepojiť cez internet slovenské školy.
Prvá etapa dátového centra by mala byť sprevádzkovaná v prvom
polroku 2009.
Centrum má obsah vzdelávania dostať na internet. Zhromažďovať sa budú cezeň
aj údaje o školách.
Žiacka knižka má zefektívniť kontakt učiteľov a rodičov. Rodičia aj učitelia tak budú mať sústredené
na jednom mieste všetky informácie o žiakovi.
Okrem kvalifikácie sa na súkromné konto žiaka môžu pripísať aj informácie o dochádzke, plnení domácich
úloh či očakávaných previerkach. Je
možné, že v budúcnosti bude knižka našu mlaď sprevádzať od materskej školy až po
univerzitu.
Domáca pyrotechnika je nebezpečná
27. 12. 2008
Počet zdranení spôsobených pyrotechnikou v období Silvestra narastá. Medzi najčastejšie zranenia patria popáleniny, tržné rany alebo odtrhnuté prsty.
Veľmi nebezpečné sú zranenia v okolí tváre, najmä očí.
Nebezpečenstvo hrozí pri využívaní rôznych internetových návodov na výrobu
domácich výbušnín. Niekto niečo pridá, alebo pomení a nešťastie je na svete.
Výroba alebo zhromažďovanie výbušnín však môže byť klasifikované aj ako
trestný čin nedovoleného ozbrojovania. Trestné sadzby za sa pohybujú v rozpätí
od troch do ôsmich rokov.
Experimentovanie s doma vyrábanou pyrotechnikou si najčastejšie odnášajú
mladí ľudia.