Nové pojmy v spravovacom a kancelárskom poriadku pre súdy
5. 10. 2023
Od 1. 1. 2024 nadobudne účinnosť novela Vyhlášky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení, ktoré prináša viacero nových pojmov napríklad v ustanovení § 15.
Vyšší súdny úradník – koordinátor je vyšší súdny úradník určený rozvrhom práce, ktorý vedie informatívne stretnutie rodičov v konaní vo veciach starostlivosti súdu o maloletých a úkony spojené s informatívnym stretnutím rodičov.
Psychológ je zamestnanec krajského súdu určený rozvrhom práce, ktorý vykonáva podpornú psychologickú činnosť najmä v konaní vo veciach starostlivosti súdu o maloletých pre obvod tohto krajského súdu.
Podľa ustanovenia § 35a sa osobitná čakáreň pre obete trestných činov a rodinných príslušníkov obete trestných činov, ako aj iné prostriedky na ochranu obete trestných činov a jej rodinných príslušníkov využívajú v trestných konaniach a súvisiacich civilných konaniach.
Ak je svedkom, poškodeným alebo účastníkom konania, ktorý má vypovedať, obeť trestného činu alebo jej rodinný príslušník, čas predvolania sa určí tak, aby sa zabezpečil minimálny kontakt tejto osoby s páchateľom a súd prijme opatrenia potrebné na jej ochranu pred druhotnou viktimizáciou alebo opakovanou viktimizáciou. Ak má vypovedať oznamovateľ trestného činu, ktorý v trestnom oznámení požiadal o neuvedenie údajov o jeho totožnosti, postupuje sa primerane podľa prvej vety odseku 2 § 46.
Informatívne stretnutie rodičov je podľa nového ustanovenia § 51b iný potrebný procesný úkon súdu v konaní vo veciach starostlivosti súdu o maloletých, v ktorých možno uzavrieť rodičovskú dohodu a v konaní o výkon rozhodnutia, ktorého účelom je najmä vedenie rodičov k prevzatiu rodičovskej zodpovednosti, využitiu odbornej pomoci a k uzavretiu rodičovskej dohody. Informatívne stretnutie rodičov vedie vyšší súdny úradník – koordinátor, ak si jeho vedenie nevyhradil sudca.
K
Pobyt cudzincov – zmeny v zákone
29. 4. 2022
Zákon o pobyte cudzincov upravuje podmienky vstupu cudzincov na územie Slovenskej republiky a podmienky vycestovania cudzincov z územia Slovenskej republiky, ktoré nie sú upravené v osobitnom predpise alebo medzinárodnej zmluve, ktorou je Slovenská republika viazaná.
Zákon sa vzťahuje aj na cudzincov, ktorí požiadali o udelenie azylu alebo o poskytnutie doplnkovej ochrany na území Slovenskej republiky, ktorým bol udelený azyl na území Slovenskej republiky, ktorým bola poskytnutá doplnková ochrana na území Slovenskej republiky.
Ešte 7. apríla 2020 prijala NR SR zákon č. 73/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19. Tento zákon bol Ministerstvom vnútra SR predložený ako iniciatívny materiál, ktorého účelom bolo na základe vyhlásenia mimoriadnej situácie uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 a vyhlásenia núdzového stavu uznesením vlády SR č. 114 z 15. marca 2020 z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného korona vírusom SARSCoV-2 na území Slovenskej republiky upraviť niektoré zákony v pôsobnosti ministerstva vnútra SR tak, aby sa pri ich aplikácii v čo najväčšej miere znížilo riziko ohrozenia verejného zdravia a zároveň, aby boli čo najmenej dotknuté práva občanov pri obmedzenom režime niektorých orgánov verejnej moci.
Zákonom č. 73/2020 Z. z. boli do zákona o pobyte cudzincov dané v § 131i prechodné ustanovenia súvisiace s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19. Podľa ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu, krízová situácia je obdobie, počas ktorého je bezprostredne ohrozená alebo narušená bezpečnosť štátu a ústavné orgány môžu po splnení podmienok ustanovených v tomto ústavnom zákone na jej riešenie vypovedať vojnu, vyhlásiť vojnový stav alebo výnimočný stav, alebo núdzový stav.
K
Tolerovaný pobyt
25. 4. 2022
Policajný útvar udelí tolerovaný pobyt štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý je maloletou osobou nájdenou na území Slovenskej republiky, ak to vyžaduje rešpektovanie jeho súkromného a rodinného života a neohrozuje bezpečnosť štátu alebo verejný poriadok, ktorý je obeťou obchodovania s ľuďmi, ak má najmenej 18 rokov. Policajný útvar alebo osoba poverená ministerstvom vnútra oboznámi štátneho príslušníka tretej krajiny s možnosťou a podmienkami udelenia tolerovaného pobytu z tohto dôvodu a o právach a povinnostiach, ktoré z neho vyplývajú, alebo ak to vyplýva z medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky.
V prípade, ak štátny príslušník tretej krajiny, ktorý legálne vstúpil na územie Slovenskej republiky a nemá udelený pobyt podľa zákona o pobyte cudzincov, je oprávnený zdržiavať sa na území Slovenskej republiky až do uplynutia jedného mesiaca od odvolania krízovej situácie.
V prípade cudzieho štátneho príslušníka s udeleným prechodným alebo trvalým pobytom na päť rokov a počas krízovej situácie sa zdržiava v zahraničí, táto osoba môže podať žiadosť o obnovenie prechodného pobytu alebo o udelenie trvalého pobytu na neobmedzený čas na zastupiteľskom úrade SR, a to buď na veľvyslanectve príp. na generálnom konzuláte.
Ak počas krízovej situácie cudzí štátny príslušník nemôže podať žiadosť o udelenie alebo o obnovenie pobytu, cudzinecká polícia bude môcť k jeho žiadosti prijať aj doklady staršie ako 90 dní, ak tieto doklady neboli staršie ako 90 dní v čase krízovej situácie a zároveň do podania žiadosti nevycestoval z územia SR.
Ak má cudzí štátny príslušník udelený prechodný pobyt na účel podnikania a nasledujúci rok bude žiadať o jeho obnovenie, nebude musieť splniť zákonnú podmienku minimálneho príjmu resp. zisku za rok, ak k žiadosti priloží čestné vyhlásenie o tom, že jeho podnikateľská činnosť bola ovplyvnená trvaním krízovej situácie počas predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia.
K
Platnosť prechodného pobytu
25. 4. 2022
Podľa prechodných ustanovení zákona o pobyte cudzincov, kde došlo k novele, platnosť prechodného, trvalého alebo tolerovaného pobytu, ktorá by inak uplynula počas mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19, alebo ktorého platnosť by sa skončila do jedného mesiaca od odvolania krízovej situácie, sa predlžuje až do uplynutia dvoch mesiacov od odvolania krízovej situácie.
Prechodný pobyt oprávňuje štátneho príslušníka tretej krajiny zdržiavať sa, vycestovať a opätovne vstupovať na územie Slovenskej republiky v čase, na aký mu bol policajným útvarom udelený. Prechodný pobyt je viazaný na jeden účel. Ak štátny príslušník tretej krajiny chce vykonávať inú činnosť, než na akú mu bol udelený prechodný pobyt, musí podať novú žiadosť o udelenie prechodného pobytu. Štátny príslušník tretej krajiny, ktorý má udelený prechodný pobyt, môže počas prechodného pobytu študovať. Prechodný pobyt môže policajný útvar udeliť štátnemu príslušníkovi tretej krajiny
a) na účel podnikania,
b) na účel zamestnania,
c) na účel štúdia,
d) na účel osobitnej činnosti,
e) na účel výskumu a vývoja,
f) na účel zlúčenia rodiny,
g) na účel plnenia služobných povinností civilnými zložkami ozbrojených síl,
h) ktorý má priznané postavenie Slováka žijúceho v zahraničí, alebo
i) ktorý má priznané postavenie osoby s dlhodobým pobytom v inom členskom štáte.
K
Zmeny pre autoškoly
19. 4. 2022
Novela zákona č. 93/2005 Z. z. o autoškolách si kladie za cieľ riešiť aktuálny problém nedostatočného počtu vodičov s oprávnením skupiny C, D a ich podskupín CE, DE.
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky čelí zvýšeným požiadavkám zo strany jednotlivých zložiek Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (PZ, HaZZ, HZS ako aj civilných zložiek) o rozšírenie, prípadne získanie vodičských oprávnení hlavne skupín C, D a podskupín CE a DE. Nakoľko sa od roku 2005 nevykonáva výcvik brancov v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky, v celospoločenskom meradle je nedostatok vodičov pre nákladné vozidlá ako aj autobusy. Pre plnenie potrieb (služobných úloh) organizačných jednotiek Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva obrany Slovenskej republiky nie je možné, aby príslušníci PZ, HaZZ, HZS, profesionálni vojaci, vojaci zaradení do aktívnych záloh ako aj civilní alebo štátni zamestnanci absolvovali výcvik v autoškole na vlastné náklady.
Podľa novely zákona správnym orgánom na registráciu autoškoly je okresný úrad v sídle kraja, v ktorého územnom obvode je autoškola a zároveň zodpovedným zástupcom môže byť iba osoba registrovaná v jednej autoškole. Prevádzkovateľ autoškoly môže zriadiť jednu prevádzku alebo viacero prevádzok autoškoly len na mieste, ktoré je v územnej pôsobnosti okresného úradu v sídle kraja, ktorý vydal osvedčenie o registrácii autoškoly. Autoškola Ministerstva vnútra SR ako aj autoškola Ministerstva obrany SR bude podliehať štandardnej kontrole zo strany Ministerstva dopravy a výstavby SR, nakoľko je potrebné zabezpečiť riadnu objektivitu pri vykonávaných kontrolách.
Inštruktorská skúška sa vykonáva po skončení inštruktorského kurzu. Inštruktorské kurzy vykonáva Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA), podľa osobitného predpisu (§ 5 ods. 1 zákona č. 359/2000 Z. z. o Slovenskej komore výcvikových zariadení autoškôl).
Ministerstvo vnútra SR v súčasnosti disponuje 77 inštruktormi, ktorí zabezpečujú svojou činnosťou rôzne kurzy výcvikov pre viac ako 12 750 vodičov rôznych organizačných jednotiek v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR (HaZZ, PZ, ŠS, VS, HZS). Títo inštruktori spĺňajú všetky podmienky zákona č. 93/2005 Z. z. o autoškolách, okrem absolvovania výcviku prostredníctvom Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl a skúšok stanovenou touto komorou. Samotná komora však nevykonáva žiadnu lektorskú činnosť. Pre získanie skúšky je nutné absolvovať školenie u jednej zo spolupracujúcich autoškôl. Inštruktori v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR ako jediní na Slovensku vykonávajú základný špeciálny výcvik pre vodičov špecialistov pri používaní Zvláštneho výstražného znamenia ZVZ (vozidlá s právom prednosti v jazde s použitým svetelných a zvukových výstražných signálov). Inštruktori autoškoly Ministerstva vnútra SR ako aj Ministerstva obrany SR nebudú môcť vykonávať výučbu v súkromných autoškolách, tým pádom nebude žiadnym spôsobom zasahované do súkromných autoškôl.
K