Ľudia chceli v kríze zbohatnúť, no „popálili sa“. Problémy hlási Česko s dosahmi aj na Slovensko
25. 8. 2023
Krachy podnikových dlhopisov nie sú v Česku ničím výnimočným, nedávnym príkladom je skupina Premiot Group.
Na Slovensku sú problémové dlhopisy ojedinelejšie, posledným veľkým pádom bol prípad Arca Capital.
Výnos pri podnikových dlhopisoch nie je garantovaný a ide o rizikový investičný nástroj.
Rating rizikovosti slovenských podnikových dlhopisov zverejňuje portál Zelený delfín.
Ešte nedávno sme zažívali obdobie lacných peňazí. Úrokové sadzby boli historicky nízko, úvery boli pre ľudí veľmi výhodné. No vklady zároveň ponúkali zhodnotenie blízke nule.
Jednou z možných alternatív, ktoré sa svojou povahou podobajú termínovaným vkladom, avšak ponúkajú oveľa atraktívnejšie výnosy, sú podnikové dlhopisy. Ľudia, ktorí ich nakupujú, tiež často nadobúdajú dojem, že ide o nízkorizikovú investíciu. Viaceré udalosti za posledné roky však dokazujú, že ide o omyl.
Stačí sa pozrieť na susednú Českú republiku, kde investičná skupina Premiot Group zaoberajúca sa najmä biznisom s nehnuteľnosťami začiatkom tohto roka priznala, že nedokáže svojim investorom vyplatiť úhrady dlhopisových emisií splatných ku koncu roka 2022.
Trojročný dlhopis s ročným úrokovým výnosom osem percent si pritom mohli kúpiť aj Slováci. HN Premiot Group oslovili s otázkou, v čom vidia dôvody, že sa dostali do tejto situácie a v akom štádiu je v súčasnosti jej riešenie...
B
(Zdroj: hnonline.sk)
Amerika znižuje rozpočet na rozvojovú pomoc
21. 3. 2017
Podľa návrhu, ktorý americká vláda predložila na rokovanie do Kongresu, by mali prostriedky vynakladané na tzv. mäkké nástroje zahraničnej politiky Spojených štátov amerických klesnúť o viac než tretinu. Presunúť by sa mali do rozpočtovej kapitoly určenej na armádu. A teda na tvrdý nástroj zahraničnej politiky. Vo svojej analýze o tom informoval špecializovaný portál Devex.
Jeden z mnohých argumentov Trumpovho tímu je, že finančné zdroje aj tak nie sú vždy využívané efektívne a neraz končia napríklad na účtoch skorumpovaných úradníkov či miestnych vojenských vodcov. Podobné diskusie sa pritom často objavujú aj v Európe. “Môže to byť otázka života a smrti,” hovorí na margo tejto otázky slovenská humanitárna pracovníčka Mária Sliacka. Ilustruje to na príklade prepravy pomoci do konfliktom postihnutej oblasti. “Predstavte si, že cestujete s kamiónom plným humanitárnej pomoci, zastavíte na check-pointe a ozbrojenci vám povedia, že máte na výber - buď im dáte kus nákladu, alebo vám zastrelia, či zbijú človeka,” vysvetľuje. Zvyšok nákladu sa však k adresátom dostane a reálne im pomôže. Pomoc podľa nej so sebou prirodzene nesie mnohé riziká, pretože nefunguje v ideálnych podmienkach. S inými problémami sa zas stretávajú realizátori rozvojovej spolupráce či projektov obnovy po rôznych katastrofách. Teda dlhodobých projektov, ktoré neraz zahŕňajú výstavbu infraštruktúry. Pri nej sa, podobne ako u nás, objavujú podozrenia na korupciu.
zdroj: hnonline.sk
Spojením dvoch firiem vznikne v Indii telekomunikačný obor
20. 3. 2017
Britská spoločnosť Vodafone Group sa dohodla na spojení svojich indických aktivít s tamojšou firmou Idea Cellular. Vznikne tak najväčší telekomunikačný operátor v Indii. Informuje o tom dnes agentúra Reuters.
Zlúčená skupina bude mať takmer 400 miliónov zákazníkov a viac než tretinový podiel na trhu. Firmy spojením aktivít reagujú na ostrú cenovú vojnu, ktorú rozpútal nový konkurent Reliance. Ten svojou ponukou neobmedzeného volania a lacných dátových služieb prinútil ostatných hráčov na trhu znížiť ceny a zmieriť sa s menšími ziskami. "Zlučovanie aktivít v telekomunikačnom sektore je očakávaný a veľmi vítaný vývoj," uviedla jedna z analytiček poradenskej spoločnosti PwC India. "Pomôže to zabezpečiť prevádzkovú efektivitu a zlepšenú kvalitu služieb pre zákazníkov," dodala.
Vodafone je druhým najväčším mobilným operátorom na svete.
zdroj: hnonline.sk
Kariet postupne ubudne, platiť sa bude viac mobilom
10. 2. 2017
Mobilné platby namiesto plastových kariet, využívanie cloudu na úschovu informácií dát z karty, virtuálne peňaženky a bezkontaktné platby za parkovné a cestovné. To všetko čaká kartový biznis v najbližších rokoch. Zmeny by sa mali udiať už do roku 2020. Aj o týchto trendoch sa rozprávali odborníci na HNacademy Základy kartového biznisu, ktorú organizovalo Združenie pre bankové karty v spolupráci s Hospodárskymi novinami.
„Bezkontaktné platby sa stanú bežnými. Špeciálne karty do autobusov či vlakov zmiznú a všetko zaplatíte cez bežnú platobnú kartu alebo cez mobil,“ tvrdí Peter Géc, senior partner firmy Infinity Consulting. Už dnes funguje podobný systém v londýnskom metre. Bez vyťahovania karty systém zaznamená, kde ste nastúpili a kde vystúpili a stiahne vám z účtu príslušnú sumu. V budúcnosti sa rozšíri aj elektronizácia platieb štátu pri lokálnych daniach, no aj štát bude vyplácať dávky bezhotovostne. „Bezkontaktných platieb určite pribudne, ale hotovosť z obehu úplne nezmizne,“ dodáva Géc. Miešanie kariet Kartový biznis však ovplyvňujú tiež nové regulácie z Európskej únie. Banky, ale aj kartové firmy trápia najmä novinky, ktoré má priniesť smernica o platobných službách, známa pod skratkou PSD2. Tá má začať platiť od začiatku budúceho roka, no má stále veľa otáznikov.
zdroj: hnonline.sk
Shell sa pripravuje na zelenú budúcnosť
30. 1. 2017
Britsko-holandský ropný koncern Royal Dutch Shell chce tento rok spustiť výstavbu nabíjacích staníc pre elektromobily na čerpacích staniciach. Spoločnosť chce najprv inštalovať nabíjačky na čerpacích staniciach v Británii a Holandsku, uviedol dnes pre britský denník Financial Times riaditeľ pre oblasť downstreamu John Abbott. Potom môžu nasledovať aj ďalšie krajiny.
Abbott počíta s tým, že najväčší záujem o nabíjacie stanice bude v mestách. Koncern chce už čoskoro začať vybavovať svoje britské čerpacie stanice nabíjačkami pre elektromobily. Koľko staníc ich dostane, však Abbott nespresnil. Elektromobilita je považovaná za najväčšie nebezpečenstvo pre ropné koncerny, pretože automobilová doprava je jednou z oblastí s najväčšou spotrebou fosílnych palív. Abbott však predpokladá, že prechod zo spaľovacích motorov na elektromotory bude trvať desaťročia. Nabíjacie stanice však považuje za príležitosť na zvýšenie tržieb. Keď budú zákazníci čakať na nabitie elektromobilu, dajú si kávu alebo sa najedia. Zatiaľ totiž trvá nabitie batérií elektromobilu výrazne dlhšie než tankovanie bežného auta.
zdroj: hnonline.sk