Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Murphyho desatoro

Po tom, ako sa veci zmenia zo zlého na horšie, sa cyklus začne sám od seba opakovať.

Výnimka nikdy nedokazuje pravidlo - iba testuje, či pravidlo ešte platí?

V deväťdesiatich percentách prípadov sa veci ukážu byť horšie, ako ste očakávali. Vo zvyšných desiatich percentách sa ukážu byť také zlé, že ste to ani nemohli očakávať,

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Všeobecné ustanovenia

Veci sa pokazia rýchlosťou blesku, náprava trvá večnosť.

Matka príroda je macocha.

Neexistuje cesta, po ktorej by sa dala chyba obísť.

(Murphyho zákonník)
Svetlá budúcnosť

Slovenský slord sa rozčuľuje: „A berte na vedomie, doktorko, že len čo sa postavím na nohy, nájdem si iného osobného lekára!“ „Ale prečo, vaše slordstvo_“ „Môjmu sluhovi Ďurovi ste na angínu predpísali tie isté lieky ako mne!“

Starý lord príde neskoro večer domov. Verný služobník Ďuro mu pomáha vyzliecť si kabát a pritom si potichu mrmle: „Tak čo ty starý krokodíl, už zasa si bol v bare nasávať a obchytávať mladé dievčatá, čo?“ Slord, inokedy hluchý ako poleno, naraz odpovie: „Nie, môj milý, nie. Dnes som si bol kúpiť naslúchací strojček.“

„Ďuro, slady nepríde ku stolu?“ „Nie pane, dnes ráno ste ju ráčili zastreliť.“ „Ach áno, už si spomínam. Akurát som netušil, že preto bude tak dlho naštvaná.“

(Myšlienky bez cla)
Hlúposti sa medze nekladú

Starého osla neprerobíš. Ani mladého somára neprerobíš. Napriek tomu sa každý každého snaží preinačiť na svoj obraz.

Spoza dostatočne veľkého oltára nevidieť somára. Preto nikdy nevieš, komu sa práve klaniaš.

Veci, ktorých sa vzdáš, môžu byť použité proti tebe.

(Murphyho zákony v bájkach)

Čo hovoria dostupné dáta o spoľahlivosti áut s rôznymi typmi pohonov?

27. 3. 2024 Elektromobily či autá s konvenčnými spaľovacími motormi? Alebo radšej hybrid, ktorý je akýmsi prienikom oboch svetov? Diskusie o tom, ktorý pohon je lepší, zelenší a lacnejší na prevádzku, neutíchajú. Čistokrvné elektromobily majú (z pohľadu nulového lokálneho spaľovania uhľovodíka) nižší negatívny dopad na životné prostredie. Na druhej strane je obstarávacia cena, kde hovoria tvrdé čísla „zo života“ jasnou rečou: vozidlá so spaľovacím motorom sú stále o desiatky percent lacnejšie.
Protiargumentom zástancov elektromobility je, že sa treba pozerať na celý životný cyklus auta a návratnosť obstarávacej ceny v rokoch. Prevádzka vozidla jazdiaceho na batériu je vraj lacnejšia, čím sa úplne alebo aspoň čiastočne vykompenzuje vyššia prvotná investícia do drahšieho typu pohonu. Odhliadnuc od cien tankovania a nabíjania sa tieto názory opierajú o fakt, že batériové vozidlá obsahujú menej pohyblivých častí, čo znamená menej prvkov náchylných na opotrebenie.
V nasledujúcom článku sa pozrieme na to, ako je to naozaj s prevádzkovými nákladmi u rôznych typov pohonu, čím sa však čiastočne dotkneme aj environmentálnej stránky. Netreba totiž zabúdať na fakt, že uhlíková stopa elektromobilov ich výrobou nekončí. A to bez ohľadu na to, či ich nabíjate „zelenou“ elektrinou. Taktiež sa pozrieme na problematiku poistiek – či už z pohľadu ich výšky, tak aj samotného krytia škodových udalostí...
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Globálny predaj osobných počítačov rekordne klesol

11. 10. 2022 Globálnym lídrom z hľadiska predaja zostalo čínske Lenovo, aj keď dodávky firmy klesli o 15 percent. Spomedzi veľkých výrobcov zaznamenalo najprudšie zníženie odbytu HP a to až o 28 percent. Globálny predaj osobných počítačov zaznamenal v uplynulom štvrťroku rekordný pokles. Ekonomická neistota a veľká zásoba nepredaných zásob brzdili ich dodávky štvrtý kvartál po sebe.
Celosvetové dodávky desktopov a notebookov v 3. kvartáli medziročne padli o 19,5 percenta, uviedla poradenská spoločnosť Gartner. To je najprudší pokles, ktorý firma zaznamenala za vyše dve desaťročia sledovania trhu s osobnými počítačmi.
Globálnym lídrom z hľadiska predaja zostalo čínske Lenovo, aj keď dodávky firmy klesli o 15 percent. Spomedzi veľkých výrobcov zaznamenalo najprudšie zníženie odbytu HP a to až o 28 percent.
Podľa ďalšej poradenskej spoločnosti IDC sa odbyt osobných počítačov v uplynulom štvrťroku znížil o 15 percent na 74,3 milióna z 87,3 milióna v rovnakom období pred rokom.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Poslednú superpokutu dostala Billa

26. 9. 2022 V parlamente prešla koncom mája novela zákona, ktorá okresáva výšku pokút pre reťazce pri opakovanom porušení povinností. Z miliónových trestov sa tak od júla stali „iba“ päťdesiattisícové. Veterinári však v júni rozhodli o jednej – a poslednej – „superpokute“.
Uložili ju reťazcu Billa na základe kontroly z marca vlaňajška. Sankciu vymerali prevádzkarni v Liptovskom Mikuláši na Smrečianskej ulici, ktorú medzičasom predajca zatvoril. Čo je „jablkom sváru“ tentoraz? Pavlína Kojnok z kancelárie ústredného riaditeľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy poskytla HN detaily prípadu.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Predaj áut v Európskej únií sa v auguste zvýšil

16. 9. 2022 Predaj nových osobných áut v Európskej únii sa v auguste medziročne zvýšil o 4,4 percenta na 650 305 vozidiel. Vo svojej správe to dnes uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov, ktoré sleduje vývoj registrácií. Skončilo sa tak viac ako rok trvajúce obdobie, keď sa predaj každý mesiac znižoval. Počet predaných áut však stále zostáva hlboko pod hodnotami pred pandémiou covidu-19.
Od januára do augusta je predaj stále v záporných hodnotách. Celkovo sa za osem mesiacov tohto roka predalo viac ako 5,99 milióna osobných áut, čo je oproti rovnakému obdobiu vlaňajška prepad o 11,9 percenta.
K rastu v auguste prispeli všetky kľúčové trhy - v Taliansku sa počet registrácií medziročne zvýšil o 9,9 percenta, v Španielsku o 9,1 percenta a v Nemecku o tri percentá. Z menších trhov napríklad v Česku predstavoval rast 0,8 percenta, uviedol už minulý týždeň Zväz dovozcov automobilov, ktorého údaje ACEA preberá.
Automobilka Škoda predala na unijnom trhu v auguste 35.951 áut, čo je medziročný nárast o 11,7 percenta. Jej trhový podiel sa pritom zvýšil na 5,5 percenta, zatiaľ čo pred rokom predstavoval 5,2 percenta. Skupina Volkswagen, kam Škoda patrí, zvýšila augustový predaj v EÚ o 7,9 percenta na 172.017 vozidiel.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Veľkí zamestnávatelia hromadne prepúšťajú

12. 9. 2022 Cena elektrickej energie za megawatthodinu v posledných dňoch lieta medzi hodnotami od päťsto do tisíc eur a plyn v tom istom čase nemal problém prekročiť hranicu tristo eur. To je pre celý európsky biznis sektor v mnohých prípadoch likvidačné. O kritickej situácii hovorí celý energeticky náročný priemysel v Európe. Ten v mnohých krajinách využíva na rozdiel od našich podnikov vyššie kompenzácie cien energií a rovnako aj ďalšie podporné schémy. Príkladom je Španielsko, Francúzsko, Nemecko, ktoré len nedávno vyčlenilo pre podniky kompenzáciu zvýšených cien energií až päť miliárd eur a pomoc biznis sektoru aktuálne už poskytlo alebo poskytne aj Rakúsko, Švajčiarsko, Fínsko a Švédsko.
Naše podniky sa však musia zatiaľ spoľahnúť samy na seba. Tie, ktoré mohli, zakročili a posilnili svoju sebestačnosť. Príkladom je top producent zeleniny Agromačaj, ktorý sa rozhodol investovať do solárnych panelov aj bioplynu. Strojári z CMS Industry stavili takisto na solárnu energiu a výrobné haly nevykurujú plynom, ale štiepkou. „Do týchto riešení sme investovali zhruba jeden milión eur,“ potvrdil pre HN šéf fabriky Tomáš Maroš s tým, že pred pandémiou boli zálohové platby na energie na úrovni 20-tisíc eur, v minulom roku po štarte energetickej krízy zhruba štvornásobne viac a po najnovších investíciách odhaduje náklady na energie na úrovni 40- až 50-tisíc eur.
Sú tu však podniky, ktoré na výber nemajú a rasty cien energií musia znášať v plnej miere, čo na Slovensku už viedlo k prvým hromadným prepúšťaniam. Redakcia HN prináša tie najdôležitejšie z nich.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Florián
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner