Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Čo bolo na počiatku?

Ak sa veci môžu pokaziť, tak sa aj pokazia.

Na počiatku bola chvíľková nepozornosť a ona bola odrazu bola odrazu v tom.

Na počiatku som bol Nič, ale teraz som poslancom!

(Murphyho zákonník)
Ako bojovať s klebetou

Žiadna klebeta nie je natoľko malá, aby nedokázala zničiť veľkú lásku.

Väčšina ľudí si zaslúži povesť, ktorú majú.

Ta istá klebeta jedného pochová, iného vynesie do výšin

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Človek a úspech

Najnebezpečnejšie na šplhaní sa hore nie sú spolupracovníci, po ktorých hlavách idete hore, ale to, že posledné kroky robíte v hmle, takže sa môže stať, že cez vrchol prejdete bez zastávky dole.

Čím viac robíte, tým menej máte.

Kto chce nahor, musí najskôr ohnúť chrbát nadol.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Svetlá budúcnosť

Raz po preflámovanej noci sa slord pýta svojho služobníka Ďura: „Ďuro, povedzte mi, má náš záchod dvojkrídlové dvere?“. „Nie, pane.“ „Dofrasa, tak potom som včera použil skriňu.“

Mladá slady vysvetľuje pokladníčke v banke: „Ja viem, že podpis môjho muža na šeku je trochu roztrasený, ale vôbec som netušila, že sa tak roztrasie, keď naňho namierim revolver.

„Ďuro, slady nepríde ku stolu?“ „Nie pane, dnes ráno ste ju ráčili zastreliť.“ „Ach áno, už si spomínam. Akurát som netušil, že preto bude tak dlho naštvaná.“

(Myšlienky bez cla)
Murphy a byrokrati

Aby argument mohol byť akceptovaný, musí byť vyjadrený holou vetou a už na prvý pohľad musí byť jasné, že je nevyvrátiteľný.

Neexistuje byrokrat, ktorý by vyvinul nejaké úsilie, aby dokázal, že sa mýli.

Základný zákon byrokracie hovorí, že: Čo nie je na papieri, to neexistuje.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Cestná premávka po novom

5. 3. 2024 Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vychádza z aplikačnej praxe, kedy najmä vozidlá integrovaného záchranného systému, ktoré boli doposiaľ konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3 500 kg, tak v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva Slovenskej republiky, celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3 500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4 000 kg.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, t. j. vozidiel, okrem skupiny D1 alebo D, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 7 500 kg, ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča, z dvojročnej na jednoročnú. Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel (nie signifikantnej, t. j. do 15 %) vychádza najmä z dvoch faktorov, a síce, jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou. Rovnako navýšenie hmotnosti týchto vozidiel súvisí so zavádzaním elektro mobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, kedy samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla. Vzhľadom na vyššie uvedené bolo potrebné reagovať zmenou legislatívy, ktorá umožní skrátiť prax vo vedení vozidla novej skupiny, o ktorú si vodič vozidla s právom prednostnej jazdy rozširuje doterajšie vodičské oprávnenia, o jeden rok. V praxi to znamená, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy, ktorý doposiaľ viedol vozidlo s právom prednostnej jazdy s hmotnosťou do 3 500 kg (pričom dvojročná prax pre túto kategóriu ostáva zachovaná), tak po prijatí legislatívnej zmeny a získaní vodičského oprávnenia pre kategóriu vozidiel C1 bude potrebovať jednoročnú prax vo vedení tohto vozidla, aby mohol následne viesť uvedené vozidlo už s použitím zvláštnych zvukových a svetelných výstražných znamení.
K

Vodičov čakajú v lete kolóny

15. 6. 2009 Rozširovanie a výstavba diaľnic a úprava vozoviek v mestách spôsobujú kolóny a nervozitu vodičov. Dopravné komplikácie v letných mesiacoch môže spôsobiť aj výstavba elektronického mýtneho systému.
Do akej miery stavbári zvládnu bratislavských vodičov, sa ukáže  na ceste z Lamača do Záhorskej Bystrice už v júli.
Dopravným obmedzeniam sa pri stavbe mýtneho systému vyhnúť nedá, ale na Slovensku budú v porovnaní so susednými krajinami výrazne v menšom rozsahu. Predpokladá sa, že plynulosť premávky sa naruší len minimálne. Firma, ktorá ho stavia, tak bude robiť v čase, keď sa jazdí najmenej. Prerušená premávka v jednom smere jazdy by nemala presiahnuť 20 minút.
Mýtne brány by mali byť umiestnené na nasledujúcich miestach:
Záhorská Bystrica -  Lamač
Bratislava - Petržalka - Slovenskomaďarská hranica
Senec - Trnava - Modranka
Liptovský Peter - Hybe
Budča - Zvolen
Šaca - Košice - Poľov.
Slovensko bude mať satelitný systém na báze GPS komunikácie, ktorý nevyžaduje až toľko cestných stavieb. Doprava sa na všetkých diaľniciach a rýchlostných cestách zabrzdí len na šiestich úsekoch. Treba však počítať aj s  obmedzeniami na cestách prvej triedy.
(Zdroj: HNONLINE)

Nový film o Jánošíkovi uvidíme už na jeseň

12. 6. 2009 Tvorcovia filmu sľubujú, že sa naň môžeme tešiť. Film bojoval s počasím, financiami i plynúcim časom.

Na dokončenie Jánošíka sme museli čakať sedem rokov. Tvorcovia si dali záležať, aby bol príbeh odrazom reality.  Nasvedčuje tomu i samotný názov filmu "Jánošík. Pravdivá história".
Poľská režisérka označila film ako poľsko-slovensko-česko-maďarský, ale primárne slovenský.
Zaujímavosti o filme
- od začiatku nakrúcania až po poslednú klapku vzniku filmu trval skoro sedem rokov
- herci hrali po niekoľkoročnej prestávke v pôvodných kostýmoch
- hralo sa v náročných exteriéroch vo všetkých štyroch ročných obdobiach
- nakrúcalo sa na slovenskej a poľskej strane Tatier, v Terchovej, na Pieninách, v Podhalí a na Spiši
- vo filme účinkuje viac ako 100 hercov, niekoľko tisíc komparzistov a 60 jazdcov
- rozpočet bol 6 miliónov € a prispelo naň slovenské ministerstvo kultúry, Poľská televízia, Poľský filmový inštitút, HBO Central Europe a iní.
(Zdroj: HNONLINE)

Štrbské pleso možno bude divom sveta

11. 6. 2009 Štrbské pleso má obrovskú šancu zaradiť sa medzi Sedem prírodných divov sveta. V internetovom hlasovaní o sedmičku najkrajších prírodných zázrakov sa Štrbské pleso prepracovalo už do elitnej jedenástky vo svojej kategórii.
Súperov ma silných  - peruánske jazero Titicaca či Niagarské vodopády. Ak sa Štrbské Pleso  medzi elitou udrží do 7. júla, semifinále má vo vrecku.
Všetko však závisí od toho, ako za pleso budú ľudia hlasovať.  Poradie  sa môže zmeniť každý deň.
Internetové hlasovanie bolo spustené  už v januári, nominovaných je spolu 261 prírodných úkazov. Z nich sa vyberá 77 semifinalistov,  medzi ktorých  sa už momentálne dostalo aj naše pleso.
Hlasovať môže každý, a to priamo na internete.  Začiatkom júla komisia vedcov prírodných vied na čele s Frederikom Mayorom, bývalým šéfom UNESCO, vyberie 21 finalistov.
Z nich sa potom opäť internetovým hlasovaním rozhodne o konečných siedmich víťazoch.
(Zdroj: HNONLINE)

Centrá nezávislej kultúry na Slovensku

11. 6. 2009 Na Slovensku má nezávislá kultúra niekoľko centier. V Žiline aktivisti majú v rukách malú železničnú stanicu, v Košiciach bývalú tabakovú továreň. V Banskej Bystrici sú to zase industriálne priestory, kde sa kedysi nakladali kamene pre cementáreň. A práve tie v Banskej Bystrici po dlhšej pauze znovu ožijú.
Zajtra sa v nich koná akcia s názvom cementÁRTňa 09.  Stojí za ňou tím mladých nadšencov,  vystupujúcich  pod sloganom „Tehly spája cement, ľudí umenie". Do unikátneho industriálneho priestoru vypínajúceho sa nad výpadovkou smerom na Ružomberok si pozvali generačných rovesníkov z radov hudobníkov a divadelníkov.
Cieľom akcie, ktorá sa koná s podporou Komunitnej nadácie Zdravé mesto, je opäť zviditeľniť priestory budúcej kulturfabriky, ktorá má predstavovať projekty nezávislej scény.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žofia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner