Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy v parlamente

Zákon fušera: Ak je návrh zákona bez chyby, poslanci prijmú 99 pozmeňovacích návrhov, ktoré doň vnesú 99 chýb.

Zákon nevyhnutnosti: Na hlasovaní o zvyšovaní platov poslancov sa vždy nájde dostatok hlasov „za“.

Zákon výberu: Zlý zákon poslanci skôr doplnia, ako zrušia. Čím viac času poslanci venujú príprave nového zákona, tým menej bude potrebný.

(Murphyho zákonník)
Ako si komplikovať život - II. večer

Mýliť sa je ľudské, ale niečo dokonale zbabrať sa dá len pomocou počítača.

Každý zákazník sa snaží porušiť prevádzkové podmienky, uvedené v technickom popise.

Ak je za jednu chybu zodpovedných viacero ľudí, znamená to, nikto nie je zodpovedný.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Veci sa kazia

Hlavný rozdiel medzi človekom a strojom je v tom, že dobre namazaný stroj nerobí taký hluk.

Nezamestnaný otec piatich detí dá posledné peniaze jasnovidke, aby mu vyveštila, aká budúcnosť ho čaká. Jasnovidka začne: Ste otcom troch detí... Nie troch, piatich – opravuje ju zákazník. To si myslíte vy.

Zdravím susedko, kam máte tak naponáhlo? – žoviálne sa pýta sused suseda. Ale, žena ma vydurila s deťmi púšťať šarkana. A kam sa chystáte vy? Ja idem na stanicu čakať šarkana. čakať Príde k nám svokra.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho rady

Jasná myseľ je neklamným príznakom slabej pamäte.

Ak pri predných dverách vykrikuje vaša žena, aby ste ju pustili dnu a pri zadných dverách šteká váš pes, otvorte najskôr psovi. Tým získate istotu, že aspoň ktosi stíchne.

Nevydávajte sa kvôli peniazom! Budete si musieť odrobiť každú korunu.

(Murphyho zrnká II)
Murphy o láske

Zbraňou mladíka je jeho mladosť, zbraňou je jeho mladosť, zbraňou starca sú jeho peniaze.

Všetkého moc škodí. Aj lásky. Cnosť potrestá sama seba.

sť kvôli láske na kraj sveta vám ešte nezaručí, že tam budete mať od nej pokoj.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Cestná premávka po novom

5. 3. 2024 Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vychádza z aplikačnej praxe, kedy najmä vozidlá integrovaného záchranného systému, ktoré boli doposiaľ konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3 500 kg, tak v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva Slovenskej republiky, celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3 500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4 000 kg.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, t. j. vozidiel, okrem skupiny D1 alebo D, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 7 500 kg, ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča, z dvojročnej na jednoročnú. Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel (nie signifikantnej, t. j. do 15 %) vychádza najmä z dvoch faktorov, a síce, jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou. Rovnako navýšenie hmotnosti týchto vozidiel súvisí so zavádzaním elektro mobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, kedy samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla. Vzhľadom na vyššie uvedené bolo potrebné reagovať zmenou legislatívy, ktorá umožní skrátiť prax vo vedení vozidla novej skupiny, o ktorú si vodič vozidla s právom prednostnej jazdy rozširuje doterajšie vodičské oprávnenia, o jeden rok. V praxi to znamená, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy, ktorý doposiaľ viedol vozidlo s právom prednostnej jazdy s hmotnosťou do 3 500 kg (pričom dvojročná prax pre túto kategóriu ostáva zachovaná), tak po prijatí legislatívnej zmeny a získaní vodičského oprávnenia pre kategóriu vozidiel C1 bude potrebovať jednoročnú prax vo vedení tohto vozidla, aby mohol následne viesť uvedené vozidlo už s použitím zvláštnych zvukových a svetelných výstražných znamení.
K

Poistenie a povodne

10. 3. 2009 Ak došlo k zaplaveniu majetku pri povodni a majiteľ takéhoto majetku je poistený proti záplavám, poisťovne väčšinou nechránia len majetok ale uhradia aj náklady, ktoré majitelia na záchranu tohto majetku vynaložili. Napríklad pieskovanie vriec alebo použitie PUR peny a jej odstránenie.
Po ukončení záchranných prácach je treba poisťovni oznámiť poistnú udalosť. Poisťovne odporúčajú vzniknuté škody zdokumentovať. Najlepšie je nafotiť ich alebo nahrať na video. To potom urýchli celý proces vybavovania poistnej udalosti a pomôže určiť aj výšku škody. Ak je záplavami postihnutý väčší kraj, likvidátor poistnej udalosti sa na miesto škôd môže dostať až vtedy, keď hladina vody opadne.  
Čo je dobre vedieť o poistení proti povodni
- poisťovňa hradí aj náklady na záchranu majetku
- fotodokumentácia pomôže pri určovaní škody a urýchli vybavenie poistnej udalosti
- treba sa snažiť zachrániť čo najviac majetku
- tí, čo bývajú v záplavovej oblasti poistku pravdepodobne nedostanú
- riziko prírodných živlov je súčasťou poistenia nehnuteľnosti
- pripoistiť si možno vybavenie domácností
- výška poistného sa stanovuje na základe výšky poistenia nehnuteľnosti.   
Poisťovňa môže znížiť poistné plnenie ak zistí, že pre záchranu majetku poistený nič nerobil
- preto treba zachrániť čo najviac vecí, najlepšie najdrahších
- nezabudnúť vyplnúť plyn a elektriku
- poistné plnenie pri niektorých poistkách  sa vzťahuje aj na zachránené vybavenie domácnosti (napr. na jeho krádež z garáže).
Riziko prírodných živlov, medzi ktoré patria aj povodne, sa však osobitne poistiť nedá. Je súčasťou poistenia domov či bytov.  
(Zdroj: HNONLINE)

Práčka a emancipácia žien

9. 3. 2009 Práčky priniesli ženám väčšiu slobodu ako antikoncepčná pilulka. V komentári pri príležitosti Medzinárodného dňa žien to uviedol oficiálny vatikánsky denník Osservatore Romano.
Článok bol zverejnený  pod titulkom "Práčka a emancipácia žien: vložte prací prášok, zatvorte dvierka a relaxujte."
V diskusii na tému "Čo najviac prispelo k empancipácii žien na Západe v 20. storočí?" sa ešte objavili odpovede, že to bola antikoncepčná pilulka, liberalizácia interupcií, alebo možnosť pracovať mimo domova.
(Zdroj: TASR)

Výnos Ministerstva hospodárstva k dotácii na kúpu automobilu

7. 3. 2009 Výnosom vydaným podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Ministerstvo hospodárstva upravilo dotáciu na kúpu nového osobného automobilu. Úprava výnosu nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie stráca účinnosť 31. decembra 2009.
Výnos
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
zo 4. marca 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
         Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 584/2005 Z. z. v spojení s § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 383/2008 Z. z. ustanovuje:
Čl. I
         Výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (oznámenie v č. 88/2005 Z. z.) v znení výnosu č. 3/2005 (oznámenie č. 201/2005 Z. z.), výnosu č. 5/2005 (oznámenie č. 460/2005 Z. z.) a výnosu č. 2/2007 (oznámenie č. 473/2007 Z. z.) sa mení a dopĺňa takto:
1. Za § 7 sa vkladá § 7a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 7a
Dotácia na kúpu nového osobného motorového vozidla
         (1) Dotáciu na kúpu nového osobného motorového vozidla, o ktorú sa znižuje kúpna cena nového osobného motorového vozidla, možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, a to prostredníctvom zástupcu výrobcu osobného motorového vozidla (ďalej len „zástupca“), ktorého kúpna cena je maximálne 25 000 eur vrátane dane z pridanej hodnoty pred jej znížením podľa písmena a) alebo b). Táto dotácia sa poskytuje vo výške
a) 1 500 eur za podmienky, že predajca poskytne zľavu najmenej 500 eur,
b) 1 000 eur, ak predajca zľavu podľa písmena a) neposkytne.
         (2) Novým osobným motorovým vozidlom sa rozumie osobné motorové vozidlo, ktoré nemá najazdených viac ako 6 000 km alebo osobné motorové vozidlo, pri ktorom v čase jeho predaja neuplynulo viac ako šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky. Zástupcom sa rozumie podnikateľ so sídlom alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorý má s výrobcom uzatvorený zmluvný vzťah o obchodnom zastúpení na území Slovenskej republiky.
         (3) Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ak táto odovzdala po 9. marci 2009 autorizovanému spracovateľovi starých motorových vozidiel motorové vozidlo vyrobené pred 1. januárom 1999, ktoré bolo k 31. decembru 2008 zaregistrované v evidencii motorových vozidiel a bolo k 31. decembru 2008 vo vlastníctve fyzickej osoby alebo právnickej osoby a ktoré bolo po 9. marci 2009 trvalo vyradené z evidencie motorových vozidiel.
         (4) Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť zástupcovi na základe žiadosti, ak zástupca má uzatvorenú
a) rámcovú zmluvu s ministerstvom o poskytovaní dotácií podľa odseku 1,
b) zmluvu s predajcom, na základe ktorej predajca zástupcovi predkladá doklady preukazujúce splnenie podmienok pre poskytnutie dotácie.
         (5) Žiadosť obsahuje
a) obchodné meno zástupcu,
b) sídlo alebo miesto podnikania zástupcu,
c) identifikačné číslo zástupcu,
d) obchodné meno banky alebo pobočky zahraničnej banky a číslo účtu, na ktorý sa dotácia poukazuje,
e) meno a priezvisko štatutárneho orgánu alebo mená a priezviská členov štatutárneho orgánu zástupcu.
         (6) Prílohou žiadosti je
a) doklad preukazujúci spracovanie starého motorového vozidla6) a jeho trvalé vyradenie z evidencie,
b) zmluva alebo faktúra preukazujúca cenu nového osobného motorového vozidla a konečnú cenu pre kupujúceho zohľadňujúcu dotáciu a zľavu.
          (7) Žiadosti sa predkladajú ministerstvu raz mesačne najneskôr do desiateho dňa kalendárneho mesiaca za predaje nových osobných motorových vozidiel za predchádzajúci kalendárny mesiac.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
„6) § 112 ods. 5 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2. V § 8 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "Dotáciu" vkladajú slová "podľa § 2 až 7".
3. V § 9 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "dotácie" vkladajú slová "podľa § 2 až 7".
Čl. II
         Tento výnos nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie § 7a stráca účinnosť 31. decembra 2009.
(Zdroj: PRAVDA)

Slovenským žiakom chýba čitateľská gramotnosť

6. 3. 2009 Pred pár rokmi sme si ešte mysleli, že máme kvalitné školstvo. Nepríjemným prebudením boli medzinárodné merania PISA, do ktorých sme sa zapojili v rokoch 2003 a 2006. Nové meranie PISA prebieha v tomto čase. Nedá sa však očakávať, že výsledky budú výrazne lepšie ako v roku 2006.
Čo ukázal výskum
V oboch meraniach čitateľskej gramotnosti slovenskí žiaci dosiahli štatisticky významne nižší výkon ako priemer krajín OECD. V čitateľskej gramotnosti Slovensko obsadilo 35. miesto z 57 zúčastnených štátov, v matematickej a prírodovedeckej gramotnosti to bolo 30. miesto. Všetky tieto výsledky boli podpriemerné.
Za nami sa umiestnili Američania. Lepší od našich žiakov sú českí aj poľskí. Najlepšie výsledky dosiahlo Fínsko, Hongkong a Kanada. Najhoršie sa umiestnili žiaci z Kataru, Kirgizska, Tuniska a Azerbajdžanu.
Známky žiakov nezodpovedajú  výsledkom testov
Zaujímavým zistením je, že známky žiakov nesúvisia s výsledkami v týchto testoch.
Ukázalo sa, že naši žiaci neriešia úlohy, ktoré si vyžadujú poznatky z viacerých predmetov súčasne a nedokážu riešiť praktické úlohy zo života. Aj keď sú napríklad dobrí v matematike, nevedia čítať grafy a nepoznajú základy pravdepodobnosti a štatistiky. 
Neschopnosť vyjadrovať vlastné názory a obhájiť svoje stanoviská
Žiaci sú vo všeobecnosti málo pripravení na vyjadrovanie vlastných názorov a nevedia obhájiť svoje stanoviská. Škola nerozvíja vyššie druhy myslenia, najmä kritické a tvorivé. Naši učitelia bazírujú predovšetkým na tom, aby si deti pamätali veľa faktov. V tom Slováci pri medzinárodnom testovaní vynikajú. Slovenskí žiaci sú však slabší v riešení problémov a majú oveľa nižšie sebavedomie ako fínske či kanadské deti.
Zložité učebnice
Zrejme je to výsledok našich vyučovacích metód, ktoré málo rozvíjajú aktivitu a samostatnosť žiakov. Mnohé učebnice sú písané veľmi zložito, takže zvádzajú skôr k bifľovaniu ako k rozmýšľaniu.
Nízka úroveň čitateľskej gramotnosti
Alarmujúca je skutočnosť, že vzrástla riziková skupina žiakov s najnižšou úrovňou čitateľskej gramotnosti. Merania Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania ukázali, že viac ako štvrtina populácie 15-ročných žiakov nebude v dospelosti schopná samostatne využiť čítanie ako nástroj na aktualizáciu svojich vedomostí.
Práca s informáciami
Na Slovensku sa žiaci málo učia pracovať s informáciami. Naopak, vyžaduje sa od nich  memorovanie faktov, ktoré si do desiatich minúť žiaci dokážu nájsť sami na internete alebo v knihách.
Oproti tomu v krajinách,  ktoré sa v meraniach PISA umiestnili najlepšie, sa učia nielen ako hľadať tieto informácie, ale aj to, ako ich využiť a ako k nim kriticky pristupovať. 
Spolupráca učiteľov, rodičov a psychológov
Na Slovensku chceme od všetkých rovnaký výkon.  Inde (napr. vo Fínsku) sledujú žiaka počas celého štúdia. Zodpovednosť za sledovanie žiakov majú pedagógovia, špeciálni učitelia (ktorí sú v každej škole), školskí psychológovia a školský zdravotný personál. 
Žiak si volí vlastnú cestou školou
S odbornou pomocou poradcov si žiak volí vlastnú cestou školou. Volí si predmety, na ktoré má prirodzené predpoklady, a ktoré bude potrebovať pri vyššém vzdelávaní. Ak sa napriek tomu vyskytnú problémy, školský personál spoločne analyzuje situáciu, či ide o dočasný stav zo súkromných dôvodov alebo  nejaký hendikep. Ak sa v skupine vyskytuje žiak s problémom a rodičia dajú súhlas na oznámenie problému vyučujúcemu učiteľovi, učiteľ je povinný prispôsobiť sa žiakovi.
Čo môže pomôcť  slabším
- menej učenia naspamäť
- výučba zameraná na riešenie problémov
- voľnejšie osnovy
- viac špeciálnych pedagógov v školách
Postup učiteľa
- zistiť, v čom žiak zaostáva
- brať ohľad na jeho možnosti
- urobiť dieťaťu individuálny program v jeho triede
Rozhodnutie o špeciálnej výučbe
Ak má žiak rozhodnutie o špeciálnej výučbe, má v prvom rade právo navštevovať tú školu, v ktorej prijímacom obvode býva. Pokiaľ táto škola nie je schopná zabezpečiť pre dieťa nutné podporné opatrenia, je žiakovi odporučená taká škola, ktorá tieto služby poskytuje. Prijatie do špeciálnej triedy sa uskutočňuje na základe žiadosti odborného zástupcu a odborných posudkov.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žofia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner