Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Na čo má človek rozum

Aj logické uvažovanie môže byť niekedy životu nebezpečné.

Byť chudobným nie je žiadna hanba, ale to je jediná pozitívna vec, ktorá sa dá o tom povedať. (Židovské príslovie)

Z každého pravidla existuje aspoň jedna výnimka. Platí to aj pre Kohnovo pravidlo zdravého rozumu: „Nad všetkým rozmýšľať!“ Niekedy totiž prílišné rozumovanie môže človeka pripraviť o rozum.

(Zrnká úsmevu)
Murphy optimista

Ak niekto nevie nič o ničom, nič to! Ide o jedinca, ktorý je univerzálne použiteľný.

Ak vám všetci nadávajú do svíň, nezúfajte! Po zakáľačke vás budú velebiť.

Ak myslíte, nebojte sa, z inej stránky môžete byť preto ešte celkom normálny.

(Murphyho zákonník)
O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Každý vidí svet vlastnými očami. Štatistiky ukazujú, že väčšina národa je krátkozraká.

Nič nie je jednoduché, ak je v tom zamontovaná žena.

Ak sa vám niečo zdá by byť príliš dobré na to, aby to mohla byť pravda, nemýlite sa.

(Murphyho zákonník)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Pekné prázdne hlavy často využijú tie chytrejšie hlavy.

Zlodej, ktorý si chce zachovať celú kožu, musí pohnúť rozumom. Aj keď si to neradi priznávame, zlodeji spravidla hýbu viac rozumom ako poctivci. Asi preto sa majú v živote oveľa lepšie.

Nič nie je väčšie a silnejšie ako strach.

(Murphyho zákony v bájkach)
Životné pravdy

Čokoľvek, čo vás podráždi, sa prihodí prinajmenšom ešte raz.

Optimistu nemožno príjemne prekvapiť.

Až na konci života zistíte, že ste sa po celý čas driapali na nesprávny vrchol.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Cestná premávka po novom

5. 3. 2024 Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vychádza z aplikačnej praxe, kedy najmä vozidlá integrovaného záchranného systému, ktoré boli doposiaľ konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3 500 kg, tak v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva Slovenskej republiky, celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3 500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4 000 kg.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, t. j. vozidiel, okrem skupiny D1 alebo D, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 7 500 kg, ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča, z dvojročnej na jednoročnú. Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel (nie signifikantnej, t. j. do 15 %) vychádza najmä z dvoch faktorov, a síce, jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou. Rovnako navýšenie hmotnosti týchto vozidiel súvisí so zavádzaním elektro mobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, kedy samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla. Vzhľadom na vyššie uvedené bolo potrebné reagovať zmenou legislatívy, ktorá umožní skrátiť prax vo vedení vozidla novej skupiny, o ktorú si vodič vozidla s právom prednostnej jazdy rozširuje doterajšie vodičské oprávnenia, o jeden rok. V praxi to znamená, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy, ktorý doposiaľ viedol vozidlo s právom prednostnej jazdy s hmotnosťou do 3 500 kg (pričom dvojročná prax pre túto kategóriu ostáva zachovaná), tak po prijatí legislatívnej zmeny a získaní vodičského oprávnenia pre kategóriu vozidiel C1 bude potrebovať jednoročnú prax vo vedení tohto vozidla, aby mohol následne viesť uvedené vozidlo už s použitím zvláštnych zvukových a svetelných výstražných znamení.
K

Vodný zákon

17. 2. 2014 Zakotviť do legislatívy podmienky nakladania so slovenskou vodou sa odkladajú, práce na ustanoveniach vodného zákona budú naďalej pokračovať.
Ešte v januári mala vláda SR opätovne rozoberať novelu vodného zákona. Novelizovať uvedený zákon bol zadaný ministrovi na výjazdovom zasadnutí ešte v októbri 2012. Doterajšie rokovania boli prerušené, sporné veci, ktoré vznikli či už na rokovaní vlády, alebo ich otvorili niektorí ministri zo zákona boli odstránené a rezort novelu predloží na rokovanie vlády vtedy, keď bude pripravená a doladená. Zámerom v rámci tohto zákona bolo vodu chrániť, pretože súčasné znenie zákona je také, že keď sa niekto rozhodne vodu vyvážať, nemá žiadne bariéry. Po novom by mala prípadný vývoz zo Slovenska schvaľovať vláda. To, že sa má voda stať strategickou surovinou štátu aj z pohľadu legislatívy a jej vývoz za hranice má dostať pravidlá, odsúhlasila vláda v deklarácii na výjazdovom rokovaní v Gabčíkove v roku 2012. Zároveň vtedy ministerstvu uložila novelizovať do konca tohto roku zákon o vodách tak, aby bola slovenská voda aj definovaná v zákone. Vládne uznesenie tiež počítalo s tým, že envirorezort bude kabinetu predkladať na schválenie každý návrh na prepravu respektíve prevod podzemnej vody cez hranice štátu.

Pokutovanie nezodpovedných chodcov

12. 2. 2014 Začiatok tohto roka je veľmi tragický hlavne pre chodcov, kto bol však príčinou, je ešte v štádiu vyšetrovania.
Na jednej strane vodiči dostatočne nepredvídajú alebo sa nevenujú riadeniu a na druhej strane sa chodci nepoobzerajú po vozovke a vstúpia na ňu vo chvíli, keď už auto nie je možné zastaviť. Aj keď príčinou mnohých nehôd sú práve chodci, tresty pre nich chýbajú. Policajti im môžu uložiť pokutu za obmedzenie či ohrozenie cestnej premávky, ale nie je to v praxi bežné. Vodiči sú trestaní automaticky. V prípade chodcov je to inak a skôr raritou, ak niekto dostane pokutu za prechod na červenú alebo chýbajúce reflexné prvky. V najbližších dňoch sa to však zmení. Polícia plánuje posilniť hliadky najmä v okolí priechodov pre chodcov. Kontrolovať bude pohyb ľudí na cestách, ako aj prechod na červenú. Polícia bude riešiť priestupky nekompromisne v súlade so zákonom o priestupkoch. Chodcovi môže byť uložená pokuta 50 eur a v správnom konaní až 100 eur.

Novela zákona o omámnych látkach

29. 1. 2014 Dňa 28. 1. 2014 bola schválená novela zákona o omamných látkach, ktorá okrem iného hovorí, že semená konopy siatej nebudú podliehať kontrolným opatreniam.
Rastliny konopy siatej budú aj naďalej podliehať rovnakej právnej úprave ako tomu bolo doteraz. V žiadnom prípade sa však nepovoľuje pestovanie, čiže novela nezasahuje do akejkoľvek trestnoprávnej úpravy. Semená konopy siatej vypadnú zo zoznamu omamných látok preto, že žiadnu psychoaktívnu látku neobsahujú. Do zoznamu omamných látok podľa novej úpravy navyše pribudne osem nových látok, ako napríklad 4-metylamfetamín, bufedrón či desoxypipradrol.

Cestná premávka od januára po novom

29. 1. 2014 Takmer mesiac je účinná novela zákona o cestnej premávke, ktorá priniesla obrovské množstvo zmien – nové povinnosti pre motoristov, ale i pre chodcov.
Okrem dobrej správy, ktorou je zníženie pokút, priniesla novela tieto zmeny. Za zníženej viditeľnosti musia chodci chodiť po vozovke s reflexnými prvkami, a to aj v obci. Za riskovanie života si navyše môžu vyslúžiť pokutu až do výšky 60 eur. Novela cestného zákona priniesla aj zmenu a už žiadny spolujazdec na motorke alebo trojkolke nesmie jesť, piť a ani fajčiť. Pri prichytení s alkoholom v krvi je povinné do 30 dní absolvovať preskúmanie zdravotnej spôsobilosti vo vzťahu k závislosti od alkoholu. Motorkári a cyklisti môžu parkovať na chodníkoch aj v zóne, ktorá zakazuje státie, respektíve zastavenie. Platí to aj pre lokality s plateným regulovaným státím. Chodcom musia nechať k dispozícii aspoň 1,5 metra široký voľný chodník, inak ich čaká pokuta. Lekári musia posielať policajtom výtlačok dokladu zdravotnej prípadne psychickej spôsobilosti, pretože sa zvyknú falšovať. Vinník havárie, ktorý poškodil niekomu majetok, ktorým nie je auto, už nemôže vlastníkovi len oznámiť svoje osobné údaje. Musia spoločne vyplniť správu o nehode a podpísať ju. Ak sa vám nepodarí nájsť vlastníka poškodenej veci, zo škodovej udalosti bude dopravná nehoda, a treba privolať políciu. Novela upresňuje pravidlá a umožňuje aj vodičom so skupinou B šoférovať jazdnú súpravu do 4 250 kg. Vrátiť nájdený vodičský preukaz môžete, ak ste ešte nepožiadali po strate o vydanie nového. Už nebude treba ani splnomocnenie od notára pre osobu, ktorá vám vyzdvihne vodičský preukaz na dopravnom inšpektoráte. Tí, ktorí spôsobia za posledných 5 rokov najmenej 3 dopravné nehody, ale nepríde ku zraneniu ani úmrtiu, neprídu o vodičské oprávnenie. Zodpovednosť za vyraďovanie prejde na dopravné inšpektoráty. Okrem toho bude môcť inšpektorát požiadať o zápis schváleného spájacieho zariadenia do osvedčenia o evidencii. Zápis vlastníka alebo držiteľa vozidla sa bude dať robiť aj elektronicky. Ľahko zapamätateľné evidenčné číslo môžete už získať aj mimo poradia, priplatíte si však 165,5 eura. Ak teda budú mat také, aké chcete.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Servác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner