Byť či nebyť v 2. pilieri? Odpoveď vás možno prekvapí
27. 9. 2023
Máte obavy z možného poklesu finančných trhov, ktorý by vás obral o investované úspory? Nasledujúci článok by mal vaše obavy zmierniť a ukázať, že výhody 2. piliera jednoznačne prevažujú možné nevýhody.
Skúsme sa teraz pozrieť bližšie na dôležité informácie o dlhodobom investovaní, kam sporenie v 2. pilieri patrí. Aké sú teda kľúčové výhody 2. piliera?
• Nemíňate ani euro zo svojej peňaženky, keďže príspevky doň idú z odvodov do Sociálnej poisťovne, ktoré aj tak musíte platiť. Z aktuálnej priemernej hrubej mzdy, ktorá je približne 1 300 €, je to niečo vyše 70 € každý mesiac.
• Potenciál rastu a reinvestovanie výnosov, keďže sa zhodnocujú nielen príspevky z odvodov zo Sociálnej poisťovne, ale aj výnosy z predchádzajúceho obdobia. Spolu s dlhodobým charakterom sporenia, ktorý sa počíta v desiatkach rokov, to znamená vysoký potenciál zhodnotenia úspor v 2. pilieri.
• Pravidelnosť príspevkov zo Sociálnej poisťovne, za ktoré sa každý mesiac kupujú podiely v dôchodkovom fonde za aktuálne platné ceny. V prípade poklesu akciových trhov ich tak získate viac a, naopak, v čase rastu akciových trhov ich kúpite za daný príspevok menej. Pravidelné sporenie spriemeruje nákupné ceny, a tým zvýši stabilitu úspor, zároveň znižuje riziko výraznejších dlhodobých strát.
• Nízke poplatky, ktoré sú aktuálne vo výške len 0,45 % ročne a ešte budú klesať na cieľový stav 0,40 % ročne v roku 2025. Sporenie v 2. pilieri je tak z pohľadu poplatkov najlacnejšou formou sporenia na dôchodok.
Aký je potenciál rastu indexových fondov? Toto číslo vás prekvapí
Kľúčovú rolu v 2. pilieri zohrávajú negarantované indexové fondy, ktoré sú postavené najmä na indexe MSCI World. Ide o jeden z najznámejších globálnych indexov na akciovom trhu, ktorý sleduje výkonnosť veľkých a stredne veľkých spoločností v 23 rozvinutých krajinách sveta od roku 1969. Aké výsledky dosahuje? Pre väčšinu to bude prekvapenie, pretože dlhodobý výnos v dolároch za obdobie vyše 53 rokov do konca roku 2022 je 6,2 % ročne.
Aj po odpočítaní aktuálnych poplatkov v 2. pilieri, ktoré sú jedny z najnižších a ešte sa znížia, tak ide o výnos, ktorý vám za 45 rokov dôchodkového sporenia prvý príspevok zo Sociálnej poisťovne teoreticky zhodnotí viac ako desaťnásobne.
Prepady akciových trhov? Dočasná záležitosť
Mnohí za najväčšie riziko akciových fondov považujú veľké prepady globálnych finančných trhov. Tie sú však rizikom len pre tých, ktorým sa blíži odchod do dôchodku. Pre mladších sporiteľov, naopak, znamenajú výhodnejší nákup podielov v čase prepadu. Systém 2. piliera však myslí aj na situácie starších sporiteľov a vďaka automatickému postupnému presúvaniu úspor od 50. roku života do konzervatívnych fondov vo výške 4 % ročne je toto riziko v 2. pilieri minimalizované.
Keď sa pozrieme na jeden z najväčších posledných prepadov v histórii indexu MSCI World, zistíme, že kríza amerického realitného trhu a bankrot Lehman Brothers v roku 2008 znamenala stratu vyše 50 %, ktorú sa však podarilo zmazať za 6 rokov a 4 mesiace. A ostatný výraznejší prepad o vyše tretinu prišiel v spojitosti s pandémiou, avšak všetky straty index MSCI World zmazal už po polroku. Nehovoriac o tom, že obdobie prepadu bolo z pohľadu sporiteľov výhodou, pretože počas tohto obdobia nakupovali podiely v dôchodkových fondoch za výhodnejšie ceny.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Tesla znížila ceny svojich elektromobilov v USA a v Európe až o 20 percent
16. 1. 2023
Americký výrobca elektromobilov Tesla znížil ceny svojich vozidiel v Spojených štátoch a niektorých európskych krajinách až o 20 percent, aby podporil dopyt. S odvolaním sa na aktualizovaný cenník firmy o tom dnes informujú zahraničné tlačové agentúry. Odbyt vozidiel Tesla zaostal v minulom roku za očakávaniami analytikov. Správa o zlacňovaní áut viedla k poklesu ceny akcií Tesly.
Šéf podniku Elon Musk už skôr upozornil, že vyhliadky na príchod hospodárskej recesie a vyššie úrokové sadzby by mohli Teslu prinútiť k zníženiu cien, aby udržala rast objemu predaja aj na úkor zisku. Zlacňovanie áut na kľúčových trhoch znamená obrat v stratégii Tesly z uplynulých dvoch rokov, keď jej produkcia zaostávala za dopytom. Musk vlani uviedol, že ceny sa dostali "trápne vysoko" a mohli by dopyt podkopať.
V Spojených štátoch firma podľa agentúry Reuters vo štvrtok znížila ceny rôznych variantov vozidiel Model 3 a Model Y o šesť až 20 percent. V Nemecku potom tieto autá zlacneli o jedno až 17 percent. K zníženiu cien Tesla prikročila aj vo Francúzsku, Švajčiarsku a Rakúsku, dodáva Reuters. Už minulý týždeň firma zlacnela svoje autá na čínskom trhu.
Tesla začiatkom januára oznámila, že vo štvrtom štvrťroku dodala zákazníkom rekordných 405.278 vozidiel. Odbyt ale zaostal za očakávaniami analytikov, ktorí ho v ankete spoločnosti Refinitiv odhadovali na 431 117 vozidiel. Za celý minulý rok Tesla dodala 1,31 milióna vozidiel, čo je medziročný nárast o 40 percent.
V
Mimoriadne štáte záruky
12. 1. 2023
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 149/2020 Z. z. o mimoriadnych štátnych zárukách, bola vypracovaná z dôvodu prijatia opatrení Európskej únie (EÚ) v reakcii na hospodársku situáciu v súvislosti s ruskou inváziou do Ukrajiny a následne problémy s likviditou, ktorým Ukrajina čelí v dôsledku tejto invázie.
Vojna na Ukrajine má zásadný negatívny dopad na ekonomiku Ukrajiny. Vzhľadom na susedstvo mnohých členských štátov s Ukrajinou, tieto negatívne dopady ovplyvňujú aj krajiny EÚ, vrátane Slovenskej republiky.
Poskytnutie výnimočnej finančnej pomoci Ukrajine umožní reagovať na hospodársku krízu v súvislosti s ruskou inváziou koordinovane a účinne v duchu solidarity EÚ so susedskými štátmi. Toto opatrenie pomôže pokryť časť likvidnej medzery, ktorej čelí Ukrajina v súvislosti s vojnou a tak zmierni negatívne finančné a hospodárske dopady, ktorým by v prípade platobnej neschopnosti Ukrajiny boli vystavené aj členské štáty Únie, medzi nimi aj Slovenská republika ako susedský štát.
Novela zákona bola schválená z dôvodu potreby zavedenia právnej úpravy v SR na poskytnutie, správu a realizáciu mimoriadnych štátnych záruk na základe rozhodnutia (EÚ) 2022/1628 a z dôvodu určenia orgánov zodpovedných za poskytnutie, správu a realizáciu mimoriadnych štátnych záruk. Mení sa určenie výšky záruky Slovenskej republiky voči Európskemu mechanizmu pre stabilitu, pričom sa nahrádza konkrétna suma podľa pôvodného kľúča z roku 2012 v § 2 ods. 1 zákona č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov. Pôvodný kľúč pre výpočet záruky Slovenskej republike bol niekoľkokrát menený a teda suma uvádzaná v zákone už nie je aktuálna. Zároveň vstupom ostatných krajín do eurozóny bude tento kľúč aj v budúcnosti menený. Zmenou zákona teda prichádza k zjednoteniu právneho a skutočného stavu a zároveň sa zabezpečí, že nebude potrebné zákon novelizovať pri každej budúcej zmene kľúča.
K
Kolektívna správa v autorskom práve
9. 1. 2023
Hlavným sledovaným cieľom novely Autorského zákona je spôsob vyjasnenia kompetenčných oprávnení organizácií kolektívnej správy v prípade tzv. prekrytia oprávnení na výkon kolektívnej správy, a to konkrétne v prípade zastupovania tzv. nezastupovaných nositeľov práv.
Z tohto dôvodu novela zákona uvádza ako riešenie možnosť dohody medzi jednotlivými organizáciami kolektívnej správy. V záujme transparentnosti sa informácia o dohode zverejní v evidencii vedenej Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky. Ak k takejto dohode nedôjde, považuje sa za určenú organizáciu kolektívnej správy tá, ktorá zastupuje najviac nositeľov práv podľa § 164 ods. 1 na území Slovenskej republiky a je takto uvedená v evidencii vedenej Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky (tzv. reprezentatívna organizácia kolektívnej správy).
K
Dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
9. 1. 2023
Právna úprava zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou rieši viaceré oblasti týkajúce sa systému verejného zdravotného poistenia, zdravotných poisťovní a výkonu dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou.
Vo vzťahu k zákonu o zdravotných poisťovniach má novela zákona za cieľ upraviť výkon dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb a zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Taktiež rieši potrebu zverejňovať pravidlá uznávania a uhrádzania zdravotných výkonov (pravidlá kontrolnej činnosti), precizuje postup pri uplatňovaní inštitútu predchádzajúceho súhlasu, spresňuje pravidlá pre výkon dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou podľa potrieb aplikačnej praxe, pravidlá pre inštitút finančného zúčtovania a ustanovuje podrobností pre prehliadky mŕtvych tiel, zabezpečovaných Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Právna úprava tiež zabezpečuje reguláciu tvorby zisku zdravotných poisťovní. Regulácia zisku v novele upravuje cez definovanie tzv. optimálneho výsledku hospodárenia, ktorý má predstavovať sumu, s ktorou bude vlastník zdravotnej poisťovne narábať tak ako doposiaľ, podľa vlastného uváženia. Regulácia spočíva v skutočnosti, že v prípade dosiahnutia zisku vyššieho, ako je optimálny hospodársky výsledok, bude musieť byť suma, o ktorú skutočný zisk presahuje optimálny hospodárky výsledok, použitá iba na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre poistencov zdravotnej poisťovne.
K