Ak hacker napadne firmu, nevypínajte počítač, zmažú sa totiž stopy
12. 6. 2023
Evidujeme nárast kvality ransomware útokov, ktoré môžu viesť k strate peňazí, duševného vlastníctva alebo môžu spôsobiť sabotáž, hovorí etický hacker Tomáš Zaťko
Etické hackovanie, známe tiež ako „white hat“ hackovanie, je proces skúšania a testovania bezpečnosti počítačových systémov a sietí s cieľom identifikovať a opraviť bezpečnostné chyby a zraniteľnosti. V čoraz väčšej miere služby etických hackerov využívajú firmy z rôznych odvetví. O aktuálnych trendoch, vývoji útokov či chybách zo strany firiem hovorí pre TREND Tomáš Zaťko, CEO spoločnosti Citadelo.
Počet kyberútokov rastie aj pre vojnu na Ukrajine či rýchly rozvoj AI. S ktorými formami hackingu sa slovenské firmy stretávajú najčastejšie?
V rámci Slovenska sú najčastejším problémom útoky, ktorým by bolo možné ľahko predísť, keby firmy viac prioritizovali svoju kybernetickú bezpečnosť. Stačí jeden úspešný útok a firma môže utrpieť nevyčísliteľné škody. Týmto škodám je možné predchádzať, ak by firmy pravidelne realizovali penetračné testy alebo aplikovali programy, ktoré by im umožnili identifikovať slabiny v bezpečnosti vopred. Ak sa tak nestane, stačí jeden úspešný hacker, ktorý dokáže ukradnúť osobné údaje alebo čísla kreditných kariet.
Ak sa firma stane cieľom kyberútoku, aký by mal byť jej postup?
Veľká chyba, ktorú robia firmy je, že ihneď vypnú počítače a týmto sa zmaže veľa stôp. Ak chce firma situáciu aj následne vyšetriť, je potrebné urobiť si snapshoty virtuálnych prístrojov. Ide o veľmi dôležité veci, ktoré inak zo systému zmiznú. Potom je možné zistiť potrebné informácie o útoku a útočníkovi – samozrejme, ak je to niečo, čo spoločnosť považuje za prioritu. Pokiaľ chcú útok len okamžite zastaviť, treba postupovať odpojením všetkých systémov.
Existuje aj možnosť, keď stačí odpojenie od internetu, ale to zastaví iba online prítomnosť útočníka. Často, pokiaľ je útok prepracovaný, môže dostať hacker upozornenie, že už nemá kontakt, a tak sa jeho stopy automaticky začnú mazať. Avšak v závislosti od toho, kto je útočníkom, môže byť rozdiel v tom, aké sú prvé kroky. Preto odporúčam poradiť sa s odborníkom.
B
(Zdroj: https://www.trend.sk/)
Počet otcov na materskej prudko stúpol
13. 6. 2019
Od začiatku roka do 31. mája Sociálna poisťovňa vyplácala 11 137 mužom dávku materské. Tento počet sa priblížil k údajom z roku 2019, kedy ju za celý rok poberalo 12 836 mužov. Potvrdzuje sa tak rýchlo rastúci trend materskej dovolenky u mužov.
V roku 2016 Sociálna poisťovňa dávku priznala a vyplácala 3076 mužom a v roku 2017 ich bolo 6553. Sociálna poisťovňa ju tento rok zatiaľ nepriznala pre nesplnenie podmienky starostlivosti o dieťa alebo podmienky súčasného nepoberania rodičovského príspevku matkou v 202 prípadoch. V ďalších 31 prípadoch nebola priznaná z dôvodu nesplnenia potrebnej podmienky nemocenského poistenia v trvaní 270 dní.
Námorná plavba po novom
3. 6. 2019
V prvom čítaní je návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov.
Návrhom zákona sa upravuje oblasť pracovno-sociálna, kontrola životných a pracovných podmienok na námornej lodi, dĺžka trvania služby a čas odpočinku, aké doklady a v akom jazyku musia byť na palube námornej lode, povinnosť veliteľa v prípade choroby alebo zranenia člena lodnej posádky, povinnosť vlastníka námornej lode poistiť sa na účely krytia nákladov za poskytovanie zdravotnej starostlivosti a krytia nákladov spojených s repatriáciou člena lodnej posádky, sprístupniť členovi lodnej posádky postup vybavovania sťažností v pracovnoprávnych vzťahoch na námornej lodi a zabezpečiť členovi lodnej posádky vhodné ubytovanie a stravu. Ďalším cieľom návrhu zákona je precizovanie niektorých ustanovení zákona, čo si vyžiadala aplikačná prax a výsledky auditu Medzinárodnej námornej organizácie.
Podľa Dohovoru o práci v námornej doprave, ak je v námornom registri štátu zapísaná námorná loď a jej vlastník nesplní povinnosť repatriácie člena lodnej posádky, je povinný zabezpečiť repatriáciu vlajkový štát; vlastník námornej lode je povinný uhradiť náklady, ktoré vlajkový štát vynaložil na repatriáciu člena lodnej posádky. V súvislosti s uvedenou požiadavkou, ak je v námornom registri Slovenskej republiky zapísaná námorná loď a vlastník námornej lode zapísanej v námornom registri SR si nesplní povinnosť repatriácie, ministerstvo je povinné zabezpečiť repatriáciu člena lodnej posádky.
Podávanie sťažnosti
7. 3. 2019
Sťažnostné právo upravuje zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach. Ide o veľmi dôležitú a nanajvýš aktuálnu právnu úpravu, o čom svedčí aj veľký počet sťažností prijímaných orgánmi verejnej moci a aj obcami.
Zákonná úprava možnosti obracať sa na orgány verejnej správy prostredníctvom sťažností sa dotýka širokej verejnosti. Zákon praktickým, úplne zrozumiteľným a prehľadným spôsobom vysvetľuje všetky dôležité a podstatné stránky fungovania a rozhodovania obce vo veciach sťažnostného práva hmotného i procesného.
Lehota na vybavenie sťažností je 60 pracovných dní a začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni jej doručenia orgánu verejnej správy príslušnému na jej vybavenie. Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže vedúci orgánu verejnej správy alebo ním splnomocnený zástupca uvedenú lehotu predĺžiť pred jej uplynutím o 30 pracovných dní, pričom predĺženie lehoty orgán verejnej správy oznámi bezodkladne sťažovateľovi.
Sťažnosť je vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi.
Zmeny v zákone o obecnej polícii
4. 3. 2019
Novelou zákona o cestnej doprave dochádza k zmenám pre obecnú políciu.
Ide o úpravu právomocí príslušníka obecnej polície s cieľom zabezpečiť, aby príslušník obecnej polície mohol zastaviť vozidlo za účelom kontroly dodržiavania podmienok prevádzkovania taxislužby. Táto kompetencia súvisí s kompetenciou obce, ktorá vykonáva odborný dozor v taxislužbe. Obec môže zároveň výkonom kontroly poveriť aj príslušníka obecnej polície.