Príspevky „Prvá pomoc“ počas pandémie
5. 3. 2021
V súvislosti s koronakrízou štát poskytuje podnikateľom rôzne formy pomoci vo forme príspevkov, a to zamestnávateľom, ktorí museli svoje prevádzky zatvoriť alebo obmedziť svoju činnosť; SZČO, ktorým poklesli tržby alebo museli svoje prevádzky zatvoriť; zamestnávateľom (vrátane SZČO, ktoré sú zamestnávateľmi), aby udržali pracovné miesta aj v prípade prerušenia alebo obmedzenia svojej činnosti počas vyhlásenej mimoriadnej situácie; SZČO a jednoosobovým s.r.o., ktoré nemali, resp. nemajú príjem z podnikania.
Štát poskytuje aj príspevok, resp. dotáciu na nájomné. K žiadosti o dotáciu na nájomné vydalo Ministerstvo hospodárstva SR príručku „Dotácia na nájomné v kocke“, v ktorej prináša možnosť získania dotácie na úhradu nájomného pre prípady, kedy bolo užívanie predmetu nájmu znemožnené v dôsledku opatrení v súvislosti so zamedzením šírenia pandémie COVID-19, alebo bolo podstatne obmedzené zákazom prítomnosti verejnosti. Cieľom tejto príručky je poskytnúť prenajímateľovi a nájomcovi spoľahlivú orientáciu v pravidlách a podmienkach pre získanie dotácie, ale aj praktické príklady výpočtu dotácie.
Oprávneným žiadateľom je nájomca, ktorý žiadosť predkladá prostredníctvom prenajímateľa a na jeho účet. Možnosť získania dotácie sa za rovnakých podmienok vzťahuje aj na podnájomný vzťah.
Prenajímateľom môže byť
a) fyzická osoba - nepodnikateľ,
b) fyzická osoba - podnikateľ,
c) právnická osoba – nepodnikateľ (napr. občianske združenie), vrátane verejnoprávnych inštitúcií a iných právnických osôb zriadených zákonom,
d) právnická osoba - podnikateľ.
Žiadosť o dotáciu podpísaná kvalifikovaným elektronickým podpisom nájomcu a prenajímateľa, má rovnaké účinky ako dohoda o poskytnutí zľavy z nájomného a zrieknutí sa plnenia z dotácie na nájomné nájomcom v prospech prenajímateľa. Výška dotácie je v rovnakej výške, v akej bude nájomcovi poskytnutá zľava z nájomného na základe dohody medzi prenajímateľom a nájomcom, najviac však vo výške 50 % nájomného. Ak napríklad prenajímateľ poskytne nájomcovi zľavu z nájomného vo výške 30 %, štát poskytne nájomcovi po splnení podmienok dotáciu rovnako vo výške 30 % z nájomného. Ak však prenajímateľ poskytne zľavu vyššiu ako 50 %, štát poskytne dotáciu len vo výške 50 %. Na platby sa energie a za ďalšie služby obvykle spojené s nájmom sa dotácia od štátu nevzťahuje.
Žiadosť predkladá v mene nájomcu prenajímateľ, a to výlučne elektronicky, prostredníctvom formulára zverejneného na webovej stránke Ministerstva hospodárstva SR. Oznámenie o schválení/neschválení dotácie sa tiež zasiela elektronicky prenajímateľovi a nájomcovi. Elektronická žiadosť je podávaná z elektronickej schránky prenajímateľa.
K
Dočasná PN počas trvania mimoriadnej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19
26. 3. 2020
Zamestnancovi, ktorý bol v čase trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 uznaný za dočasne práceneschopného z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie, vzniká nárok na nemocenské od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti.
Výška nemocenského povinne nemocensky poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby a dobrovoľne nemocensky poistenej osoby, ktorá v čase trvania krízovej situácie bola uznaná za dočasne práceneschopnú z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie je 55 % denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 55 alebo pravdepodobného denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 57 zákona o sociálnom poistení.
Príprava nových opatrení proti koronavírusu
24. 3. 2020
Nová Vláda SR pripravuje celý rad opatrení týkajúcich sa boja proti koronavírusu a tiež opatrenia týkajúce sa naštrbenej ekonomiky v našej krajine.
Medzi navrhované opatrenia patrí odloženie daňového priznania do konca júna, posunutie platby dane aj odvodov, povolenie komerčného testovania, a mnohé ďalšie. V najbližších dňoch sa dozvieme, ktoré z opatrení budú schválené čo najskôr v skrátenom legislatívnom konaní v parlamente.
K skrátenému legislatívnemu konaniu by malo dôjsť predovšetkým z dôvodu hroziacich strát na životoch a tiež obrovských hospodárskych škôd.
Medzi najočakávanejšie opatrenie patrí automatické odloženie daňových priznaní pre firmy a fyzické osoby do 30. júna, pričom sa daň bude platiť až do konca septembra tohto roka. Ďalej sa plánuje aj zrušenie preddavkov na daň z príjmu pre firmy aj živnostníkov bez povinnosti oznamovať to daniarom. To znamená, že tým, čo daň zaplatia do tohto termínu, nebudú účtované úroky z omeškania.
Parlament by mal prerokovať aj návrh opatrení, ktoré pripravili ich predchodcovia - takzvaný lex koronavírus.
Opatrenia v školstve v čase výnimočného stavu
24. 3. 2020
Národnej rade SR bol predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý by mal byť schválený v skrátenom legislatívnom konaní.
Cieľom návrhu zákona je reakcia pre oblasť regionálneho školstva na vyhlásenie mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky.
V zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) je na jednej strane viacero kompetencií Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR vo vzťahu k určovaniu termínov, avšak mnohé termíny sú priamo zákonom limitované na určité obdobie. Skúsenosti v aktuálnej situácii ukázali, že pri viacerých termínoch môže byť potenciálne potrebná operatívna reakcia príslušných subjektov (ministerstva, okresných úradov v sídle kraja, riaditeľov) v nadväznosti na zákonom ustanovené intervaly.
Príkladom môžu byť termíny zápisov do 1. ročníka základných škôl, ukončovania výchovy a vzdelávania príslušných ročníkov alebo termíny školských prázdnin. Napr. termín externej časti maturitnej skúšky a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky síce určuje ministerstvo, avšak zákon č. 245/2008 Z. z. ustanovuje riadne skúšobné obdobie (marec až jún) a mimoriadne skúšobné obdobie (apríl, máj, september a nasledujúci február). Za predpokladu, že napr. v súčasnej mimoriadnej situácii by bolo potrebné termín maturitných skúšok určiť (v nadväznosti na prerušenie výučby) v iných termínoch, vyžaduje sa zmena zákona č. 245/2008 Z. z. Návrhom je v jednoznačne vymedzených situáciách umožniť ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu najmä rozhodnúť o termínoch rozhodujúcich pre organizáciu školského roka mimo limitov ustanovených zákonom č. 245/2008 Z. z., rovnako ako zrušiť časti alebo formy skúšok, ktorými sa ukončuje výchova a vzdelávanie v strednej škole.
Ak sa vyhlási výnimočný stav, núdzový stav alebo mimoriadna situácia, ak sa nariadi zákaz prevádzky škôl a školských zariadení, alebo ak v období školského vyučovania dôjde k živelnej pohrome alebo k udalosti, pri ktorej môžu byť ohrozené život alebo zdravie detí, žiakov alebo zamestnancov škôl a školských zariadení, minister školstva môže rozhodnúť o
a) mimoriadnom prerušení školského vyučovania v školách,
b) mimoriadnom prerušení prevádzky školských zariadení,
c) iných termínoch rozhodujúcich pre organizáciu školského roka, najmä o iných termínoch
1. obdobia školského vyučovania a školských prázdnin,
2. klasifikácie, hodnotenia, skúšobného obdobia pri ukončovaní výchovy a vzdelávania a prijímacích skúšok,
3. vydávania dokladov o získanom vzdelaní,
4. podávania žiadostí o prijatie, prihlášok na vzdelávanie, prihlášok na štúdium a konania zápisov,
d) zrušení vykonania časti alebo formy skúšky, ktorou sa ukončuje výchova a vzdelávanie v strednej škole, v príslušnom školskom roku alebo
e) zrušení vykonania externého testovania žiakov základných škôl v príslušnom školskom roku.
O rozhodnutí informuje ministerstvo školstva prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov a na svojom webovom sídle.
Opatrenia v boji proti koronavírusu predložené NR SR
24. 3. 2020
Vláda Slovenskej republiky predložila na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom návrhu zákona je prijatie
- niektorých mimoriadnych opatrení v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 a
- niektorých opatrení v justícii.
V prvom prípade sa právna úprava zameriava na:
- obmedzenie plynutia premlčacích a prekluzívnych lehôt v súkromnoprávnych vzťahoch, resp. ich navrátenie v určených prípadoch,
- obmedzenie plynutia procesných lehôt na strane účastníkov konania a strán v konaní,
- obmedzenie nutnosti vykonávať pojednávania na súdoch a účasti verejnosti na týchto pojednávaniach v čase mimoriadnej situácie a núdzového stavu,
- predĺženie lehoty na podanie dlžníckeho návrhu na vyhlásenie konkurzu,
- umožnenie rozhodovania per rollam v prípade kolektívnych orgánov právnických osôb súkromného práva,
- dočasný zákaz výkonu záložného práva a dražby,
- obmedzenie zákazu uzatvárania zmlúv v rámci verejného obstarávania so subjektami nezapísanými v registri partnerov verejného sektora v čase mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu, ak sú zároveň splnené podmienky pre priame rokovacie konanie z dôvodu mimoriadnej udalosti,
- zavedenie možnosti využívania tzv. lokalizačných a prevádzkových údajov vznikajúcich v rámci elektronickej komunikácie zo strany Úradu verejného zdravotníctva na účely ochrany života a zdravia obyvateľov.
Časť vyššie uvedených opatrení je koncipované ako opatrenia dočasného charakteru, pričom ich dočasnosť je daná dátumom, do kedy sa uplatňujú. Návrh zákona pracuje s termínom do 30. apríla 2020, pričom predkladateľ nevylučuje ďalšie predĺženie tohto termínu. Druhá časť opatrení je koncipovaná ako opatrenia, ktoré možno aplikovať len v čase mimoriadnej situácie podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov alebo v čase núdzového stavu podľa ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov.
V druhom prípade, t.j. v prípade mimoriadnych opatrení v justícii, sa právna úprava zameriava na sfunkčnenie Súdnej rady Slovenskej republiky najmä s ohľadom na aktuálne vzdanie sa funkcie piatich jej členov a na zabezpečenie riadneho fungovania Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z hľadiska jeho riadenia a správy.
Na dosiahnutie vyššie uvedených zámerov sa preto navrhuje prijať zákon uvedený v čl. I a vykonať novelizácie zákona č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákona č. 757/2004 Z. z. . o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov a zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Dátum účinnosti návrhu zákona sa z dôvody potreby jeho čo najskoršej účinnosti navrhuje dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
(Zdroj: Zdroj: www.nrsr.sk)