Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Človek a informácie

Počítač je zariadenie určené na zrýchlenie a zautomatizovanie tvorby chýb.

Ak v počítači nič nefunguje, ale váš diagnostický software hovorí, že je všetko v poriadku, ide o tzv. vládny vírus.

Správna informácia ešte nezaručuje správne rozhodnutie. Nesprávna informácia ešte nezaručuje nesprávne rozhodnutie. Informácia, ktorú máte, nie je tá, ktorú práve chcete. Informácia, ktorú chcete, nie je tá, ktorú potrebujete. Informácia, ktorú potrebujete, nie je tá, ktorú môžete získať. Informácia, ktorú môžete získať, stojí viac, ako môžete zaplatiť. Skutočný obsah informácie nie je taký dôležitý ako dojem, ktorý vyvolá.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Ak sa veci nepokazili samy a ak sa dokonca nepokazili ani vaším pričinením, nič to. Vždy sa nájde niekto, kto im s tým pomôže.

Ženatý muž nemôže mať všetko – aj teplú večeru, aj vernú manželku.

Ak chcete vymeniť obdiv mnohých mužov za kritiku jedného, vydajte sa.

(Murphyho zákonník)
Životné pravdy

Neexistuje nikto, kto by absolútne nič nevedel robiť. Ak nič iné, určite vie robiť aspoň chyby!

Jednou z najväčších nerozlúštených záhad je, prečo sú zákazníci v preplnenej reštaurácii obslúžení rýchlejšie, ako keď je reštaurácia poloprázdna.

Rozumné je neveriť prítomnému šťastiu.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho inzeráty

Stratila sa mi žena. Zn.: Kto ju nájde a privedie mi ju, tomu rozbijem hubu.

Výhodne vymením falošnú päťstokorunáčku za dve pravé dvestokorunáčky. Zn.: Berte, kým je v akcii!

Vymením muža za staré husle.: Zn.: Drevo ako drevo.

(Murphyho zrnká II)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

Nakoniec aj z dobrého jedna človeka rozbolí brucho.

Klamstvo, ktoré sa nedá dokázať, má cenu pravdy.

(Murphyho zákony v bájkach)

Nová definícia zdravotníckeho pracovníka

13. 11. 2020 Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bol predložený a schválený v reakcii na aktuálne potreby spôsobené pandémiou ochorenia COVID-19.
Jedným zo základných nástrojov boja proti zhoršujúcej sa epidemiologickej situácii v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 je rýchla diagnostika a identifikácia osôb potenciálne šíriacich nákazlivé ochorenie. Na tento účel je potrebné vytvoriť čo najjednoduchší mechanizmus fungovania odberných a diagnostických miest a zabezpečiť ich fungovanie.
Dostupnosť testovania pre širokú verejnosť musí byť zabezpečená tak z geografického hľadiska, ako aj z hľadiska ceny. Jednoduchý prístup k testu na zistenie ochorenia pre osoby, u ktorých je podozrenie na ochorenie, ale aj pre zdanlivo zdravé osoby, u ktorých môže skrytý výskyt ochorenia spôsobiť nebadané šírenie ochorenia s veľkým rizikom pre ohrozené skupiny obyvateľstva.
Dostupnosť testovania pre širokú verejnosť môže významným spôsobom pomôcť predchádzať šíreniu ochorenia a hroziacim následkom. Zákonom sa ustanovuje, aby Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky ako ústredný orgán štátnej správy mohol testovanie na ochorenie a diagnostiku operatívne zabezpečovať podľa aktuálnej geografickej a epidemiologickej potreby, a to prostredníctvom uzatvorenia zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Taktiež sa zaviedla spolupráca so Slovenským Červeným krížom. Analogicky sa umožňuje zabezpečovať testovanie osôb aj pre Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, a to najmä na účel vykonávania odberov a diagnostiky pre osoby, ktoré vstupujú na územie Slovenskej republiky zo zahraničia. Výsledkom tejto právnej úpravy má byť zabezpečenie prístupu obyvateľov Slovenskej republiky k bezplatnému a rýchlemu testovaniu na zistenie ochorenia COVID- 19 a zamedzenie šírenia pri cezhraničnom pohybe osôb.
Zákon ďalej rozširuje definíciu zdravotníckeho pracovníka o ďalších vybraných študentov a žiakov, ktorí by mohli poskytovať zdravotnú starostlivosť v rozsahu zdravotného výkonu odberu biologického materiálu osobe na zistenie respiračného vírusového ochorenia v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19. Na zabezpečenie personálnych kapacít pri testovaní osôb na zistenie ochorenia COVID-19, ktoré nezahŕňa iba samotné odoberanie biologického materiálu, ale sa tiež umožňuje, aby jednotlivé ďalšie úkony pri spracovávaní vzoriek biologického materiálu, ktorý odobral odborne spôsobilý zdravotnícky pracovník, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nemajú odbornú spôsobilosť. Takáto osoba môže vykonávať iba úkony, pri ktorých nedochádza k priamemu kontaktu s testovanou osobou. Táto úprava môže byť využitá výlučne počas mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu.
K

Krajniak pripravuje zavedenie trvalého kurzarbeitu

31. 8. 2020 Slovensko pripravuje zavedenie trvalého systému poskytovania príspevkov na udržanie zamestnanosti, takzvaného kurzarbeitu. Projekt by mal byť financovaný z existujúcich odvodov, ktoré platia zamestnanci či firmy. Vyplýva to z materiálu ministerstva sociálnych vecí, ktorého šéfom je Milan Krajniak (Sme rodina).
Predloha slovenského modelu počíta s tým, zamestnanec v rámci skráteného pracovného týždňa, keď mu zamestnávateľ nebude z vlastného zavinenia schopný prideliť prácu, dostane počas minimálne pol roka spravidla 80 percent predchádzajúcej čistej mzdy. Z toho hlavnú časť pokryje dávka z nového fondu a zvyšok príspevok zamestnávateľa. Do nového fondu bude podľa predlohy presmerovaná časť existujúcich odvodov z poistenia v nezamestnanosti, z ktorého sa teraz vyplácajú dávky v nezamestnanosti. Dlhodobý prebytok terajšieho fondu v nezamestnanosti možno použiť aj na iné účely, čo by v prípade peňazí určených na nový kurzarbeit už nemalo byť možné.
(Zdroj: hnonline.sk)

Správa miestnych daní obcou a pandémia

24. 8. 2020 Zákonom č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov Národná rada SR schválila opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií SR a ktorej cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie. Tento zákon nadobudol účinnosť dňa 4. 4. 2020.
Takouto oblasťou je aj správa daní resp. zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pričom správcom miestnych daní je obec. Opatrenia sa uplatňujú počas obdobia od 12. marca 2020, keď vláda SR vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa osobitného predpisu, do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa tohto zákona. Vláda môže nariadením rozhodnúť aj o predĺžení uplatňovania týchto opatrení. Čo sa týka oblasti správy miestnych daní a poplatkov, tak sa zákon č. 67/2020 Z. z. (ďalej zákon corona) rieši nasledovné okruhy: Spôsob doručovania podania - ak daňový subjekt (ďalej DS) doručil podanie elektronickými prostriedkami (napr. e-mailom), nie je ho potrebné doručiť aj v listinnej podobe (podľa §13 ods. 6 DP by musel podanie doručiť do 5 pracovných dní aj v listinnej podobe), - ak má podanie nedostatky, správca dane vyzve DS na odstránenie nedostatkov takým istým elektronickým spôsobom, ako použil DS, napr. ak DS doručil podanie e-mailom, správca dane ho vyzve tiež e-mailom (podľa § 13 ods. 8 DP by správca dane nemohol zaslať výzvu e-mailom). Zmeškanie lehoty - zmeškanie lehoty, ktorá uplynula počas pandémie, sa odpustí, ak DS zmeškaný úkon vykoná najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie; to neplatí pre podanie daňového priznania, platenie dane (do 25. 4. 2020 platilo, že DS nemusel požiadať o odpustenie zmeškania lehoty, ale musel vykonať úkon v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení pandémie a platilo to na všetky prípady, teda aj tie, pri ktorých DP vylučuje možnosť odpustenia zmeškania lehoty , napr. aj §46 ods. 8 DP – daňová kontrola alebo § 49 ods. 2 DP – určenie dane podľa pomôcok; od 25. 4. 2020 platí, že ak DS nepožiadal o prerušenie daňovej kontroly podľa § 6 ods. 1 zákona corona, pri úkonoch v daňovej kontrole sa neuplatní odpustenie zmeškanej lehoty podľa § 4 zákona corona (podľa § 29 ods. DP by správca dane odpustil zmeškanie lehoty len zo závažných dôvodov a ak by o to požiadal najneskôr do 30 dní odo dňa, keď odpadli tieto dôvody).

Vyrovnanie preddavkov na daň z príjmov PO v roku 2020

24. 8. 2020 Národná rada Slovenskej republiky dňa 9. júla 2020 schválila zákon č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
Týmto zákonom sa mení a dopĺňa aj zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z.n.p a rozširujú sa aj opatrenia v oblasti dane z príjmov na zmiernenie vplyvov koronakrízy. Zákon č. 198/2020 Z. z. nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, tzn. 21. 7. 2020. Jedným z opatrení v oblasti dane z príjmov na zmiernenie dopadov koronakrízy je zrušenie povinnosti daňovníka pri platení preddavkov na daň z príjmov právnickej osoby v roku 2020 vyplývajúcej z § 42 ods. 9 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“), podľa ktorého daňovník vyrovnáva preddavky zaplatené od začiatku zdaňovacieho obdobia do lehoty na podanie daňového priznania na úroveň preddavkov vypočítaných z dane za predchádzajúce zdaňovacie obdobie. Platenie preddavkov na daň z príjmov právnickej osoby upravuje § 42 ZDP. Vzhľadom na mimoriadnu situáciu, platenie preddavkov v roku 2020 počas obdobia pandémie osobitným spôsobom upravujú aj § 24a zákona č. 67/2020 Z. z. a nariadenie vlády SR č. 104/2020 Z. z. o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov v súvislosti s pandémiou. Daňovník pri platení preddavkov do posunutej lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie kalendárny rok 2019 postupuje podľa § 42 ods. 7 ZDP alebo podľa § 24a zákona č. 67/2020 Z. z. alebo podľa nariadenia vlády SR č. 104/2020 Z. z. Správca dane môže určiť daňovníkovi aj platenie preddavkov inak podľa § 42 ods. 10 ZDP. Počnúc mesiacom (štvrťrokom) nasledujúcim po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania platí daňovník preddavky z dane za predchádzajúce zdaňovacie obdobie. To znamená, že po uplynutí posunutej lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2019 bude daňovník platiť preddavky z dane uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roka 2019 v r. 1110 – Daň na účely určenia výšky preddavkov na daň. Správca dane môže určiť daňovníkovi aj platenie preddavkov inak podľa § 42 ods. 10 ZDP. Ak zaplatené preddavky do lehoty na podanie daňového priznania sú nižšie, ako vyplývajú z výpočtu podľa daňového priznania, v ktorom je uvedená daň za predchádzajúce zdaňovacie obdobie, daňovník je podľa § 42 ods. 9 ZDP povinný zaplatiť rozdiel vzniknutý na zaplatených preddavkoch na daň od začiatku zdaňovacieho obdobia do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po lehote na podanie daňového priznania. Novela zákona č. 67/2020 Z. z. schváleným zákonom č. 198/2020 Z. z. v § 24a osobitným spôsobom upravila povinnosť daňovníka vyplývajúcu z § 42 ods.9 ZDP.

Zmeny v obchodnom práve

14. 7. 2020 Zákonom, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, dochádza aj k zmene Obchodného zákonníka.
Na nominálne zvýšenie základného imania v spoločnosti s ručením obmedzeným možno použiť nerozdelený zisk ako aj iné vlastné zdroje spoločnosti. Súdna prax, s poukazom na primerané použitie § 208 ods. 2, aj pre spoločnosť s ručením obmedzeným vyžaduje, aby účtovná závierka, ktorej výsledky majú byť použité ako podklad pre zvýšenie základného imania, bola overená audítorom. To prirodzene podstatne zvyšovalo záťaž podnikateľov. Ak ide o nerozdelený zisk, ktorý by aj tak mohol byť v súlade s ostatnými ustanoveniami zákona vyplatený spoločníkom, niet dôvodu trvať na auditovaní účtovnej závierky v spoločnosti s ručením obmedzeným. Zodpovednosť, že spoločnosť s ručením obmedzeným takéto predpoklady spĺňa, ide na ťarchu štatutárneho orgánu.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žigmund
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner