Úprava postupov a podmienok pri udeľovaní povolení pri cezhraničnom obstarávaní k projektom transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Cieľom zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je okrem iného transponovanie smernice a s tým súvisiaca úprava postupov a podmienok pri udeľovaní povolení, ako aj pri cezhraničnom obstarávaní k projektom transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
Príprava veľkých stavieb a získavanie pozemkov na ne sa aj v zahraničí zvykne riešiť osobitnou právnou úpravou alebo aspoň osobitnými skrátenými postupmi. Dôvodom je, že veľká stavba celoštátneho a neraz medzinárodného významu ovplyvňuje ekonomický, kultúrny a demografický vývoj celých regiónov a neraz aj štátov. Preto pri zachovaní prirodzených práv ľudí na vlastníctvo nehnuteľností, ktoré ochraňujú ústavy všetkých demokratických štátov, sa hľadajú postupy, ktoré by na jednej strane boli v súlade s týmito právami, ale ktoré by na druhej strane zamedzili povyšovať záujem jednotlivca nad celospoločenský záujem v takej miere, aby brzdili celospoločenský rozvoj v štáte. Návrh zákona rieši tento konflikt spôsobom, ktorý nie je neštandardným ani z medzinárodného hľadiska.
K
Ľudí bez práce v Únii ubúda
3. 9. 2021
V krajinách Európskej únie naďalej ubúda ľudí bez práce. V júli klesla miera nezamestnanosti na 6,9 z júnových 7,1 percenta, a znížila sa tak už tretí mesiac v rade. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnil štatistický úrad Eurostat.
Nezamestnanosť je výrazne nižšia ako vlani v júli, keď počas rýchleho rastu spôsobeného prvou vlnou pandémie dosiahla 7,6 percenta. Najmenšie zastúpenie ľudí bez práce zostáva podľa Eurostatu v Českej republike, kde ich v júli bolo rovnako ako o mesiac skôr 2,8 percenta.
Ľudí bez práce ubudlo aj v 19 krajinách eurozóny, kde ich v siedmom mesiaci roka bolo 7,6 percenta a nezamestnanosť sa oproti júnovej hodnote znížila o dve desatiny percentuálneho bodu. Pred rokom tam bolo bez práce 8,4 percenta ľudí.
V
Ekonomika Európskej únie by sa mohla dostať z recesie
27. 8. 2021
Ekonomiky 27 členských štátov EÚ majú reálnu šancu dostať sa už tento rok z recesie spôsobenej minuloročnou koronakrízou. Hospodárska výkonnosť členských štátov EÚ sa totiž v druhom štvrťroku tohto roka výrazne zlepšila.
V dôsledku toho rástla aj miera zamestnanosti, zatiaľ čo inflácia prakticky dosiahla cieľ Európskej centrálnej banky ECB.
Hrubý domáci produkt (HDP) v EÚ sa v druhom štvrťroku 2021 medziročne zvýšil o 13,2 percenta, pričom hospodársky rast v eurozóne bol dokonca o 0,4 percenta vyšší.
Od januára do marca 2021 (1. štvrťrok) pritom vykázali ekonomiky oboch skupín štátov medziročný pokles o 1,3 percenta.
V
V Německu stávkují strojvedoucí, chtějí vyšší mzdy
12. 8. 2021
V Německu začala z noci na středu dopředu ohlášená stávka strojvedoucích osobních vlaků Německých drah (DB), informuje agentura DPA. Osobní vlaky ve středu ráno na mnoha nádražích stály a nástupiště byla prázdná. Kvůli dvoudenní stávce DB zcela odřekly až do pátečního rána všechny přímé spoje Berlína s Prahou.
První přímý vlak z hlavního nádraží v německé metropoli do českého hlavního města odjede v pátek v 6:17. Jako alternativu ke zrušeným přímým vlakům z Berlína do Prahy nabízí německý dopravce spoje, které často počítají s pěti až sedmi přestupy. DB však stejně jako České dráhy uvádějí, že podle jízdního řádu budou vypravovány vlaky mezi Prahou a Drážďany. Bez problémů by také měly jezdit ostatní vlaky, které ČD provozují s jinými dopravci.
Přestože Odborový svaz německých strojvedoucích (GDL), který stávku organizuje, nebyl v noci k zastižení, začala ohlášená stávka podle všeho ve středu ve dvě hodiny ráno, jak bylo plánováno. Mluvčí Německých drah podle DPA uvedl, že první dopady stávky jsou již zjevné. Na informačních tabulích na různých nádražích je možné vidět upozornění "vlak zrušen".
V
Švajčiari prerušili česko-slovenskú dominanciu na našich železniciach
12. 8. 2021
Meno firmy Stadler rezonuje v poslednom čase najmä v spojení s tatranskou zubačkou. Nedávno sa začali pri Štrbskom Plese testovacie jazdy dvoch nových mašín a do februára tu má jazdiť dokopy päť vozidiel od švajčiarskej firmy.
Tá mala naposledy úspech na slovenských tratiach pred 20 rokmi. Hoci sa odvtedy naďalej v súťažiach zúčastňuje, spravidla ich vyhrá Škoda alebo ŽOS Vrútky. V tomto roku vyhodnotila Železničná spoločnosť Slovensko dva tendre na elektrické jednotky, čo sú v podstate rušne s vozňom v jednom. V prvom, ktorého výsledok zverejnili v auguste, na prekvapenie po dlhom čase uspel práve Stadler. Presnejšie jeho poľská odnož Stadler Polska.
V