Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Slovensko môže MMF požičať 1,5 miliardy eur
12. 6. 2013
Slovensko v prípade potreby poskytne MMF bilaterálnu pôžičku v maximálnej výške 1,56 miliardy eur.
Ide o iniciatívu na posilnenie kapacity fondu o 200 miliárd eur, ku ktorej sa zaviazali členské krajiny EÚ ešte v roku 2011.
Na celkovej sume sa budú členovia eurozóny podieľať 150 miliardami eur. Výška príspevku SR je vypočítaná na základe podielu na členských kvótach MMF.
V únii je priveľa vajec
10. 6. 2013
V celej EÚ je v súčasnosti prebytok vajec, čo sa prejavilo aj na ich cenách.
Slovenskí producenti slepačích vajec sa dostavajú na úroveň roku 2011, ktorý bol vysoko stratový.
Na Slovensku je aktuálne podľa údajov ÚHS 3,350 mil. nosníc, z čoho jedna z firiem avizovala zníženie ich počtu o 700 tis. kusov. Ak sa tak stane, predpokladaný pokles produkcie vajec odhadujú hydinári o 10 až 12 percent ročne.
Eurozóna by mala postupne budovať bankovú úniu
10. 6. 2013
ECB by mala zavádzať dozor nad bankami v eurozóne postupne.
Pod priamu kontrolu ECB sa má dostať zhruba 130 úverových ústavov, ktoré v menovej únii zodpovedajú za približne 80 % bankových aktív v celkovom objeme 25 biliónov eur. ECB by tak mohla zvážiť návrhy nemeckých predstaviteľov a bankovú úniu zavádzať postupne.
Lotyšsko bude mať euro
5. 6. 2013
Lotyšsko splnilo všetky podmienky na to, aby sa krajina začiatkom budúceho roka stala 18. členom eurozóny.
Pobaltská krajina v posledných troch mesiacoch roka 2012 zaznamenala najrýchlejší ekonomický rast v EÚ, keď jej hrubý domáci produkt medziročne narástol o 5,1 % a oproti predchádzajúcemu štvrťroku o 1,3 %.