Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Euro prehráva súboj s dolárom
10. 4. 2013
Centrálne banky rozvíjajúcich sa ekonomík predali vlani 45 miliárd eur a ich devízové rezervy v tejto mene medziročne klesli o 8 percent.
Sen,že sa euro vyrovná doláru ako jednotke na poli svetových devízových rezerv, sa stráca v nedohľadne.
Spoločná európska mena stratila v dôsledku krízy celú dekádu od svojho zavedenia, lebo sa jej zbavujú rozvíjajúce sa ekonomiky.
Štáty, na čele ktorých sú Čína, Rusko či Brazília, disponujú dvoma tretinami celkových devízových rezerv sveta.
Celkové rezervy v centrálnych bankách rozvíjajúcich sa krajín však medziročne vzrástli o 6 % a podľa údajov MMF dosiahli ekvivalent 7,25 bilióna dolárov (5,65 bilióna eur).
Nemci podporujú euro ako nikdy predtým
10. 4. 2013
Aj napriek pokračujúcej dlhovej kríze, dosiahla podpora členstva v eurozóne v Nemecku nový rekord.
Zotrvanie krajiny v menovej únii si želá 69 % Nemcov, kým návrat k marke podporuje iba 27 % obyvateľov. V čase zavedenia eura malo Nemecko povesť „chorého muža Európy“ so slabým hospodárskym rastom a vysokou nezamestnanosťou. Najväčšia európska ekonomika má však v súčasnosti nízku mieru nezamestnanosti na úrovni 7,2 % a krajina sa na rozdiel od mnohých iných členov eurozóny vyhla recesii.
Únia začína dotovať úvery pre slovenské firmy
10. 4. 2013
Zastaviť rastúcu nezamestnanosť plánuje vláda z európskych peňazí pomocou nových úverov v celkovom objeme 300 miliónov eur.
Nízko úročené pôžičky sa do ekonomiky dostanú vďaka spolupráci s bankami v priebehu dvoch rokov. Firmy vítajú lacnejšie úvery, no upozorňujú ,že to podnikom nevykompenzuje januárové zvýšenie daní z príjmu z 19 na 23 percent.
Štát vyčlení 50 miliónov eur zo štrukturálnych fondov a potom v spolupráci s komerčnými bankami sa cez pákový efekt podarí dostať do ekonomiky nových tristo miliónov eur. Za európske peniaze štát bankám poskytne záruky. Tento spôsob financovania spustila EK v rámci programu Jeremie, ktorého cieľom je pomocou eurofondov zlepšiť prístup malých a stredných podnikov k financiám.
Nezamestnanosť v eurozóne je rekordná, v Únii stúpla
10. 4. 2013
Nezamestnanosť stúpla vo februári v 19 štátoch únie, klesla v ôsmich.
Miera nezamestnanosti v eurozóne stagnovala vo februári na úrovni 12 %. Miera nezamestnanosti v rámci celej EÚ bola na úrovni 10,9 % a stúpla tak z januárových 10,8 %. Na Slovensku miera nezamestnanosti vo februári stagnovala na úrovni 14,6 % a výrazne stúpla oproti februáru 2012, kedy bola na úrovni 13,6 %. Najnižšia nezamestnanosť je v Rakúsku 4,8 %). Najvyššia nezamestnanosť bola v Grécku a v Španielsku.