Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Podpora cestovného ruchu

10. 12. 2013 Doplnenie a definovanie turistického informačného centra, ako subjektu, ktorý sa významným spôsobom podieľa na rozvoji cestovného ruchu a skvalitňovaní služieb v ňom poskytovaných do zákona o cestovnom ruchu.
Zmeny zákona o podpore cestovného ruchu reagujú na požiadavky aplikačnej praxe. Medzi najvýznamnejšie zmeny patrí špecifikácia aktivít, na ktoré sa môže použiť dotácia, poskytnutá organizáciám cestovného ruchu, nová účelová dotácia určená na podporu príjazdového zahraničného cestovného ruchu a na podporu domáceho cestovného ruchu. Ďalším cieľom je prepojenie teórie s praxou a následne skvalitnenia výchovy a vzdelávania v cestovnom ruchu.

Zľava v novom mýtnom zákone

10. 12. 2013 Cestní dopravcovia si po novom od 1. januára budú môcť uplatňovať zľavu z aktuálnej výšky sadzby mýta po odjazdení určitého množstva kilometrov v príslušnom roku.
Sadzby mýta sa budú spravovať každoročne k 1. januáru aj na základe indexu spotrebiteľských cien v medziročnom porovnaní k septembru predchádzajúceho roka. Úpravy môžu smerovať aj hore aj dole. Mýto sa zavedie aj na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov, s tým, že na začiatku bude mať nulovú sadzbu z dôvodu monitoringu nákladných vozidiel. Novela zákona vytvára priestor pre poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta na území SR. Tým vzniknú predpoklady pre prepojenie elektronických cestných mýtnych systémov v Európskej únii.

Financie na Slovensku výrane pozadu za Európou

10. 12. 2013 Finančné sprostredkovanie na Slovensku za dvadsať rokov výrazne zmenilo spôsob, ako využívame finančné produkty.
Investície do životného poistenia sa takmer strojnásobili a priemerný počet zmlúv, uzavretých cez sprostredkovateľa stúpol podľa štatistík OVB Holdingu priemerne na 2,4 zmluvy a takmer sa vyrovnal susedným Čechám. Napriek tomu zostávajú Slováci voči vyspelej Európe nedostatočne poistení s rezervami vo finančnom plánovaní a finančnej gramotnosti. Jedným z dôvodov je fakt, že o finančných záležitostiach sa väčšina ľudí prioritne radí s rodinou a iba každý šiesty Slovák osloví profesionála – finančného sprostredkovateľa.

Banky budú zachraňovať veritelia, nie daňoví poplatníci

27. 6. 2013 Ministri financií Únie dohodli nové pravidlá záchrany problémových bánk.
Straty by sa mali rozdeliť medzi veriteľov. Náklady na záchranu bánk by nemali v budúcnosti niesť daňoví poplatníci. Pravidlá narábania s krachujúcimi bankami by mali zabezpečiť finančnú stabilitu. Náklady na záchranu krachujúcich bánk sa rozdelia medzi akcionárov, držiteľov dlhopisov a vkladateľov, ktorí majú v banke uložených viac ako 100¬tisíc eur. Mechanizmus by mal umožniť štátu znárodniť problémovú banku, aby sa zachovala finančná stabilita.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Gertrúda
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner