Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
ECB nechala základný úrok na rekordnom minime 0,75 percenta
10. 4. 2013
ECB ponechala svoju základnú úrokovú sadzbu bez zmeny na rekordnom minime 0,75 percenta.
Finančné trhy dúfajú, že urobia lepšiu predstavu o tom, či sa banka pripravuje na zníženie úrokových sadzieb v najbližších mesiacoch, aby tak pomohla eurozóne vymaniť sa z hospodárskej recesie.
ECB sa bude snažiť uistiť finančné trhy, že záchrana Cypru pred štátnym bankrotom neprehĺbia dlhovú krízu v eurozóne.
Daň z vkladov ako na Cypre sa inde nezopakuje
18. 3. 2013
Jednorazové zdanenie bankových vkladov na Cypre za finančnú pomoc od eurozóny je unikátnym opatrením, ktoré sa už nebude opakovať.
Ubezpečujú o tom európski predstavitelia.
Snažia sa tak udržať dôveru v európsky bankový sektor a rozptýliť obavy, že ak je možné pripraviť bankových klientov o časť vkladov na Cypre, môže sa to stať v ktorejkoľvek členskej krajine Európskej únie.
Na Cypre oznámenia dohody o zdaňovaní vkladov vyvolalo masívne vyberanie hotovosti z bankomatov. Banky už ale urobili kroky k tomu, aby boli na účtoch zmrazené sumy zodpovedajúce dani.
Ministri financií krajín eurozóny sa dohodli na programe pomoci Cypru v objeme až desiatich miliárd eur. Cyprus v rámci dohody musí vybrať jednorazovú daň 9,9 percenta z bankových vkladov nad 100 000 eur a 6,75 percenta z nižších vkladov.
Úspornejšie autá môžu v EÚ vytvoriť tisíce pracovných miest
18. 3. 2013
Navrhovaná európska smernica o spotrebe motorových vozidiel by mohla pomôcť vytvoriť 400 tis. pracovných miest a ušetriť únii desiatky miliárd eur ročne v nákladoch na pohonné látky.
Úspornejšie autá a dodávky by EÚ dokázali ušetriť palivové náklady vo výške 57 až 79 mld. eur ročne.
Efektívnejšie spaľovacie motory, ako aj hybridné a elektrinou poháňané automobily by mohli v Európe vytvoriť 356 až 443 tis. pracovných miest. Podľa optimistického scenára by výmena všetkých áut v Európe za úspornejšie do roku 2030 mala spotrebiteľov stáť o 46 mld. eur viac ako v súčasnosti, zároveň by sa však na palive ušetrilo 79 mld. eur, vďaka čomu by bolo ročne k dispozícii o 33 mld. eur viac na podporu ekonomiky.
Malým firmám bude musieť štát platiť načas
13. 3. 2013
Oneskorenie platieb pre malé a stredné firmy sa má skončiť.
EK oznámila, že členské štáty EÚ v súlade so smernicou o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách musia do 16. marca začleniť smernicu o oneskorených platbách do svojho vnútroštátneho právneho poriadku. Orgány verejnej moci sú povinné uhrádzať platby za tovar a služby do 30 kalendárnych dní alebo, za veľmi výnimočných okolností, do 60 dní.
Nové opatrenia nie sú pre podniky povinné. Sú však povinné pre orgány verejnej moci.