Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Švajčiarska národná banka oslabje domácu menu
6. 9. 2016
Švajčiarska národná banka (ŠNB) masívne investuje do akcií. Alpská republika sa pokladá vo svete za bezpečné útočisko v období neistoty, presne to mu robilo problémy. Informuje portál iDNES.cz. Investori radi nakupujú švajčiarsky frank (CHF), čo zvyšuje jeho hodnotu. Silný frank však poškodzuje jeho exportérov. ŠNB sa preto rozhodla dôrazne zakročiť. Začala nakupovať akcie v zahraničí.
Ekonóm ŠNB Thomas Jordan povedal, že v súčasnosti je tento postup ten najlepší. Banka už má väčší podiel verejne obchodovaných akcií v spoločnosti Facebook než jej samotný zakladateľ Mark Zuckerberg. Výkonný riaditeľ najpoužívanejšej sociálnej siete má väčšinu podielu v inej triede akcií, takže mu nehrozí, že stratí kontrolu nad firmou. Trh s dlhopismi vysychá, takže sa ŠNB zameriava na akcie. Podiely v desiatich najväčších súkromných firmách zvyšovala, kým veľkí inštitucionálni investori ich práve znižovali. ŠNB sa nevyjadruje o podrobnostiach svojej stratégie. Tvrdí však, že investuje do spoločností podľa ich váhy v rôznych indexoch.
zdroj: hnonline.sk
Miera nezamestnanosti vo Francúzsku klesla na najnižšiu úroveň za štyri roky
18. 8. 2016
Miera nezamestnanosti vo Francúzsku v 2. kvartáli 2016 klesla a dosiahla najnižšiu úroveň od polovice roka 2012.
Podľa rýchleho odhadu Insee sa miera nezamestnanosti v tzv. pevninskom Francúzsku bez zámorských území v 2. kvartáli znížila na 9,6 percent z 9,9 percent v prvých troch mesiacoch roka. To je najnižšia nezamestnanosť od 3. štvrťroku 2012, keď dosiahla 9,4 percent. Na ilustráciu, pred rokom, v období apríl-jún 2015 malo Francúzsko 10,1-percentnú nezamestnanosť. Aj nezamestnanosť v celom Francúzsku, vrátane zámorských území, v 2. kvartáli klesla, prvýkrát za deväť mesiacov, a to na 9,9 z 10,2 percent v 1. štvrťroku.
zdroj: hnonline.sk
Ceny ropy klesajú
11. 8. 2016
Ceny ropy pokračujú v poklese. Dôvodom je nečakaný nárast ropných zásob v USA minulý týždeň a rekordná júlová produkcia komodity v Saudskej Arábii. Informovala o tom agentúra Reuters.
Podľa amerického ministerstva energetiky sa zásoby ropy v Spojených štátoch v týždni do 5. augusta opäť zvýšili, už tretí týždeň po sebe, a to o 1,1 milióna barelov (1 barel = 159 litrov). Analytici však očakávali, že naopak klesnú približne o 1 milión barelov. Rast zásob ropy v USA poukazuje na slabú spotrebu komodity. A zároveň Saudská Arábia oznámila, že v júli zvýšila svoju produkciu na rekordných 10,67 milióna barelov ropy denne. Barel americkej ľahkej ropy WTI sa predával za 41,52 (37,12 eura). To je 19 centov menej ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania.
zdroj: hnonline.sk
Miera nezamestnanosti v Nemecku klesla. Bez práce sú však stále milióny ľudí
30. 6. 2016
Nezamestnanosť v Nemecku klesla v júni viac, než sa očakávalo. Počet ľudí bez práce sa v porovnaní s májom znížil o 50.000 na 2,614 milióna. V porovnaní s júnom 2015 bolo nezamestnaných o 97.000 menej, uviedol spolkový úrad práce. Miera nezamestnanosti v júni klesla o 0,1 percentuálneho bodu na 5,9 percent.
Na sezónne upravenej báze bolo v júni v Nemecku bez práce 2,690 milióna ľudí. V porovnaní s májom tak ich počet klesol o 6000. V západnom Nemecku sa znížil o 2000 a vo východnom Nemecku o 4000.
zdroj: hnonline.sk