Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Schengenskú hranicu bude strážiť 300 slovenských policajtov
3. 11. 2015
Slovensko v súvislosti s aktuálnym vývojom migračných tokov v Európe personálne posilní Policajný zbor a ministerstvo vnútra. Návrhom na zvýšenie počtu miest sa dnes bude zaoberať vláda SR na mimoriadnom rokovaní.
So žiadosťou prichádza minister vnútra Robert Kaliňák. Odôvodnil ju naliehavou potrebou. Posilu si podľa neho vyžiadala migračná kríza, plnenie medzinárodných záväzkov Slovenska v uplatňovaní migračnej politiky a koordinované prijímanie bezpečnostných opatrení.
zdroj: hnonline.sk
Česi by utečencom pomohli. Ponúkali nocľah aj peniaze
26. 10. 2015
Do českých miest a dedín vyslala iniciatíva HateFree sýrsku rodinu, ktorá budila dojem, že patrí k súčasnej utečenecké vlne. Ľudí sa pýtala na informácie aj na pomoc. Cieľom experimentu bolo zistiť, ako sa Česi zachovajú tvárou v tvár utečencom. Časť ľudí Sýrčanov ignorovala, nikto ich však nenapadal. Mnoho Čechov naopak ochotne radilo či ponúkalo pomoc.
Sýrsky rodák Navdar Mohamed žije so svojou ženou v Tepliciach už desať rokov, momentálne študuje medzinárodné vzťahy v Plzni. V sociálnom experimente iniciatívy HateFree Culture však zohral úlohu aktuálneho vojnového utečenca.
So svojou ženou a malým dieťaťom sa potulovali najmä po Kolíne a okolitých dedinkách. Zachytávali ich pri tom skryté kamery. Navdar sa desiatok okoloidúcich pýtal na možnosti bývania či práce. Keďže z rôznych prieskumov verejnej mienky sa zdá, že Česi majú voči utečencom jasne odmietavé postoje, výsledok experimentu bol prekvapivý.
Niektorí rodinu odbili s tým, že sami nevedia, alebo s radou, nech sa vráti do Sýrie. Nikto na Sýrčanov však fyzicky ani slovne neútočil. Naopak, väčšina ľudí sa snažila poradiť. Niektorí rodine darovali jedlo, v jednom prípade aj peniaze.
zdroj: hnonline.sk
Brusel zaplatí Turecku tri miliardy, aby zadržiavalo utečencov
16. 10. 2015
Európska komisia (EK) dnes po skončení summitu EÚ v Bruseli oznámila, že sa podarilo uzatvoriť "spoločný akčný plán" s Tureckom zameraný na zastavenie migračných tokov na územie EÚ.
Európska komisia v zásade dosiahla dohodu s Tureckom o zastavení migračného prílevu, keď sa Ankara zaviazala posilniť ochranu tureckých hraníc výmenou za uvoľnenie vízového režimu pre tureckých občanov a európsku finančnú pomoc vo výške troch miliárd eur. Pôvodný plán EK, predstavený 23. septembra na neformálnom summite EÚ, hovoril o finančnej pomoci pre Turecko na lepšie zvládanie situácie utečencov v tureckých táboroch vo výške jednej miliardy eur.
zdroj: hnonline.sk
Brusel je najväčší sponzor turizmu na Slovensku
7. 10. 2015
Prvý ošiaľ zvaný eurofondy prebudil hoteliera v dušiach mnohých podnikateľoch. Vďaka peniazom z Bruselu si splnili sen o výstavbe vlastného ubytovacieho zariadenia. A postarali sa tiež o to, že eurofondom prischla negatívna konotácia. Takéto hotely totiž často dumpovali ceny ubytovania, keďže neboli zaťažené bankovými úvermi. Dnes sa však karta obracia
Podporu z výzvy Konkurencieschopnosť a hospodársky rast k aprílu tohto roka získali väčšinou projekty cestovného ruchu, ktoré chceli rekonštruovať alebo rozšíriť existujúce strediská. Odborníci sa zhodujú, že dobré využívanie eurofondov môže prispieť k rozvoju cestovného ruchu u nás. Na druhej strane však pripomínajú, že pravidlá hry musia byť rovnaké pre všetkých.
zdroj: hnonline.sk