Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Ceny ropy klesli, Irán zvyšuje produkciu
4. 10. 2016
Ceny ropy dnes klesli. Dôvodom je nárast jej vývozu z Iránu, a to v čase, keď sú trhy zaplavené ropou a ponuka vysoko prevyšuje dopyt. Členovia Organizácie krajín vyvážajúcich ropu (OPEC), medzi ktorých patrí aj Irán, sa pritom minulý týždeň dohodli, že obmedzia svoju produkciu. Ale o konkrétnych číslach budú rokovať až v novembri. Informovala o tom agentúra Reuters.
Barel americkej ľahkej ropy West Texas Intermediate (WTI) s dodávkou v novembri sa predával po 48,56 dolárov (43,22 eura). To je o 25 centov alebo 0,51 percent menej ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania.
Cena decembrového kontraktu na severomorskú ropnú zmes Brent dnes klesla o 21 centov na 50,68 dokárov (45,1 eur) za barel.
zdroj: hhonline.sk
Inflácia v eurozóne zrýchlila
30. 9. 2016
Medziročný rast spotrebiteľských cien v eurozóne v septembri zrýchlil na 0,4 percenta z augustových 0,2 percent. Vyplýva to z prvého rýchleho odhadu, ktorý zverejnil európsky štatistický úrad Eurostat. Inflácia tak naďalej výrazne zaostáva za cieľom Európskej centrálnej banky (ECB).
Ceny energií síce v septembri klesli, tempo ich poklesu však spomalilo na tri percentá z augustových 5,6 percenta. Ceny služieb, potravín, alkoholu a tabaku a priemyselných tovarov naopak rástli. Najviac sa zvýšili ceny v službách, a to o 1,2 percenta. Sektor služieb je najväčším sektorom ekonomiky eurozóny. Jadrová inflácia, ktorá nezahŕňa najviac nestabilné ceny nespracovaných potravín a energií, predstavovala rovnako ako v auguste 0,8 percenta. Bez zahrnutia cien energií, potravín, alkoholu a tabaku bola inflácia tiež na úrovni 0,8 percenta. Rýchly odhad Eurostatu nezahŕňa medzimesačné porovnanie ani žiadne ďalšie podrobnosti. Spresnenú správu s ďalšími údajmi zverejní Eurostat 17. októbra.
zdroj: hnonline.sk
UniCredit zvažuje emisie akcií a predaj majetku
27. 9. 2016
Talianska banková skupina UniCredit chce získať až 16 miliárd eur prostredníctvom emisie nových akcií a predaja majetku. Uviedla to agentúra Reuters s odvolaním sa na informované zdroje.
K predaju chce UniCredit okrem iného ponúknuť internetového makléra FinecoBank. Najväčšia talianska banka teraz očakáva ponuky na svoju divíziu správy majetku Pioneer a rokuje s poľskou PZU o predaji podielu 40 percent v poľskej Bank Pekao. Ukazovateľ kapitálovej primeranosti UniCredit zaostáva za rovnakým ukazovateľom pri predných konkurentoch. Banka teraz plánuje predaj veľkého objemu zlých úverov. Tento predaj bude podľa jedného zo zdrojov dôležitý pre určenie veľkosti kapitálu, ktorý bude UniCredit potrebovať. Úvery sa zvyčajne predávajú pod účtovnou hodnotou, čo spôsobuje predajcovu stratu. Podľa talianskej tlače by UniCredit mohla predať zlé úvery v objeme 20 miliárd eur.
zdroj: hnonline.sk
Európsky fond na zlé časy
12. 9. 2016
Poďme sa poriadne pripraviť na zlé časy. Tak, aby nás prípadná ďalšia kríza nenechala zaskočených. Takto uvažovali európske politické špičky na víkendovom stretnutí v Bratislave. Slovensko totiž v rámci nášho predsedníctva v Rade EÚ prvýkrát v histórii organizovalo tzv. Ecofin, teda neformálne stretnutie ministrov financií Európskej únie.
Ministri ako jednu z ústredných tém riešili vytvorenie spoločného európskeho fondu. Ten môže mať podobu poistky v nezamestnanosti alebo finančného vankúša, z ktorého sa budú podporovať investície.Odborníci v súvislosti s novinkou poukazujú na to, že neprichádza v správnom čase. „V Európskej únii nefunguje dodržiavanie pravidiel v oveľa dôležitejších fiškálnych oblastiach, sotva sa tak stane v prípade tohto fondu,“ povedal analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský. Podobne to cítili aj niektorí európski politici. Podpredseda Európskej komisie pre euro a sociálny dialóg Valdis Dombrovskis po stretnutí Ecofinu povedal, že niektorí ministri financií si nie sú istí, či by sa táto téma vôbec mala otvárať.
zdroj: hnonline.sk