Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho inzeráty

Vymením vysávač za demižón vína. Zn.: Z titulu rozvodu som prestal vysávať a začal nasávať.

Stratila sa mi žena. Zn.: Kto ju nájde a privedie mi ju, tomu rozbijem hubu.

Hľadáme analfabeta na prácu s prísne tajnými dokumentmi. Zn.: Úrad vlády.

(Murphyho zrnká II)
Človek a život

Ak pravdepodobnosť úspechu nie je práve blízka jednej, potom je čertovsky blízko k nule.

Život je veľký vtip, ibaže málokto mu rozumie.

Buďte opatrný pri výbere životného cieľa - mohli by ste sa trafiť.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Mnoho je na svete mocného...

Čo si sám zaviníš, to ťa bolí najviac. (Heliodoros)

Šťastný je ten, komu bolo aj v starobe dopriate ísť za múdrosťou a správnym úsudkom. (Platón)

Učme sa krotiť záľubu v prepychu a túžbu po sláve, pestovať v sebe striedmosť, mierniť hnev, pozerať sa na vlastnú chudobu kľudným zrakom a žiadať bohatstvo skôr od seba, ako od šťasteny. (Seneca)

(Myšlienky bez cla)
O márnom hľadaní - III. večer

Hnuteľné veci sa časom rozmnožia tak, že bez zvyšku zaplnia všetky skladovacie priestory.

Ak obetuješ dostatočne veľa času na získanie potrebnej veci, potreba sa pominie vzápätí potom, ako vec získaš.

Očakávaná užitočnosť vecí je nepriamoúmerná jej skutočnej užitočnosti.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Ako bojovať s klebetou

Sedem osmín každej klebety je logickými argumentami nevyvrátiteľných.

O klebetení platí dvojnásobne, že zručnosť sa získava cvičením.

Po tom, ako sa vám zdá, že všetky klebety o vás už boli vymyslené, sa objaví nová séria.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Novým biznisom za miliardy je vietor

14. 2. 2017 Členské štáty vlani preinvestovali do výstavby nových veterných elektrární 27,5 miliardy eur.
Každý druhý energetický projekt, ktorý sa minulý rok v Únii postavil, bol na báze veternej energie. Podpísal sa pod to najmä masívny nárast investícií v piatich členských krajinách, ktoré rovnako hlásia svoj osobný rekord. Ide napríklad o Francúzsko či Holandsko. Potvrdzuje to najnovšia štúdia Európskej asociácie pre veternú energetiku, ktorá združuje najväčších hráčov v sektore. Najväčšou európskou veternou veľmocou však zostávajú Nemci, ktorí majú na novej kapacite veterných elektrární 44-percentný podiel. Najviac síce investovali do veterných turbín vo vnútrozemí, no posilňujú aj more.
zdroj: hnonline.sk

Nemci chcú cudzincom spoplatniť diaľnice

10. 2. 2017 Mýtne pre osobné autá na nemeckých diaľniciach môže byť pre nemecký rozpočet výrazne stratové, ukazuje štúdia spracovaná pre najväčší európsky autoklub ADAC. Nemecko by podľa analýzy, o ktorej informuje denník Die Welt, muselo na systém mýta doplácať stovky miliónov eur ročne.
Minister dopravy Alexander Dobrindt (CSU) si od zavedenia diaľničných poplatkov pre osobné autá sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur. Analýzu jeho úradu už ale spochybnilo niekoľko iných štúdií. Okrem skoršej štúdie pre stranu Zelených tak robí aj aktuálna analýza dopravného experta Ralfa Ratzenberger pre ADAC. Ratzenberger v nej tvrdí, že ministerstvo dopravy očakávané príjmy výrazne nadhodnocuje. Podľa jeho prepočtov bude projekt, ktorý nedávno schválila nemecká vláda, už od zavedenia v roku 2019 stratový. V prvom roku na neho podľa experta Nemecko doplatí 147 miliónov eur, v roku 2023 už 251 miliónov eur. Dôvodom je predovšetkým nastavenie systému, ktorý počíta s tým, že za neho budú de facto platiť len zahraniční vodiči. Vodiči v Nemecku registrovaných áut mýto síce tiež zaplatia, neskôr im ale bude vrátené, pretože sa im zníži daň z motorových vozidiel.
zdroj: hnonline.sk

Roaming v únii definitívne končí

8. 2. 2017 Občania krajín Európskej únie (EÚ) budú môcť už počas tohtoročných letných dovoleniek telefonovať, posielať sms správy a surfovať na internete v rámci celej EÚ za rovnaké ceny ako vo svojej domovskej krajine.
Výbor stálych predstaviteľov pri EÚ (COREPER) dnes definitívne potvrdil dohodu euroinštitúcií, ktorou sa rušia roamingové poplatky s platnosťou od 15. júna 2017. Zástupca stáleho predstaviteľa SR pri EÚ, veľvyslanec Alexander Micovčin pri tejto príležitosti pre TASR pripomenul, že slovenské predsedníctvo v Rade EÚ má na tejto dohode obrovský podiel, aj keď konečnú dohodu s Európskym parlamentom (EP) uzavrelo prebiehajúce maltské predsedníctvo. Všeobecne platí, že nižšie ceny veľkoobchodného roamingu sú výhodnejšie pre štáty s negatívnou bilanciou roamingu, čo je aj príklad Slovenska. Na druhej strane, južanské krajiny s turisticky atraktívnymi lokalitami argumentovali vyššími nákladmi v dôsledku vyššej prevádzky. Micovčin upozornil, že vďaka intenzívnym rokovaniam sa tieto rozpory napokon podarilo preklenúť, pričom najväčšou výzvou bolo nájsť dohodu na veľkoobchodnej cene pre mobilné dáta, vzhľadom na prudký nárast využívania mobilného internetu. Dosiahnutý kompromis veľkoobchodných poplatkov bol napokon stanovený na 7,7 eura za gigabajt od júna 2017, s postupným klesaním na 2,5 eura za gigabajt v roku 2022.
zdroj: hnonlin.sk

Regulačné orgány pritvrdili voči Číne

7. 2. 2017 Čínske podniky vlani museli zrušiť dohody o akvizíciách v zahraničí za takmer 75 miliárd dolárov (70 miliárd eur). Hlavným dôvodom boli zásahy regulátorov, ako aj devízové reštrikcie v Číne. Celkovo tak bolo zrušených 30 akvizícií európskych a amerických firiem.
S odvolaním sa na analýzu právnej spoločnosti Baker McKenzie a výskumnej firmy Rhodium to uviedol ekonomický denník Financial Times. O rok skôr boli zrušené dohody iba za desať miliárd dolárov (9,3 miliardy eur). Napriek nárastu počtu prípadov zrušenia dohôd sa priame zahraničné investície Číny v USA a v Európe vlani viac ako zdvojnásobili a dosiahli rekordných 94,2 miliardy dolárov (87,7 miliardy eur). Čína vlani zaznamenala rekordný odlev kapitálu spôsobený najmä očakávaním, že čínsky jüan bude pokračovať v poklese k doláru. Na vine bol aj pomalší rast domáceho dopytu. Regulačné orgány po celom svete vlani zvolili k čínskym investíciám tvrdý prístup, často s odvolaním sa na neurčité obavy o národnú bezpečnosť. Jednou z najväčších prekážok pre nákupy čínskych firiem v zahraničí sa však ukázal čínsky devízový regulátor. V obave, že čínske skupiny používajú zahraničné fúzie a akvizície na to, aby mohli presunúť kapitál do daňových rajov, čínske úrady naznačili, že zasiahnu proti akvizíciám, ktoré považujú za špekulatívne.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viola
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner