Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Miera nezamestnanosti v eurozóne klesla, dostala sa na úroveň 6,6 percenta
4. 11. 2022
Miera nezamestnanosti v eurozóne v septembri na sezónne upravenej báze klesla na 6,6 percenta zo 6,7 percenta v auguste, uviedol európsky štatistický úrad Eurostat. V celej Európskej únii EÚ miera nezamestnanosti stagnovala na 6 percentách. V septembri 2021 sa miera nezamestnanosti v eurozóne nachádzala na 7,3 percentách a v EÚ na 6,7 percentách.
Eurostat odhaduje, že v EÚ bolo v septembri 2022 bez práce 12 960 milióna žien a mužov, z toho 10 988 milióna v eurozóne. V porovnaní s augustom sa počet nezamestnaných znížil v EÚ o 52-tisíc a v eurozóne o 66-tisíc. Medziročne klesol o 1,304 milióna, respektíve o 1,071 milióna. Medzi mladými ľuďmi vo veku do 25 rokov bolo v septembri v EÚ 2,747 milióna nezamestnaných, z toho 2,241 milióna v eurozóne. Miera nezamestnanosti mladých dosiahla v oboch regiónoch 14,6 percenta po 14,3 percenta, respektíve 14,4 percenta v predchádzajúcom mesiaci.
V
Vyššia sadzba ECB ďalej zdvihne sadzby hypoték
31. 10. 2022
Ďalšie zvyšovanie sadzieb pri energetickej kríze viac ako pravdepodobné. Budúci rok sa tak s hypotekárnymi úrokovými sadzbami pravdepodobne dostaneme k úrovni štyri až 4,5 percenta.
Vyššia základná úroková sadzba Európskej centrálnej banky automaticky ďalej zdvihne sadzby hypoték. Tie v očakávaní tohto kroku postupne rástli aj medzi prvým zvýšením v júli a druhým v septembri, čiže do istej miery už tento nárast zohľadňujú. V reakcii na aktuálne zvýšenie hlavných úrokových sadzieb ECB o 75 bázických bodov to skonštatoval finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
Očakáva zrýchlenie rastu úrokov pri hypotékach. "Ak v auguste predstavovala priemerná sadzba pri nových hypotékach niečo cez 2,4 percenta, do konca roka uvidíme nárast priemernej sadzby nových úverov na úroveň tri až 3,5 percenta. Tempo rastu by mohol do istej miery zmierniť prepad dopytu po hypotékach," priblížil. Na druhej strane si však podľa neho banky nemôžu dovoliť požičiavať so stratou alebo s príliš nízkou úrokovou maržou pri rastúcej cene peňazí na medzibankovom trhu.
V
Brusel dáva zelenú na pomoc top zamestnávateľom
28. 10. 2022
Vypnúť výrobu a prečkať alebo pokračovať so stratou. To sú dilemy, pred ktorými stoja top zamestnávatelia ako Slovalco, OFZ, Duslo a ďalší. Prví dvaja sa už stihli zariadiť a vysoké pece úplne vypli. Duslo túto alternatívu podľa vlastných slov zvažuje. Aj napriek tomu, že pomoc pre veľké prevádzky a energeticky náročných hráčov v krajinách ako Nemecko, Česko, Francúzsko, Španielsko či Portugalsko beží, u nás je stále v nedohľadne.
K cieľu mala prispieť takzvaná technická schôdza, ktorá sa na ministerstve hospodárstva konala v stredu. Zúčastniť sa jej mali vládni predstavitelia a zástupcovia firiem – Republiková únia zamestnávateľov či Asociácia zamestnávateľských zväzov.
Možnosťami podľa všetkého môžu byť kompenzácie taríf za prevádzku systému – takzvanej TPS, čo je deväťsto miliónov určených pre všetky podniky z mimoriadneho rozpočtu v podobe sanovania cien energií nad cenovými stropmi, ktoré vláda zverejnila v pondelok, ako aj schémy po vzore západných krajín.
K žiadnej konkrétnej dohode, ktorá by našim kľúčovým fabrikám pomohla prežiť energetickú krízu, však podľa informácií HN neprišlo.
V
Nemecká ekonomika by sa mala nachádzať na prahu recesie
24. 10. 2022
Nemecká ekonomika sa zrejme nachádza na prahu recesie. Hospodársky rast podkopáva pretrvávajúca vysoká inflácia aj neistota okolo dodávok a cien energií. Vyplýva to z mesačnej správy, ktorú dnes zverejnila nemecká centrálna banka. Vysoké náklady na energie by podľa správy mohli spôsobiť pokles priemyselnej výroby. Prepad kúpnej sily domácností by potom mohol viesť k zníženiu spotrebiteľských výdavkov.
Centrálna banka upozorňuje, že napätá situácia bude v najbližších mesiacoch panovať predovšetkým v oblasti zásobovania plynom, a to v dôsledku chýbajúcich dodávok z Ruska. Odborníci však podľa centrálnej banky nepredpokladajú, že v prípade dodávok plynu bude potrebné zaviesť prídelový systém.
"Vysoké náklady na energie však môžu mať podobný dopad a viesť k tomu, že sa najmä v priemysle zníži produkcia," upozorňujú.
Centrálna banka predpokladá, že inflácia by v Nemecku v nasledujúcich mesiacoch mohla zostať na dvojcifernej úrovni. V septembri medziročné tempo rastu spotrebiteľských cien zrýchlilo na desať percent z augustových 7,9 percenta. Inflácia v Nemecku je tak najvyššia zhruba za 70 rokov.
Nemecká vláda minulý týždeň v aktualizovanom výhľade predpovedala, že hospodársky rast v Nemecku tento rok pre energetickú krízu výrazne spomalí a dosiahne 1,4 percenta.
V budúcom roku potom očakáva pokles hrubého domáceho produktu, a to o 0,4 percenta. Nemecko je najväčšou ekonomikou v Európe.
V