Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Macronovo víťazstvo vystrelilo euro nahor
9. 5. 2017
Euro sa dnes nedokázalo udržať na šesťmesačnom maxime, na ktoré sa voči americkému doláru vyšplhalo v bezprostrednej reakcii na víťazstvo Emmanuela Macrona v nedeľných prezidentských voľbách vo Francúzsku. Investori totiž prikročili k vyberaniu ziskov, ktoré im rast jednotnej európskej meny priniesol.
Počas obchodovania v Ázii sa euro vyšplhalo až na 1,1023 USD. Prvýkrát od novembrových prezidentských volieb v Spojených štátoch tak prekonalo hranicu 1,10 USD. Okolo 17:00 SELČ už ale vykazovalo pokles o 0,7 percenta na 1,0927 USD. Jednotná európska mena po Macronovom víťazstve v prvom kole prezidentských volieb pred dvoma týždňami posilnila asi o tri percentá. "Euro si taký rast nemohlo udržať," uviedol podľa agentúry Reuters analytik Joe Manimbo zo spoločnosti Western Union Business Solutions. V druhom kole volieb Macron podľa očakávania porazil nacionalistku Marine Le Penovú, ktorá presadzuje odchod Francúzska z eurozóny a návrat francúzskeho franku. Pozornosť investorov sa teraz obracia späť k ekonomickým ukazovateľom a k vývoju menovej politiky v eurozóne a v Spojených štátoch. Piatkové údaje o poklese nezamestnanosti v USA podporili očakávania, že americká centrálna banka (Fed) v júni prikročí k ďalšiemu zvýšeniu úrokových sadzieb. Medzi investormi zároveň narastá presvedčenie, že Európska centrálna banka (ECB) smeruje k opusteniu programu nákupu dlhopisov.
zdroj: hnonline.sk
Trhy si zvykajú na neistotu
4. 5. 2017
Aj napriek tomu, že zástupcovia Grécka sa s medzinárodnými veriteľmi dohodli na reformách potrebných pre schválenie dodatočnej finančnej pomoci z tretieho záchranného balíka, žiadna zo zúčastnených strán nemá vyhrané. Grécko sa zaviazalo k privatizácii štátneho majetku, zvýšeniu daní a zníženiu dôchodkov.
Všetky tieto kroky síce bude znamenať dodatočné príjmy do štátneho rozpočtu, avšak na druhej strane utlmia spotrebu domácností, čím sa efekt prijatých reforiem zneutralizuje a verejný dlh Grécka zostane aj naďalej z dlhodobého hľadiska neudržateľný. Prioritou zástupcov EÚ vyjednávaní s Veľkou Britániou o Brexite bude podľa najnovších vyjadrení téma „odstupného“ a až následne usporiadanie vzájomných vzťahov. Únia požaduje splatenie všetkých finančných záväzkov až do roku 2020. Minister pre Brexit Davis razantne odmietol rozvodový účet v objeme 100 mld. eur a pohrozil tvrdým Brexitom, ktorý by vzhľadom na vzájomnú previazanosť vzájomného obchodu nemal víťaza. Vo Francúzsku vrcholí prezidentská kampaň a kandidáti vyťahujú posledné tromfy. Predvolebné prieskumy predpovedajú jasné víťazstvo Emannuela Macrona, čo však na druhej strane môže znamenať nižšiu účasť jeho podporovateľov, čím finálny výsledok nemusí byť až tak jednoznačný. Politickej neistoty na Starom kontinente je aj naďalej dostatok, avšak aktuálny pozitívny sentiment na akciovom trhu ukazuje, že investori sa s ňou „naučili žiť“.
Krajiny EÚ prijali spoločný postup voči Londýnu v rokovaniach o brexite
2. 5. 2017
Dohoda lídrov 27 členských krajín Európskej únie na dnešnom summite o politických usmerneniach pre rokovania o brexite pre Britov znamená nemožnosť prístupu "vyberať si čerešničky z torty". Londýn musí pristúpiť na dvojfázový prístup vyrovnávania vzťahov s Bruselom.
Dohoda o usmerneniach schválila dvojfázový prístup, v rámci ktorého bude potrebné zaznamenať najskôr dostatočný pokrok pri hlavných témach rokovaní, ako sú občianske práva a finančné vyrovnanie, kým sa prikročí k druhej fáze, čiže k novej úprave obchodných vzťahov medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom. Vyjednávači EÚ najskôr dohodnú podmienky riadeného výstupu Spojeného kráľovstva z Únie s dôrazom na pobrexitovú ochranu práv občanov, podnikateľského sektora a ďalších zainteresovaných hráčov. EÚ prikročí k ďalšej fáze budúcich vzťahov s Britániou len ak sa dosiahne pokrok v uvedených prioritných témach. Základnou prioritou rokovaní o brexite bude z hľadiska EÚ recipročná ochrana práv občanov Únie v Británii a britských občanov v EÚ. Britská strana sa musí dohodnúť na splatení svojich finančných záväzkov daných v rámci členstva v EÚ ešte pred samotnou dohodou o vystúpení z Únie. O budúcom presťahovaní dvoch agentúr EÚ a ich zariadení, ktoré momentálne sídlia na území Británie, rozhodnú členské štáty EÚ. Únia bude spolupracovať s britskou stranou na tom, aby zaistila čo najbezproblémovejší spôsob ich presídlenia. Rokovacie strany musia nájsť "pružné a inovatívne" riešenie, aby predišli vytvoreniu režimu tvrdých hraničných kontrol medzi Írskom a Severným Írskom.
zdroj: hnonline.sk
Slovensko zaplatilo Bruselu desiatky miliónov eur
27. 4. 2017
Slovenská strana pochybila pri verejnom obstarávaní v projektoch Operačného programu informatizácia spoločnosti v rokoch 2007 až 2013 a Bruselu zaplatila 92 miliónov eur.
Podmienky sú pre uchádzačov diskriminačné, chýba výpočet hodnoty zákazky, problémom bola aj zmätočná lehota na dodávanie tovarov, vymenúva RTVS príklady pochybení. Úrad vlády tvrdí, že napokon bola časť z peňazí použitá v iných projektoch, čo Brusel umožňuje. Neprezradil však, ktoré konkrétne projekty museli doplatiť slovenskí daňoví poplatníci.
zdroj: hnonline.sk