Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Zemanovo víťazstvo neovplyvní priamo ani finančné trhy, ani ekonomiku
29. 1. 2018
Znovuzvolenie Miloša Zemana za českého prezidenta neovplyvní priamo ani finančné trhy, ani ekonomiku. Analytici však očakávajú, že investori budú venovať ďalšiemu vnútropolitickému vývoju v Česku značnú pozornosť.
Víťazstvo úradujúcej hlavy štátu v prezidentských voľbách 2018 môže napomôcť aj exportu na východné trhy, tvrdia znalci pomerov. "Samotné znovuzvolenie Zemana na Hrad bude mať neutrálny dopad na českú ekonomiku. Na ekonomiku majú najväčší vplyv rozhodnutie vlády a centrálnej banky. Ani jeden z prezidentských kandidátov nemal v programe diskusie o zmene ekonomického nastavenia v ČR. Ekonomike sa darí a iba máloktorý politik by sa teraz chcel púšťať do zásadných ekonomických zmien," uviedol pre internetový server Novinky ekonóm spoločnosti Finlord Boris Tomčiak. Podľa jeho názoru bude Miloš Zeman s určitosťou pokračovať v úzkych vzťahoch s Ruskom a Čínou, z čoho budú profitovať najmä veľké spoločnosti. Pre malé a stredné podniky v ČR je podstatne dôležitejšia podpora vnútorného spotrebiteľského trhu a využívanie európskych dotácií. Pokiaľ Zeman bude propagovať ČR na Východe, tak bude vhodné, aby vláda krajiny propagovala ČR zasa na Západe, dodal.
Macedónsko predstavilo dva kroky, ktorými chce prispieť k vyriešeniu sporu s Gréckom
26. 1. 2018
Macedónsko oznámilo ďalšie dva kroky, ktoré by mali prispieť k urýchleniu riešenia dlhoročného sporu s Gréckom o názov tejto postjuhoslovanskej republiky.
Tak medzinárodné letisko v macedónskej metropole Skopje, ako aj diaľnica spájajúca macedónsku metropolu s macedónsko-gréckou štátnou hranicou nebudú už niesť v budúcnosti meno Alexandra Veľkého. V Davose to po stredajšom rokovaní s gréckym premiérom Alexisom Tsiprasom oznámil predseda macedónskej vlády Zoran Zaev. Využívanie mena macedónskeho panovníka vnímali v Grécku ako "provokáciu" a "prevzatie gréckej histórie" majoritne slovanským Macedónskom. Grécko požaduje, aby si susedná krajina zmenila svoj názov, pretože rovnako sa nazýva aj najväčšia grécka provincia. Predseda tamojšej vlády Alexis Tsipras však vyjadril v stredu nádej, že veto vstupu Macedónska do Severoatlantickej aliancie (NATO) a Európskej únie (EÚ) zo strany Atén sa po vyriešení tohto sporu stane minulosťou. Obaja lídri uviedli, že začnú uplatňovať celý rad opatrení na vybudovanie vzájomnej dôvery.
Česi obsadili slovenský nápojový trh
24. 1. 2018
V nápojárskom segmente sa odohral významný obchod. Sladené nápoje Pepsi, Mirinda, 7Up, Gatorade, Mountain Dew, Lipton a Toma spolu s distribúciou zemiakových čipsov Lay´s a Cheetos menia na Slovensku, v Česku a Maďarsku majiteľa. Na tróne vystrieda nadnárodnú spoločnosť PepsiCo česká spoločnosť Karlovarské minerálne vody.
Koncom novembra sa o zmene vlastníckych štruktúr výrobcu iba špekulovalo. Včera českí nápojári informáciu potvrdili. Obchod by mal byť dokončený v prvej polovici tohto roku. Na jeho zavŕšenie totiž musia dať zelenú najskôr Róbert Turzaprotimonopolné úrady jednotlivých krajín. „Vďaka tejto akvizícii budeme schopní ponúknuť spotrebiteľom portfólio z najprémiovejších produktov. V Česku, Maďarsku i na Slovensku doplníme našu existujúcu ponuku pre Horeca segment o doteraz chýbajúcu kategóriu kolových nápojov,“ uvádza generálny riaditeľ spoločnosti Karlovarské minerálne vody Alessandro Pasquale.
Za energie platíme najviac v EÚ
22. 1. 2018
Prísľub poklesu cien energií stále visí vo vzduchu. Hovorí sa o ňom aj v horizonte najbližších mesiacov.
Elektrina a plyn nad zlato. Platenie faktúr, či už pre podnikateľov alebo domácnosti, sa však rozprávkou jednoznačne nazvať nemôže. Zo štatistík Eurostatu totiž vyplýva, že aj po rokoch prísľubov má Slovensko dlhodobo najvyššie ceny energií spomedzi krajín Európskej únie. Netýka sa to len ich nominálnych hodnôt, ale aj v porovnaní parity kúpnej sily. Teda koľko si vlastne môžeme dovoliť energie v porovnaní s inými štátmi.