Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Väčšina členských krajín Európskej únie podporila vznik obrannej a bezpečnostnej spolupráce
11. 12. 2017
Dvadsaťpäť členských štátov Európskej únie prijalo oficiálne rozhodnutie o vytvorení novej obrannej a bezpečnostnej spolupráce (PESCO), ktorá položí základy pre navrhovanú európsku obrannú úniu. Informovala o tom agentúra DPA.
Rozhodnutie o vytvorení Stálej štruktúrovanej spolupráce Európskej únie (PESCO) prijali v Bruseli ministri zahraničných vecí EÚ. Tento krok umožní EÚ užšiu bezpečnostnú spoluprácu a budovanie vojenských kapacít. Únia bude tak menej závislá od USA, čo sa týka jej bezpečnostných potrieb. Účasť v PESCO je pre 28 členských krajín EÚ dobrovoľná. Dánsko, Malta a Spojené kráľovstvo sa rozhodli pre neúčasť. Spoluprácu odštartuje 17 konkrétnych projektov, medzi ktoré patrí zriadenie lekárskej jednotky, logistického centra, centra pre výcvikové misie a vývoj spoločných noriem pre vojenskú rádiovú komunikáciu, dodala DPA.
Európska investičná banka sa rozrastá. Vzniká nová divízia
8. 12. 2017
Európska investičná banka vytvára novú pobočku. Tá sa má zaoberať hlavne finančnými prostriedkami, ktoré nechce stratiť po brexite, a krajinami, ktoré podporujú migračnú krízu v Európe.
Podľa agentúry Reuters takmer dve tretiny členských štátov, ktoré vystúpili tento týždeň na stretnutí Ecofin, reagovali pozitívne. Naše ministerstvo financií odkazuje, že ide o veľmi komplexnú otázku, ktorou sa budú všetci relevantní aktéri intenzívne zaoberať v priebehu najbližších mesiacov. Banka chce dosiahnuť, že po brexite nepríde o miliardy, keďže krajine poskytla len za minulý rok 6,9 miliardy eur. Teraz ich chce späť. Podľa analytika Capital Markets Samuela Izraela v období, keď sa rozhodovalo o tom, kde sa prostriedky banky použijú, mala Veľká Británia rovnaké záujmy ako zvyšok Únie, a preto nemožno z investícií vycúvať. Podľa analytika by tak pri okamžitom vyplatení Európska investičná banka zažila príliš veľkú turbulenciu a mohlo by to znamenať značné problémy v bankovej bilancii investičnej banky.
V Poľsku sa chystá veľká výmena na čele krajiny
6. 12. 2017
Šéf poľskej vládnej strany Právo a spravodlivosť (PiS) Jarosław Kaczyński sa chystá presadiť výmenu na premiérskom poste. Doterajšiu predsedníčku konzervatívneho kabinetu Beatu Szydlovú má podľa jeho predstáv nahradiť vicepremiér Mateusz Morawiecki. Informujú o tom poľské médiá. Sama Szydlová naznačila možné zmeny v nočnom tweete, ktorý mnoho Poliakov vníma ako prípravu na odchod z funkcie.
Podľa rozhlasovej stanice RMF FM sa v pondelok večer uskutočnilo stretnutie vedenia PiS, na ktorom sa o Kaczyńského návrhu rokovalo. Výmena by sa podľa informácií stanice mala uskutočniť možno už budúci týždeň, najneskôr však do Vianoc. Najvplyvnejší poľský politik Kazcyński, ktorý je považovaný za neformálneho vodcu vlády, plánuje do premiérskej funkcie presadiť Morawieckého, ktorý je v súčasnosti ministrom financií a rozvoja. Informáciu dnes potvrdil aj vláde blízky denník Rzeczpospolita.
Farmafirmy sa obávajú brexitu, ktorý im môže výrazne zvýšiť náklady
4. 12. 2017
Globálni výrobcovia liekov, ako sú koncerny Johnson & Johnson a AstraZeneca, sú ďalšími nadnárodnými spoločnosťami, ktoré varujú pred negatívnymi dôsledkami brexitu na ich podnikanie.
Farmaceuti upozornili, že potenciálne obchodné a regulačné prekážky po vystúpení Británie z Európskej únie (EÚ) povedú k zvýšeniu ich nákladov. A môžu poškodiť aj povesť Británie ako významného výskumného centra. Johnson & Johnson napríklad odhaduje, že po brexite by mohol byť nútený vykonať ročne ďalších 50-tisíc testov. A jeho náklady sa tak zvýšia zhruba o 1 milión libier (1,13 milióna eur), ak sa Londýn a Brusel nedohodnú na vzájomnom uznaní svojich testov. Farmaceutické spoločnosti v písomnej správe pre britský vládny výbor žiadajú o pokračovanie doterajšieho bezproblémového prístupu na trh EÚ. A vyzývajú na zavedenie opatrení, ktoré im zabezpečia, že po brexite nebudú čeliť clám, zdržiavaniu dodávok v prístavoch a rozdielnym pravidlám. Britskí výrobcovia liekov sa tiež obávajú možného odchodu kvalifikovaných pracovníkov po brexite, čo by podľa nich mohlo poškodiť reputáciu krajiny ako atraktívneho miesta pre výskum. Aj nemecký koncern Merck KGaA varoval, že colné tarify po brexite môžu pre neho predstavovať "významné" náklady.