Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Švédsko sa môže stať prvou bezhotovostnou spoločnosťou
20. 2. 2018
Značky "žiadne hotovostné platby" sa stávajú čoraz bežnejšími v obchodoch a reštauráciách vo Švédsku, keďže Švédi uprednostňujú digitálne a mobilné platby.
Rýchlosť, akou hotovostné platby zanikajú, robia obavy úradom. Široká revízia legislatívy centrálnej banky, ktorá momentálne prebieha, sa zameriava na situáciu a predbežná správa sa očakáva už v lete."Ak dôjde k príliš rýchlemu vývoju miznutia hotovosti, môže byť ťažké udržiavať infraštruktúru na manipuláciu s hotovosťou," povedal šéf parlamentnej kontroly Mats Dillen. Odmietol uviesť ďalšie podrobnosti o typoch návrhov, ktoré by mohli byť zahrnuté do správy.Švédsko je vo všeobecnosti považované za krajinu, ktorej patrí prvenstvo v bezhotovostnej platbe. Väčšina bankových pobočiek v krajine prestala pracovať s hotovosťou. Mnohé obchody, múzeá a reštaurácie teraz prijímajú iba platbu kartou alebo mobilné platby.
Hlavnou nevýhodou bezhotovostných platieb je, že mnohí ľudia, najmä starší, nemajú prístup k digitálnej spoločnosti.
Rakúsko hlási pravdepodobne najväčší podvod s Bitcoinami v Európe
16. 2. 2018
Ide o zatiaľ najväčší prípad podvodu s kryptomenou Bitcoin, aký sa zistil v Európe. Jeho epicentrum sa nachádza v Rakúsku. Tisícky ľudí, možno aj desaťtisíc, vložilo peniaze do systému Optioment. Za ich uloženie mali prisľúbené úroky za týždeň 1,5 percenta, 2 a aj 4 percenta.
Niekoľko mesiacov ich vkladateľom organizátori Optiomentu vyplácali. Koncom novembra však systém nečakane skolaboval. O koľko peňazí ide, je zatiaľ nejasné. Poškodení hovoria, že prišli o 12 tisíc Bitcoinov. Podľa aktuálneho kurzu kryptomeny ide o viac ako 80 miliónov eur. Rakúsky dohľad nad finančným trhom podal na prokuratúru na Optioment trestné oznámenie. Podľa neho ide o podvod, prípadne pyramídovú hru. Už v minulosti sa objavili projekty, ktoré využili kryptomenu Bitcoin na podvody. V podobnom prípade projekt Bitconnect pripravil o peniaze stovky ľudí.
Plán Únie pre naše bane: zavrite ich skôr a ušetríte
14. 2. 2018
Nová štúdia Európskej komisie odhaduje, že skorší koniec uhlia na hornej Nitre ušetrí 338 miliónov eur.
Viac ako päťdesiatka regiónov v ôsmich členských štátoch Európskej únie sa borí s prechodom od uhlia na iné energetické zdroje. Jedným z nich je aj horná Nitra. Hoci štát má v pláne dotovať uhlie až do roku 2030, podľa najnovšej štúdie Spoločného výskumného centra Európskej komisie by ukončenie prevádzky Novák už v roku 2023 ušetrilo viac ako 300 miliónov eur na systémových nákladoch. A ďalších 170 miliónov eur by bol celkový trhový aj netrhový prínos už v prvom roku po ukončení prevádzky.
Eurofondy nedokážeme dostatočne využiť
12. 2. 2018
K dispozícii máme takmer 14 miliárd eur, vyčerpali sme však zatiaľ iba desať percent
Pomalé čerpanie eurofondov by mohlo ohroziť náš ekonomický rast. Upozorňuje na to Európska komisia vo svojej najnovšej prognóze. S varovaním súhlasia aj slovenskí analytici. Podľa nich však všetko nasvedčuje tomu, že aj toto programové obdobie budeme využívať eurofondy hlavne na jeho konci. To sa síce oficiálne končí už v roku 2020, no podľa európskeho pravidla peniaze budú k dispozícii až do roku 2023.