Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Deti naše poklady

Katechéta na hodine náboženstva vysvetľuje deťom, že Boh je prítomný všade. Tu sa prihlási Móric: A naozaj všade? Áno všade – prízvukuje katechéta. Aj v našej pivnici? Pochopiteľne, že aj tam. Tak to klamete, my pivnicu totiž nemáme!

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

Ak sa človek chce dožiť vysokého veku, musí sa v mladosti šetriť a nesmie sa umývať. Prečo sa nesmie umývať? Preto, lebo ľudová múdrosť hovorí, že čistota je pol života. Kto teda chce život celý, nesmie byť čistý, ergo – nesmie sa umývať...

(Zrnká úsmevu)
Život s Murphyho zákonmi

Kto chce v živote prežiť, musí byť trochu cvok.

Ak nejde o život, nejde o nič,

To, že ide o život, človek pozná vždy až vtedy, keď už je neskoro.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Človek a informácie

Všetky počítače vedie čakať tou istou rýchlosťou.

Počítač je zariadenie určené na zrýchlenie a zautomatizovanie tvorby chýb.

Kedykoľvek sa treba vyhovoriť, vyhovorte sa na počítač.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho postrehy

Ten, čo nič nerobí, nič nepokazí. A to je dôvod na odmenu.

Život má aj svoje dobré stránky – len sa k nim dá ťažko prelistovať.

Keď sa šťastie unaví, sadne si aj na somára. Ale nie je radno sa na to spoliehať. Ukazuje sa, že šťastie má svinsky dobrú kondíciu.

(Murphyho zrnká II)
Prečo máme radi informáciu?

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Zamestnanosť vo svete rastie. Platy však stagnujú

11. 7. 2018 Hoci počet zamestnaných ľudí na celom svete rastie a dosahuje najlepšie čísla od finančnej krízy z roku 2008, to isté sa nedá povedať o nominálnej mzde, ktorá namiesto rastu skôr stagnuje. Vyplýva to z údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Podľa ekonómov ide o nebezpečný jav. „Hrozí takzvaná japonifikácia celého sveta, keď bude normou vysoká zamestnanosť, no slabý rast platov,“ tvrdí analytik TRIM Kapitál Ronald Ižip.
Podľa OECD je zotavenie po finančnej kríze už takmer kompletné. Miera zamestnanosti dosiahla na konci roku okolo 62 percent, pričom sa očakáva jej ďalší rast. Najviac za posledných 10 rokov podskočila v Nemecku, Maďarsku a Poľsku. Zlepšenia sa vyskytli aj v znevýhodnených skupinách, akými sú starší pracovníci, matky s malými deťmi, mládež a prisťahovalci.
(Zdroj: hnonline.sk)

Najdrahšie bývanie v Európe

9. 7. 2018 Keď sa hovorí o najdrahších európskych mestách na bývanie, väčšinu ľudí napadnú typické metropoly ako Londýn, Ženeva či Paríž. Rôzne rebríčky však berú do úvahy rôzne ukazovatele a keď vezmeme do úvahy príjem domácností v pomere k priemernej cene nehnuteľností, do čela rebríčka sa dostanú úplne iné mestá. Najdrahšie na svete tak vychádza venezuelský Caracas.
​Výsledky európskych miest nie sú o nič menej prekvapivé. V prvej desiatke je napríklad chorvátsky Split či metropola Albánska Tirana. Bratislava sa umiestnila v tretej desiatke 105 hodnotených miest. Pre výpočet cien brali autori rebríčka do úvahy priemerný čistý disponibilný príjem rodiny, ktorý odvádzali od priemernej čistej mzdy v danom regióne a priemernú cenu štvorcového metra bývania s tým, že priemerovali ceny v centre mesta a na periférii. Pre analýzu brali do úvahy bývanie s rozlohou 90 metrov štvorcových. Čoraz častejšie však ľudia uprednostňujú prenájom nehnuteľnosti pred kúpou. V pomere výška nájmu a priemerný príjem s tým, že rezident chce bývať v centre mesta, vychádza najdrahšie nemecký Mníchov nasledovaný Rímom a Parížom. V tomto prípade sa Bratislava umiestnila 57. Ak rezident uprednostní prenájom na periférii mesta, najviac si za bývanie v pomere k platu zaplatí v ruskom Krasondare a v ukrajinských mestách Kyjev a Charkov. Bratislava je v tejto situácii 59. najdrahšia.
(Zdroj: hnonline.sk)

Europarlament nepodporil spornú smernicu o autorských právach

6. 7. 2018 Európski poslanci dnes nepodporili kontroverzný návrh pravidiel týkajúcich sa autorských práv na internete. Pripravovaná smernica okrem iného dáva vydavateľom právo na spravodlivý podiel z využitia ich autorských diel internetovými gigantmi.
Zo 627 prítomných poslancov z celkových 751 návrh zamietlo 318 poslancov, za bolo 278 a 31 sa zdržalo. Text už prešiel právnym výborom parlamentu, ale poslanci si dnes vyhradili právo rokovať o ňom aj na pléne a prísť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. To kritici návrhu vidia ako šancu sporné ustanovenia smernice pozmeniť. Smernica budí veľké emócie. Poslanci čelili silnému tlaku rôznych lobistických skupín, ich schránky zaplavili tisíce e-mailov od zástancov aj odporcov normy. Kritici návrhu tvrdia, že povedie k cenzúre internetu. Jeho zástancovia si naopak myslia, že výsledkom nových pravidiel bude lepšia ochrana autorských práv v internetovom prostredí.
(Zdroj: hnonline.sk)

Europarlament bude hlasovať o nových pravidlách pre vodičov kamiónov

4. 7. 2018 Európski poslanci dnes budú hlasovať o tom, či majú byť vodiči kamiónov vyňatí zo všeobecných unijných pravidiel pre vysielanie pracovníkov, teda o tom, či sa na nich má alebo nemá vzťahovať princíp rovnakého platu za rovnakú prácu na rovnakom mieste.
Téma odmeňovania vodičov Európsku úniu rozdeľuje. Západné štáty sa bránia lacnej pracovnej sile z krajín strednej a východnej Európy, tie naopak kritizujú údajný západnej protekcionizmus. Dopravný výbor Európskeho parlamentu v júni odhlasoval kompromis. Stanovil okrem iného výnimku pre medzinárodnú cestnú dopravu, ktorá mala byť z pravidiel pre vysielanie pracovníkov do zahraničia vyňatá. Túto dohodu však europoslanci odmietli na júnovej plenárnej schôdzi. Potom prišli s množstvom pozmeňovacích návrhov. Dnes budú hlasovať o stanovisku parlamentu pred ďalším rokovaniam s členskými štátmi a Európskou komisiou. Vyjadria sa aj k ďalším súvisiacim témam, akou je napríklad doba odpočinku vodičov.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Gizela
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner