Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Euro ešte zďaleka nie je za vodou
14. 5. 2018
Eurozóna zažíva v súčasnosti veľmi dobré obdobie. Všetky členské štáty sú na rastovej trajektórii a na finančné trhy sa plánuje vrátiť už aj Grécko. Bolo by však krátkozraké si myslieť, že sa už odstránili všetky štrukturálne nedostatky menovej únie a euro je pripravené dlhodobo čeliť budúcim krízam.
Potrebujeme fiškálnu úniu, európskeho ministra financií alebo centrálnu stabilizačnú kapacitu? Aj tieto témy boli predmetom diskusie na fóre Dobehne tiger do cieľa?, ktorá sa konala v bratislavskom hoteli Aston. Jedným zo spíkrov bol Zsolt Darvas, makroekonóm z vplyvného bruselského inštitútu Bruegel. Darvas za najdôležitejšiu reformu od vypuknutia krízy považuje vznik bankovej únie. Pozitívne vníma aj riešenie štrukturálnych nedostatkov v mnohých krajinách južnej Európy. Poukázal však na stále relatívne veľké príjmové rozdiely v rámci Únie. „Vnímame ich, aj keď sú rozdiely nižšie ako v Spojených štátoch,“ vyjadril sa. Preto Darvas považuje za hlavnú výzvu zlepšenie vzdelania, ktoré je podľa neho najlepším liekom, aby sa chudobní ľudia dostali k lepším príležitostiam. „Aktívne politiky trhu práce podporujem viac ako dotácie,“ uviedol.
V Európe sa podľa všetkého už schyľuje k ekonomickému spomaleniu
11. 5. 2018
Európska centrálna banka v pondelok znova varovala, že protekcionizmus a obchodné vojny spôsobia spomalenie svetovej ekonomiky. Podľa odhadov ECB to budú práve Spojené štáty, ktoré takéto opatrenia zasiahnu najviac. Faktom však je, že v Európe sa už teraz množia signály prichádzajúceho spomalenia.
Opatrné komentáre prišli po ďalšej slabej várke ekonomických čísiel z eurozóny. Nemecké továrenské objednávky nečakane poklesli už tretí mesiac v rade, čo je ďalšie znamenie spomalenia ekonomického rastu v EU. Ďalší report poukázal na to, že investorská dôvera v spoločnom bloku spomalila už štvrtý mesiac v rade a dostala sa na 15-mesačné minimá. Navyše, firmy začínajú hlásiť pokles predajov, po prvýkrát za posledný rok. ECB varovala pred negatívnym dopadom obchodných ciel na ekonomiku eurozóny. ECB sa pomaly pripravuje ukončiť svoj program kvantitatívneho uvoľňovania (QE), no po výraznejšom spomalení inflácie a slabých ekonomických dátach v posledných mesiacoch začal trh špekulovať, že pravdepodobne k tomuto kroku tak skoro nepríde. Niektorí ekonómovia si dokonca myslia, že QE sa predĺži o 3 až 6 mesiacov.
Ako krajiny profitujú z členstva v Únii?
9. 5. 2018
Stredoeurópske krajiny, vrátane Slovenska a Českej republiky, profitujú z členstva v Európskej únii (EÚ). Krajinám sa vďaka tomu podarilo zvýšiť obchodnú výmenu, pozitívom je aj voľný pohyb kapitálu. Vyplýva to z aktuálnej analýzy UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.
V priemere krajiny Únie smerujú na ostatné trhy EÚ 60 percent svojich vývozov v objeme 28 percent hrubého domáceho produktu (HDP). "Najvyššie zastúpenie má EÚ na exportoch zo Slovenska, Česka, najnižšie v prípade Írska a Veľkej Británie," vyčíslili analytici banky. Význam obchodu s ostatnými krajinami EÚ pre štát sa znásobuje najmä v prípade malých otvorených ekonomík, akými sú práve Slovensko a Česko. V porovnaní k veľkosti ekonomiky vykazuje najvyšší podiel exportov do EÚ Luxembursko. Vysoko nadpriemerné exporty k HDP sú aj v prípade Slovenska, Maďarska, Česka, Slovinska, ale i v krajinách Beneluxu. Francúzska centrálna banka sa pokúsila vyčísliť ekonomický profit krajín z členstva v EÚ. "Štúdia potvrdila, že efekty členstva v EÚ idú nad rámec jednoduchého zrušenia ciel. Členstvo krajinám pomohlo výrazne zvýšiť objem vzájomného obchodu, a to najmä v prípade tovarov. Pri službách sa ukázali pozitívne efekty o niečo nižšie, avšak stále významné," priblížil Koršňák.V porovnaní s bilaterálnymi zmluvami medzi jednotlivými členskými štátmi sú pozitívne efekty jednotného európskeho trhu viac ako trikrát silnejšie. "Zahraničný obchod medzi krajinami EÚ dodatočne podporil napríklad aj vznik schengenského priestoru, ktorý zvýšil mobilitu pracovnej sily a pridal tak dodatočný stimul obchodnej výmene," uvádza sa v analýze banky.
Britániu opúšťajú ľudia
7. 5. 2018
Z Britských ostrovov hromadne odchádzajú ľudia v produktívnom veku. Za prvé tri mesiace tohto roku sa do zahraničia za prácou odsťahovalo viac ľudí než prišlo. Vyplýva to z analýzy siete LinkedIn. Minulý rok čistá migrácia obyvateľov z Európskej únie v krajine dosiahla len 90-tisíc, čo je najmenej za posledných päť rokov. Neodchádzajú však len cudzinci, do krajín Únie smeruje aj stále viac Britov.
Podľa tamojších odborníkov je to pomalou ekonomikou, ktorá z jednej z najvyhľadávanejších krajín pre ekonomickú migráciu v budúcnosti môže urobiť exportéra zamestnancov pre Úniu. Konkrétne kroky, ktoré by obmedzovali zamestnávanie cudzincov na území britských ostrovov po rozhodnutí o Brexite, však ešte platné nie sú. Za odliv pracovnej sily tak nemôže legislatíva, ale strach tamojších zamestnávateľov o budúcnosť. Krajina, do ktorej vo veľkých množstvách odchádzali Európania kvôli práci, má problém. Ľudí, ktorí za prácou odišli mimo Spojeného kráľovstva, je zrazu viac, ako tých, ktorí tam prišli pracovať. „V prvej štvrtine tohto roku bol čistý príliv pracovníkov z Veľkej Británie do Európskej únie 1,04 z každých 10-tisíc britských používateľov siete LinkedIn,“ píše server Financial Times.