Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Porsche už viac nebude vyrábať dieslové aut
25. 9. 2018
Nemecká automobilka Porsche nebude viac vyrábať dieselové vozidlá. Povedal to generálny riaditeľ Oliver Blume v rozhovore pre nemecké noviny Bild am Sonntag.
Hoci spoločnosť ani v súčasnosti nevyrába dieselové modely, Blume vyhlásil, že chce, aby bolo jasné, že už takéto autá v ponuke viac mať nebude. No aj napriek tomu, že nevyrába dieselové autá, emisný škandál materského koncernu Volkswagen (VW) poškodil aj povesť spoločnosti Porsche. VW sa pod tlakom dôkazov na jeseň 2015 priznal, že do dieselových modelov namontoval softvér, ktorý počas testovania maskoval skutočné hodnoty emisií nebezpečných oxidov dusíka. Aj ďalšie nemecké značky čelia podobným obvineniam. "Odteraz nebude žiadny diesel od Porsche," povedal Blume novinám. Namiesto toho sa automobilka sústredí na to, v čom je najlepšia. A to sú výkonné benzínové a hybridné autá. A od roku 2019 aj čisto elektrické vozidlá. Ďalším dôvodom sľubu, že spoločnosť nikdy nevyrobí dieselové auto, je, že sa chce vrátiť k svojim športovým koreňom. V budúcnosti, na rozdiel od minulosti, bude podľa šéfa firmy Porsche viac "Porsche", čo znamená, že sa zameria na výkon a efektivitu. Blume dodal, že automobilka bude aj naďalej poskytovať službu pre dieselové modely Porsche, ktoré už jazdia po cestách. Emisný škandál zanechal nielen "škvrnu" na povesti nemeckých automobiliek, ale tiež inšpiroval niektoré mestá, aby zakázali naftovým autám vjazd do ulíc. Nemecká vláda sa tiež zaoberá myšlienkou, že bude vyžadovať úpravu starších dieselových vozidiel, aby znížili produkciu škodlivých emisií.
Zmena v našich peňaženkách: Ukázali nové eurobankovky
24. 9. 2018
Európska centrálna banka (ECB) predstavila dve nové bankovky. 100-eurovú a 200-eurovú. Platiť nimi začneme od 28. mája budúceho roka. Tieto bankovky obsahujú nové, inovatívne ochranné prvky.
Podobne ako ostatné nominálne hodnoty, aj tieto nové bankovky sa budú dať jednoducho overiť „hmatom, pohľadom a naklonením“. Informuje o tom Európska centrálna banka. V hornej časti strieborného prúžka sa v satelitnom holograme zobrazujú drobné znaky €. Pohybujú sa okolo čísla nominálnej hodnoty. Pod priamym svetlom sú tieto znaky zreteľnejšie. Prúžok na nich zobrazuje aj portrét Európy, architektonický motív a veľký znak eura. Na nových bankovkách sa nachádza aj zdokonalené smaragdové číslo. Je súčasťou všetkých ostatných bankoviek série Európa, ale v tejto zdokonalenej verzii sa vo vnútri čísla zobrazujú aj znaky €. Bankovky 100 € a 200 € sa oproti starým bankovkám 100 € a 200 € odlišujú veľkosťou. Majú rovnakú výšku ako bankovka 50 €. Ich dĺžka však zostáva nezmenená. Platí, že čím dlhšia bankovka, tým vyššia jej hodnota.
Víťazstvo pre Trumpa, rana pre EÚ
21. 9. 2018
Nemecká automobilka Volkswagen plánuje ukončiť takmer všetky aktivity na iránskom trhu. Informovala o tom agentúra Bloomberg, podľa ktorej tak nemecká firma ustúpila tlaku USA, ktoré sa snažia donútiť zahraničné podniky, aby Irán opustili a Washington si tak vymohol zmeny v medzinárodnej dohode o jadrovom programe s Teheránom.
Prakticky rok po tom, ako sa vrátil na iránsky trh, Volkswagen plánuje ukončiť na ňom takmer všetky svoje aktivity, tvrdí Bloomberg. Podľa agentúry bude VW môcť v Iráne pôsobiť "len v rámci humanitárnej výnimky". Aj keď biznis VW v Iráne nie je rozsiahly, krok firmy znamená symbolické víťazstvo pre amerického prezidenta Donalda Trumpa a na druhej strane, ranu pre Európsku úniu. Tá so sankciami USA voči Teheránu nesúhlasí. Podľa správy Bloombergu americký veľvyslanec v Nemecku Richard Grenell po niekoľko týždňov trvajúcich rokovaniach presvedčil najväčšiu nemeckú automobilku, aby sa prispôsobila americkým sankciám. Tie Trump opätovne zaviedol po tom, ako v máji rozhodol, že USA odstupujú od jadrovej dohody s Teheránom.
Európska komisia vyšetruje obchodné praktiky Amazonu
20. 9. 2018
Európska komisia (EK) otvorila predbežné protimonopolné konanie proti Amazonu. Vyšetrovanie sa týka toho, ako internetový gigant zaobchádza s menšími predajcami na svojich stránkach.
Komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová uviedla, že chce preskúmať, ako americký koncern používa dáta, ktoré získa prostredníctvom transakcií na jeho platforme vrátane tých, ktoré sa týkajú konkurenčných predajcov. Kľúčová otázka sa podľa Vestagerovej týka dát. Vyšetrovanie sa má sústrediť na to, či sa dáta získané na legitímne účely nepoužívajú na to, aby Amazon získal konkurenčnú výhodu voči menším predajcom tým, že koncernu umožňujú zistiť, aké veci si ľudia chcú kúpiť. Amazon okrem toho, že predáva vlastné produkty, umožňuje ďalším predajcom, aby ponúkali svoje produkty prostredníctvom jeho stránky. Podľa Vestagerovej je protimonopolné vyšetrovanie obchodných praktík Amazonu ešte vo veľmi rannej fáze. Dodala, že regulačné orgány EÚ začali zhromažďovať informácie týkajúce sa záležitosti a zaslali obchodníkom a ďalším stranám dotazníky.