Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Mayová sa snaží doviesť rozchod s EÚ do finále
16. 1. 2019
Včerajšie hlasovanie britského parlamentu nebolo len rozhodnutím o budúcich vzťahoch medzi Európskou úniou a Veľkou Britániou, ale tiež hlasovaním o budúcnosti britskej premiérky Theresy Mayovej. V Spojenom kráľovstve sa totiž čoraz intenzívnejšie hovorí o predčasných voľbách, a tak je celkom reálne jej sťahovanie sa z londýnskej Downing Street. Premiérsky post zastáva 2,5 roka a za ten čas sa venovala najmä čo najbezpečnejšiemu riadeniu britského vlaku na ceste von z Únie.
Po Margaret Thatcherovej len druhá žena v histórii na čele vlády Spojeného kráľovstva sa narodila v októbri 1956 v meste Eastbourne na juhu Anglicka. Mayová odštartovala svoju politickú kariéru ešte v prvej polovici 90. rokov. Jej prvé dva pokusy dostať sa do Dolnej snemovne britského parlamentu však ostali bez úspechu. Vyšlo jej to až do tretice v roku 1997, keď do nej zasadla za obvod Maidenhead. Odvtedy sa čelná predstaviteľka Konzervatívnej strany drží vo vrcholnej politike bez prestávky. Už v roku 2010 sa stala ministerkou vnútra novovzniknutej vlády Davida Camerona a do povedomia verejnosti sa dostala vďaka vyhláseniam, že obmedzí migráciu na 100-tisíc prisťahovalcov ročne, ale tiež kvôli reforme policajného zboru, tvrdému postoju proti drogám či opakovaným výzvam na odstúpenie krajiny od dohovoru o ľudských právach.
Euro pomohlo. Najmenej ho však oceňujú agropodniky
14. 1. 2019
Pre jednu skupinu firiem znamenalo prijatie eura zníženie výdavkov a väčšiu istotu. Pre druhú výdavky v hodnote niekoľkých desiatok miliónov a stratu príjmov. Všetky odvetvia a malí aj veľkí podnikatelia sa však aj po 10 rokoch zhodujú na tom, že prijatie eura bolo správnou voľbou a pomohlo im. Práve tento krok, ako aj naše členstvo v Európskej únii považuje väčšina z nich za najväčší benefit slovenského podnikateľského prostredia.
Ako však na konferencii k 10. výročiu prechodu na euro pripomenul viceguvernér Národnej banky Slovenska Ľudovít Ódor, nová mena priniesla menej, než sa pôvodne očakávalo. Dôvodom bola predovšetkým kríza, v dôsledku ktorej sa prepadol medzinárodný obchod, a euro malo posilniť práve náš export. No napriek tomu spoločná mena výrazne naštartovala našu ekonomiku a k HDP pridala 10 percent. Prijatie eura bolo pre podnikateľov na Slovensku jednou z priorít a podľa prezidenta Slovenskej obchodnej komory Petra Mihóka to už vtedy považovali za niečo pozitívne. Štatistiky ukazujú, že aj dva roky po tom, čo Slovensko prešlo na novú menu, 76 z opýtaných firiem povedalo, že to bolo veľmi pozitívne a že prechod prebehol hladko. Euro prinieslo firmám „stabilitu, zníženie transakčných nákladov a lepšie dlhodobé ceny“, vysvetlil.
Nemecké letiská zrušili pre štrajk personálu stovky letov
11. 1. 2019
Pre štrajk bezpečnostného personálu zrušili od včerajšej polnoci nemecké letiská v Kolíne nad Rýnom, Stuttgarte a Düsseldorfe už desiatky letov. Počas dňa pribudli ďalšie stovky – celkovo malo ísť o vyše 600 letov. Problém sa dotkol aj niekoľkých spojení s Prahou. Tri dôležité letiská boli od skorých ranných hodín výrazne prázdnejšie ako obvykle. Pasažieri boli o výstražnom štrajku dopredu informovaní, a tak väčšinou na letisko vôbec nedorazili. Na druhej strane tým, ktorých spoj zrušený nebol, letisko odporúčalo počítať s možným meškaním.
Celkovo sa mal celodenný protest dotknúť asi 110-tisíc cestujúcich a dosah mal aj na nákladnú dopravu. V Düsseldorfe bolo pre štrajk, ktorý tam sprevádzali aj demonštrácie bezpečnostného personálu, zrušených celkovo 350 príletov
Nemecko sa približuje k recesii
9. 1. 2019
Akciové trhy sa počas posledných dní dostali do zelených čísel najmä vďaka rétorike šéfa Fedu Jeroma Powella, ktorý sa vyjadril, že Fed je pripravený zvoľniť tempo zvyšovania úrokových sadzieb, ako aj kvôli očakávaniam o naplnení obchodnej dohody medzi USA a Čínou.
Spomalenie zvyšovania úrokových sadzieb už započítavajú aj klesajúce výnosy amerických vládnych dlhopisov. Mračná nad globálnou ekonomiku aj napriek týmto pozitívnym správam ostávajú aj naďalej zatiahnuté kvôli očakávanému spomaleniu rastu.