Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Veda a omyly

Správne predpoklady ešte nezaručujú, že závery tiež budú správne.

Boh nás chráň pred takými, čo nikdy nerobia chyby, a viac pred takými, čo tú istú chybu urobia dvakrát.

Vedecké experimenty by mali byť ľahko reprodukovateľné - všetky by mali zlyhávať rovnakým spôsobom.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Život s Murphyho zákonmi

Bez ohľadu na to, čo sa pokazí, vždy to na prvý pohľad vyzerá byť v poriadku.

Neočakávajte, že tomu, čo sa dá predvídať, sa dá aj zabrániť.

Ak nejde o život, nejde o nič,

(Murphyho Zbierka zákonov)
Dobrá rada stojí groš

Ortodoxní veriaci nachytali nového rabína, ako sa na ulici rozpráva s krásnym mladých dievčaťom: - Takého rabína, čo má pletky s dievčatami, tu nepotrebujeme! – hovoria mu pobúrene. – Ale priatelia, - tíši ich rabín. – Je predsa lepšie rozprávať sa s dievčaťom a myslieť na Všemohúceho, ako modliť sa k Všemohúcemu a myslieť pritom na dievča!

Dobrá rada stojí groš. Dve dobré rady stoja za dva groše. A tri dobré rady? Za figu borovú.

S gordickým uzlom sa trápili mnohí – a nič. Až prišiel jeden, ktorý si nelámal hlavu hlúposťami a problém rozpletenia uzla zmietol zo sveta jednou ranou dobre nabrúseného meča. Zdá sa, že keby viacerí nasledovali jeho príklad, bol by život oveľa jednoduchší.

(Zrnká úsmevu)
Murphyho zákony po slovensky

Najhoršie veci najčastejšie postihujú najlepších ľudí.

Nešťastie čaká na teba za rohom.

Nešťastie nechodí po horách ale medzi ľuďmi.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Dnes je toľko informácií o všetkom, že už ničomu nerozumieme.

Často je lepšie nič nevedieť a vždy je rozumnejšie nič nehovoriť.

Väčšina správ sa postupne zhoršuje.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Vlani využilo letecké služby v EÚ vyše miliardy ľudí

7. 12. 2018 V roku 2017 v priestore Európskej únie (EÚ) využilo možnosti leteckej dopravy 1,043 miliardy cestujúcich, čo je sedempercentný nárast voči roku 2016 a nárast o 39 percent v porovnaní s rokom 2009. Uviedol to vo štvrtok Eurostat, štatistický úrad Európskej únie.
Podľa správy Eurostatu osobná letecká doprava vo vnútri EÚ predstavovala vlani takmer polovicu (47 %) celkovej osobnej leteckej dopravy a počet leteckých pasažierov mimo Únie bol na úrovni 36 percent, zatiaľ čo vnútroštátna letecká preprava cestujúcich predstavovala len 17 percentný podiel. Najväčší počet cestujúcich v leteckej doprave bol vlani zaznamenaný v Spojenom kráľovstve (265 miliónov), Nemecku (212 miliónov), Španielsku (210 miliónov), Francúzsku (154 miliónov) a v Taliansku (144 miliónov). Na Slovensku v roku 2017 letecké služby využilo 2,4 milióna pasažierov (menší počet bol zaznamenaný iba v Slovinsku), čo je nárast o 11,3 percenta voči predošlému roku. Lety zo SR do iných krajín Únie využilo 1,792 milióna cestujúcich, 586 tisíc pasažierov letelo mimo krajín EÚ a len 24 tisíc osôb využilo vnútroštátne lety.
(Zdroj: hnonline.sk)

Prepájanie Európy a Ázie udržateľným spôsobom

6. 12. 2018 Európska únia je najprepojenejším regiónom sveta. Výrobky vyrobené v Porte možno vďaka nášmu vnútornému trhu ľahko predávať v Katoviciach. Študenti môžu ľahko požiadať o zamestnanie v celej Európskej únii s vedomím, že kvalifikácia, ktorú získali, bude uznaná a že bude porovnateľná s kvalifikáciou získanou na iných univerzitách v EÚ.
Cestovať vlakom z Bruselu do Viedne sa dá tak jednoducho ako z Bruselu do Brúgg. Tieto prepojenia otvorili občanom, podnikom a investorom v EÚ nové možnosti a prispeli k väčšej prosperite všetkých Európanov. Táto „európska cesta“ k prepojenosti má tri zásady: prepojenosť musí byť udržateľná z hospodárskeho, daňového, environmentálneho a sociálneho hľadiska. Prepojenosť musí byť komplexná a musí sa zameriavať na všetky aspekty – dopravné, digitálne, energetické, a rovnako tak na ľudský rozmer. A prepojenosť sa musí zavádzať v súlade s medzinárodnými pravidlami a nariadeniami, ktoré majú zásadný význam pre efektívny a spravodlivý pohyb tovaru, služieb, kapitálu a osôb.
(Zdroj: aktuality.sk)

Za európsky obchodný konflikt môže úspech

5. 12. 2018 Globálny biznis prechádza turbulentným obdobím, zhodli sa ekonómovia na prvej konferencii Svetovej obchodnej organizácie so zástupcami zahraničného obchodu na slovenskej pôde. Pravidlá, ktorými sa riadi, sa preto budú musieť zmeniť. A týka sa to aj Slovenska.
„Slovenská ekonomika za posledných 20 rokov narástla práve vďaka medzinárodnému obchodu. Preto budeme naďalej podporovať akýkoľvek jeho rozvoj, pokiaľ je v našom záujme,“ zdôraznil štátny tajomník ministerstva hospodárstva Rastislav Chovanec. Reagoval tak na aktuálne obchodné spory, ktorým čelí Európska únia a veľmoci ako Spojené štáty, Čína či Rusko. Príkladom je podľa Chovanca vzťah Únie a Číny – na jednej strane ide o možnosť nových investícií v Európe, keď čínske firmy prichádzajú na európske trhy. Lenže ak skupujú kľúčové podniky, je zároveň prirodzené, že potrebujeme zaviesť čo najskôr kontinentálny monitoring takýchto investícií na ochranu domáceho podnikania.
(Zdroj: hnonline.sk)

Je to oficiálne. Briti budú chudobnejší

3. 12. 2018 Veľké ekonomické straty. Tak znie oficiálny verdikt dvoch analýz rozvodu Veľkej Británie s Európskou úniou – vládnej i tej, ktorú vydala britská centrálna banka BoE. Vyplýva z nich, že pre Britániu by bolo omnoho výhodnejšie zostať súčasťou Únie, než sa vybrať cestou akejkoľvek formy brexitu. To pre kanál BBC potvrdil aj britský minister financií Philip Hammond slovami: „Keby bola jediným kritériom ekonomika, analýza jasne ukazuje, že zotrvanie v Európskej únii by bolo pre ekonomiku lepším vyústením, ale nie oveľa.“
Škody budú, samozrejme, o niečo menšie, ak dôjde k usporiadanému odchodu Británie z EÚ – teda k mäkkému brexitu. Aj v tomto prípade však rast ekonomiky Británie bude najmenej o jedno percento slabší v porovnaní so situáciou, keď by sa rozhodla zostať súčasťou Únie. A ak by vystúpenie prebiehalo tvrdým spôsobom, ktorý stále nie je vylúčený, kráľovstvo by postupne upadlo do ekonomickej recesie. Táto kríza by sa však podľa Kamila Borosa, analytika spoločnosti XTB, napriek početným dosahom nevyrovnala finančnej kríze spred desiatich rokov. „Nemyslím si, že Briti budú chcieť riskovať takýto kolaps,“ povedal na margo najhorších vyhliadok vyplývajúcich z analýzy Boros.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žofia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner