Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Huawei otvorí vo Viedni svoju vlajkovú predajňu v Európe
22. 2. 2019
Čínsky výrobca telekomunikačných zariadení Huawei plánuje v lete vo Viedni otvoriť svoju prvú vlajkovú predajňu smartphonov v Európe. Huawei má podľa svojich údajov na rakúskom trhu so smartphonmi podiel okolo 28 percent, napísala agentúra Reuters.
"Prvý európsky Huawei Flagship Store (vlajkový obchod) bude otvorený vo Viedni. Je to významný strategický krok pre značku Huawei," uviedla spoločnosť v nedávnej tlačovej správe. Firma Huawei je teraz v centre pozornosti kvôli obvineniam zo strany Spojených štátov, že jej zariadenie pre telekomunikačné siete by mohla čínska vláda využívať ku špionáži. Washington sa snaží prinútiť svojich spojencov, aby technológie Huawei vo svojej telekomunikačnej infraštruktúre nepoužívali. Huawei obvinenia ohľadom špionáže odmieta. Viceprezident spoločnosti pre podnikovú komunikáciu Joe Kelly na štvrtkovej tlačovej konferencii vo Viedni uviedol, že firma nikdy nebola žiadnou vládou ani žiadnym úradom požiadaná o čokoľvek, čo by ohrozilo bezpečnosť sietí jej zákazníkov. "Ak o to niekedy budeme požiadaní, odmietneme," dodal. Šéf rakúskych aktivít firmy Pchan Jao vyhlásil, že Huawei je pripravená pomôcť rakúskym operátorom pri výstavbe mobilných sietí piatej generácie (5G).
Európska komisia pohrozila Washingtonu v prípade ciel na autá
20. 2. 2019
Americký obchodný front na Ďalekom východe sa upokojil, a tak sa Washington pohráva s myšlienkou otvoriť ďalší priamo v Európe. Americký prezident Donald Trump má na stole správu ministerstva obchodu o tom, či dovoz európskych áut na americký trh ohrozuje národnú bezpečnosť USA. Čaká sa teda, či z tohto dôvodu Trump uvalí 25-percentnú prirážku na vozidlá z Európskej únie. Vládny dokument z dielne ministerstva obchodu nie je verejný, no americký prezident má na rozhodnutie o uvalení ciel maximálne 90 dní.
Počas posledných 20 rokov ich dovoz na americký trh neustále rástol. Za ten čas klesla zamestnanosť v americkom automotive sektore o 22 percent, a to i napriek rekordným nákupom nových osobných áut. K rozhodnutiu uvaliť clá na autá môže prispieť aj z pohľadu Washingtonu negatívna obchodná bilancia. „Za rok 2017 vyviezla Európa do Ameriky tovar v hodnote 372 miliárd dolárov, opačným smerom však prišiel tovar v hodnote len 249 miliárd,“ upozorňuje Boris Tomčiak zo spoločnosti Finlord.
Česko sa rozhodlo, že si bude diaľnice opravovať samo
18. 2. 2019
Počas nasledujúcich 10 rokov postupne zmiznú z českých diaľnic sypače a pluhy súkromných firiem. Štát sa totiž rozhodol, že ich prácu zastúpi úplne sám a nové mnohomiliónové kontrakty už nebude uzatvárať. Novinka sa týka siete bývalých rýchlostných ciest. Okrem zimnej údržby sa štátni cestári zamerajú na havarijné opravy výtlkov a zvodidiel alebo kosenie trávnatých porastov.
„Riaditeľstvo ciest a diaľnic plánuje zaisťovať všetku údržbu diaľnic vlastnými silami,“ uviedol hovorca štátneho správcu diaľnic Jan Studecký. Pozdĺž bývalých rýchlostných ciest budú vznikať strediská údržby, ktorých správu bude mať na starosti Riaditeľstvo ciest a diaľnic. Dovedna chystá riaditeľstvo výstavbu 20 takýchto stredísk. Tie budú mať na starosti nielen rýchlostné cesty, ktoré sa stali diaľnicami v roku 2016, ale majú vznikať aj pozdĺž novopostavených úsekov diaľnic. Najbližšie výstavbe sú tie v juhočeskom Borku a v meste Přerov, ktoré by mali vzniknúť budúci rok. Výstavba posledného menovaného má vyjsť na vyše deväť miliónov eur.
Z Nemecka prišlo ekonomické varovanie
15. 2. 2019
Medzikvartálne výsledky nemeckej ekonomiky nesršia príliš veľkým optimizmom. Včera vyšli von nové štatistiky, v ktorých jedna z najväčších ekonomík eurozóny napriek nárastu HDP zaostala mierne za očakávaniami. Z aktuálneho vývoja sa ešte nedá hovoriť o priamom dopade na Slovensko, dôležitý bude dlhodobý a strednodobý výhľad vývoja Nemecka.
Dnes sme svedkami mierneho spomalenia nemeckej, ale aj globálnej ekonomiky, čo môže mať za následok nižšiu produktivitu, čiže aj nižšiu výrobu vo veľkých automobilových koncernoch na Slovensku. A tým pádom aj možné obmedzenie prílivu nových pracovných miest. Automobilový sektor je príliš náchylný na zmeny v ekonomike, od ktorých priamo závisí ďalšia spotreba. Spomalenie by pravdepodobne znížilo dopyt po týchto statkoch (v tomto prípade automobiloch) a ponuka sa tomu bude musieť prispôsobiť. Pôvodné očakávania sa pri medzikvartálnych výsledkoch rastu HDP hýbali na úrovni 0,1 percenta, pričom reálne výsledky skončili na nulovej úrovni (0,0). Je to však lepší výsledok ako v predchádzajúcom štvrťroku (-0,2 percenta). Ak by boli zverejnené čísla len o 0,1 percenta nižšie, Nemecko by sa ocitlo v technickej recesii. Euro na tieto správy zareagovalo rýchlym poklesom o 0,30 percenta, no počas dňa časť strát aj vďaka európskym dátam vymazalo. Poklesom zareagoval aj nemecký akciový index DE 30 (DAX).