Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
ECB zvolila najmenej pravdepodobnú taktiku
13. 9. 2019
Európska centrálna banka vo štvrtok povedala, ako chce nakopnúť slabnúci hospodársky rast v 19 krajinách menovej únie.
Éra superlacných peňazí bude pokračovať aj desať rokov po veľkej hospodárskej recesii. Európske bankové domy budú aj naďalej penalizované negatívnymi úrokovými sadzbami. Depozitná sadzba ECB poklesne o desať bázických bodov na mínus 0,50 percenta, rozhodla vo štvrtok Rada guvernérov pod vedením Maria Draghiho.
Nemecko je na recesiu pripravené
11. 9. 2019
Nemecko môže čeliť možnej hospodárskej kríze tým, že do ekonomiky napumpuje „veľa, veľa miliárd eur“. Vyhlásil to v utorok minister financií Olaf Scholz. Vyslal tak signál, že je pripravený na veľký balík stimulov v prípade, že by sa najväčšie európske hospodárstvo prepadlo do recesie.
Scholz vo svojom vystúpení v dolnej komore parlamentu na úvod rozpravy o rozpočte na rok 2020 uviedol, že Berlín si vytvoril solídne základy svojou politikou vyrovnaného rozpočtu v predchádzajúcich rokoch bez vytvárania nového dlhu. A môže tak podniknúť potrebné kroky, ak by krajinu zasiahla kríza. „Pre nás ako najväčšie hospodárstvo v Európskej únii bude potom veľmi dôležité, či sme skutočne schopní čeliť negatívnemu hospodárskemu trendu,“ povedal Scholz. "Z môjho pohľadu sme s pevnými finančnými základmi, ktoré dnes máme, schopní čeliť hospodárskej kríze s mnohými, mnohými miliardami eur, ak skutočne vypukne v Nemecku a Európe," povedal. Dodal však, že zatiaľ ku kríze nedošlo.
Euro by na nízkej úrovni malo zotrvať do konca tohto roka
9. 9. 2019
Euro je momentálne voči doláru najslabšie za celé obdobie od mája 2017. Spomínané problémy eurozóny sú tak už v jeho kurze započítané. Trh väčšinovo žiadny ďalší citeľný pokles eura nečaká. Jednotná mena zostane na nízkej úrovni do konca tohto roka. Kurz by mal koncom roka predstavovať 1,12 dolára za euro.
Z nervozity na trhoch obvykle ťažia meny typu dolára, japonského jenu alebo švajčiarskeho franku. Práve tento vývoj teraz pozorujeme. Dolár bude silný aj naďalej. Pokiaľ teda americká centrálna banka neprekvapí a výrazne nezníži svoju základnú úrokovú sadzbu.
Hospodársky rast EÚ aj eurozóny sa výrazne spomalil
6. 9. 2019
Rast ekonomiky eurozóny aj celej Európskej únie v druhom štvrťroku citeľne spomalil, v oboch prípadoch predstavovalo spomalenie 0,2 percenta.
Vo svojej konečnej správe to dnes uviedol štatistický úrad Eurostat, ktorý tak potvrdil predbežné údaje. V prvých troch mesiacoch roka sa hrubý domáci produkt (HDP) krajín eurozóny zvýšil o 0,4 percenta, v celej EÚ potom o 0,5 percenta. Zamestnanosť v eurozóne oproti prvému štvrťroku vzrástla o 0,2 percenta, v celej EÚ o 0,3 percenta.