Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Novú grécku vládu trhy privítali skepticky
10. 7. 2019
Grécko má aj naďalej pokračovať v reformnom úsilí. Takýto odkaz poslali novej vláde nielen finančné trhy, ale aj predseda Euroskupiny Mário Centeno. „Musíme dodržať naše záväzky. Je to jediný spôsob, ako získať dôveryhodnosť,“ reagoval na čísla šéf eurogrupy. „Ak ich porušíme, ako prvá utrpí dôveryhodnosť, čoho výsledkom bude strata dôvery, investícií a napokon aj rastu,“ varoval Centeno.
Júnová hĺbková revízia gréckej rozpočtovej politiky vychádzajúca z jarnej prognózy Európskej komisie ukázala rozdiely medzi fiškálnymi plánmi Bruselu a Atén. Ešte bývalá vláda pod vedením Alexisa Tsiprasa predpokladala, že tento rok dosiahne rozpočet bez započítania nákladov na obsluhu dlhu prebytok vo výške 4,1 percenta HDP. Brusel však vidí primárny prebytok len na úrovni 3,6 percenta HDP.
Prepustení zamestnanci Deutsche Bank dostanú päť miliárd eur
8. 7. 2019
Generálny riaditeľ Deutsche Bank Christian Sewing sa ponáhľa s prípravou záložného plánu, ktorým chce postaviť na nohy upadajúcu nemeckú banku. Počíta aj s výplatou masívneho odstupného prepusteným zamestnancom vo výške až piatich miliárd eur.
Predchádzajúci plán zlúčenia s konkurenčnou Commerzbank stroskotal. Šéf najväčšej nemeckej banky musí rýchlo doladiť detaily svojho avizovaného plánu na rozsiahlu redukciu globálneho biznisu. Plán by mal byť hotový do tohto víkendu, kedy o ňom rozhodne dozorná rada. Razantné prepúšťanie 15 až 20 tisíc zamestnancov najviac postihne divíziu investičného bankovníctva. Hovorí sa o ďalšom prepúšťaní na manažérskych postoch a tiež o vytvorenie jednotky, kam sa "upracú" zlé aktíva. V tejto novej divízii skončia rizikové aktíva vo výške 30 až 50 miliárd eur z celkovo 374 miliárd eur aktív, ktoré banka spravuje. Sú medzi nimi akcie, deriváty s dlhou dobou splatnosti aj úvery po splatnosti. Podľa zdrojov oboznámených s reštrukturalizáciou bude musieť banka vyplatiť 5 miliárd eur v rámci odstupného. Podľa Financial Times ústav tento rok nebude v čiernych číslach, ako čakal, ale prepadne sa do straty. Banka tiež údajne rokuje s regulátormi o znížení povinných kapitálových rezerv.
Únia ustúpila od hrozieb voči Taliansku
5. 7. 2019
Európska komisia ustúpila od hrozieb disciplinárneho konania voči Taliansku. Urobila tak potom, ako Rím prijal opatrenia na zníženie vysokého dlhu a splnil tak podmienky Európskej únie v oblasti fiškálnych pravidiel.
Komisár Európskej únie pre hospodárske záležitosti Pierre Moscovici povedal, že Taliansko zareagovalo na obavy EÚ ohľadne jeho vysokého dlhu, takže podľa Bruselu konanie voči Rímu nie je v súčasnosti potrebné. Dodal, že intenzívny dialóg medzi Európskou komisiou a talianskou vládou v ostatných týždňoch "viedol k tomu, že Rím vyvinul veľké úsilie na splnenie požiadaviek Bruselu". "V tejto fáze tak nie je dôvod na spustenie procedúry nadmerného deficitu voči Taliansku," povedal Moscovici. Dodal však, že Európska komisia bude vývoj v krajine v nasledujúcich mesiacoch pozorne monitorovať. Rím v týchto dňoch oznámil, že vzhľadom na nové ekonomické údaje by rozpočtový deficit v roku 2019 mal byť o vyše sedem miliárd eur nižší, než sa očakávalo v apríli.
Francúzsko zatiaľ nechce ratifikovať dohodu medzi Úniou a Mercosurom
3. 7. 2019
Francúzsko "ešte nie je pripravené ratifikovať" dohodu o obchode, ktorú minulý týždeň uzavreli Európska únia (EÚ) a juhoamerický blok Mercosur po 20 rokoch rokovaní. Oznámila to v utorok hovorkyňa francúzskej vlády Sibeth Ndiayeová. Poukázala pritom na dlhý proces ratifikácie obchodnej dohody medzi EÚ a Kanadou, ktorá trvala roky.
„Urobíme to isté pri krajinách bloku Mercosuru. Pozrieme sa na to detailne a v závislosti od detailov sa rozhodneme. Francúzsko ešte nie je pripravené (dohodu) ratifikovať," povedala Ndiayeová pre spravodajský kanál BFM. Únia koncom minulého týždňa po dvoch desaťročiach rokovaní uzavrela dohodu o voľnom obchode s juhoamerickým blokom Mercosur alebo Spoločný trh juhu (Mercado Común del Sur), ktorý združuje Brazíliu, Argentínu, Uruguaj a Paraguaj. Patrila k nim aj Venezuela, ktorú pre pár rokmi vylúčili pre porušovanie demokratických princípov. Dohoda povedie k odbúraniu ciel a ďalších obchodných prekážok na oboch stranách Atlantiku. Vzájomné otvorenie trhov umožní Európe zvýšiť vývoz áut a strojov do Južnej Ameriky a štátom Mercosuru zase vyviezť viac poľnohospodárskych produktov na starý kontinent. Veľkí európski producenti poľnohospodárskych komodít, ako je napríklad Francúzsko, však majú strach, že sa to negatívne dotkne ich farmárov.