Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Rozpočet nezahŕňa výraznú odchýlku od pravidiel EÚ
25. 10. 2019
Návrh talianskeho rozpočtu na rok 2020 nezahŕňa výraznú odchýlku od pravidiel Európskej únie (EÚ). Uviedla to talianska vláda v liste, ktorý vo štvrtok poslala Európskej komisii.
Taliansky fiškálny plán predpokladá zvýšenie štrukturálneho deficitu (bez výkyvov v hospodárskom cykle a jednorazových výdavkov a príjmov) o 0,1 percenta hrubého domáceho produktu (HDP). Podľa pravidiel EÚ by mal však štrukturálny schodok Talianska v roku 2020 klesnúť o 0,6 percenta HDP. Nová proeurópska talianska koaličná vláda Hnutia piatich hviezd a stredoľavej Demokratickej strany si stanovila za cieľ udržať deficit na budúci rok nezmenený, na tohoročnej očakávanej úrovni 2,2 percenta HDP. Európska komisia však 22. októbra oznámila Rímu, že predbežné hodnotenie jeho návrhu ukázalo, že neobsahuje fiškálne odporúčania EÚ na zníženie výdavkov.
Európske banky nečakane znížili svoje úverové štandardy
23. 10. 2019
Banky v eurozóne nečakane zmiernili svoje úverové štandardy v treťom štvrťroku a očakáva sa, že ich v posledných troch mesiacov roka ich nezmenia. Ukázal to v utorok prieskum Európskej centrálnej banky (ECB). To je úľava pre strážcov meny, ktorí sa obávajú poklesu úverov v dôsledku spomaľovania hospodárstva regiónu.
ECB v súvislosti so spomalením ekonomiky a rastúcimi obavami z recesie už schválila rozsiahle stimuly v nádeji, že keď zlacní úvery, ktoré poskytuje komerčným bankám, tie budú požičiavať reálnej ekonomike aj v období slabého hospodárskeho rastu. Prieskum ECB odhalil, že banky v treťom štvrťroku zmiernili úverové štandardy alebo interné kritériá pre schválenie pôžičiek pre firmy a hypotéky. Prekonali tak predpovede, že ich nezmenia. ECB berie tento prieskum do úvahy pri rokovaniach o menovej politike.
Rozpočtová politika EÚ potrebuje uvoľniť
21. 10. 2019
Európska únia potrebuje voľnejšiu rozpočtovú politiku a úpravu fiškálnych pravidiel, povedal pre nedeľňajšie vydanie ekonomického denníka Il Sole 24 Ore dezignovaný komisár Európskej únie pre hospodárstvo Paolo Gentiloni. Dodal, že aj keď pravidlá v oblasti rozpočtového schodku a dlhu nie je možné ignorovať, je potrebné "ich preskúmať a aktualizovať". Ako povedal, je načase, aby krajiny s "dostatočným fiškálnym priestorom ho využili v celkovom kontexte menej reštriktívnej rozpočtovej politiky".
Bývalý taliansky premiér, ktorý od prvého novembra vo funkcii nahradí Francúza Pierra Moscoviciho, upozornil, že pri súčasnom spomaľovaní rastu ekonomiky Európskej únie "nie je možné prehliadať riziká spojené s dlhodobo nízkym rastom" a podpora hospodárstva "nesmie zostať iba záležitosťou menovej politiky". Gentiloni pritom bude mať významnú úlohu pri hodnotení návrhu talianskeho rozpočtu na rok 2020, ktorý talianska vláda predložila Európskej komisii minulý týždeň. Rozpočtový plán zvyšuje budúcoročný štrukturálny deficit o 0,1 percenta hrubého domáceho produktu (HDP), zatiaľ čo predchádzajúci prísľub Ríma hovoril o jeho znížení o 0,6 percenta HDP. Podpredseda Európskej komisie Valdis Dombrovskis v rozhovore pre agentúru Reuters koncom tohto týždňa povedal, že Brusel požiada Taliansko o "objasnenie" rozpočtových zámerov. Napriek tomu, že rozpočet nebude v súlade s pravidlami EÚ, viacerí analytici očakávajú od Bruselu zhovievavejší prístup, aby sa Európska komisia vyhla podobnému sporu, aký mala s Talianskom v minulom roku.
Lidl v Británii preinvestuje 15 miliárd libier
18. 10. 2019
Nemecký diskont Lidl plánuje počas najbližších piatich rokov investovať 15 miliárd britských libier (17,23 miliardy eur) do lokálnych dodávateľov v Británii. Lidl uviedol, že chce zaviesť dlhodobé kontrakty, ktoré zabezpečia dodávateľom stabilitu a podporu a umožnia im investovať a expandovať.
Lidl operuje v Británii 25 rokov a jeho aktuálny podiel na trhu podľa vlastných vyjadrení predstavuje šesť percent. Firma pokračuje v ambicióznych plánoch expanzie, v rámci ktorej si dala v tomto roku za cieľ otvoriť vo Veľkej Británii 60 nových predajní. Lidl v júni oznámil, že plánuje v najbližších piatich rokoch minúť okolo 500 miliónov britských libier do otvorenia nových predajní v Londýne. Firma v Británii zamestnáva vyše 23-tisíc ľudí a prevádzkuje 770 predajní a 13 distribučných centier.