Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Opatrnosti nie je nikdy dosť

O čo bezpečnejšie miesto, o to rýchlejšie vás oberú.

Tí, ktorí sú prvý v rade, sú vždy aj prví na rane.

Kto sa chce učiť rýchlo, učí sa na vlastných chybách. Kto sa chce učiť bezpečne, učí sa na chybách iných.

(Murphyho zákony v bájkach)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Ešte nikdy v histórii ľudstva nebolo dosť teplých miestočiek pre všetkých dôležitých ľudí.

Pokiaľ človek žije, je múdre mať nejaké peniaze v banke. Hlúpe je zomierať s peniazmi v banke.

S priateľmi možno piť pivo, hrať karty, ale nie vládnuť.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphy optimista

Ak niekto nevie nič o ničom, nič to! Ide o jedinca, ktorý je univerzálne použiteľný.

Ak myslíte, nebojte sa, z inej stránky môžete byť preto ešte celkom normálny.

Ak ste ešte nedostali rozum, riaďte sa vlastnou hlavou.

(Murphyho zákonník)
Murphyho zákonník

Ak sa zdá, že niečo nemôže dopadnúť zle, aj tak to dopadne zle.

Tí, čo to skúsili, tvrdia, že je lepšie byť dobre obesený, ako zle oženený. Asi to bude pravda, lebo druhý raz sa niekto neobesil, zatiaľ čo mnohí sa už druhý raz zle oženili!

Peniaze sú guľaté, ale rýchlosť, akou sa kotúľajú, je určovaná smerom ich pohybu.

(Murphyho zrnká II)
Kde končí pozemská púť

V živote existujú len dve istoty: to, že človek raz zomrie, a to, že dokiaľ nezomrie, musí platiť dane. Aj keď o tom všetci vedia, každý sa tomu bráni – smrti aj plateniu.

Človek počas svojej pozemskej púte narobí svojim blízkym často starosti. A zo zotrvačnosti v tejto zábave pokračuje aj po smrti.

Do staroby som sa staral, aby som dobre žil, v starobe o to, aby som dobre umrel.

(Zrnká úsmevu)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Kia Motors klesol zisk o takmer 60 percent

27. 4. 2020 Juhokórejská automobilka Kia Motors oznámila za prvý štvrťrok pokles čistého zisku takmer o 60 percent. Spoločnosť zároveň uviedla, že za druhý kvartál počíta v dôsledku pandémie nového koronavírusu ešte s výraznejším poklesom.
​Kia v piatok informovala, že za tri mesiace do konca marca zaznamenala čistý zisk 266 miliárd wonov (200,48 milióna eur), čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka znamená pokles o 59 percent. Zisk pred zdanením dosiahol 282 miliárd wonov, čo predstavuje pokles o 70,2 percenta. Klesol aj prevádzkový zisk, a to o 25,2 percenta takmer na 445 miliárd wonov. Bez započítania mimoriadnych položiek však prevádzkový zisk vzrástol o 42,3 percenta. Za výrazným poklesom zisku by mohli byť podľa portálu The Korea Herald náklady spojené so mzdovou dohodou s odbormi. Tržby totiž vzrástli približne o 17 percent na 14,57 bilióna wonov. Pod rast sa podpísali priaznivé kurzové vplyvy a rast predaja SUV, ako Telluride a Seltos, na americkom a indickom trhu. Napríklad predaj v USA sa zvýšil o 8,9 percenta. Celkovo však objem predaja na zahraničných trhoch klesol, a to o 2,6 percenta. Naopak, na domácom trhu predala firma v 1. kvartáli o 1,1 percenta viac áut.
(Zdroj: hnonline.sk)

Lídri EÚ chcú spoločný balík na záchranu ekonomík

24. 4. 2020 Prezidenti a premiéri krajín Európskej únie dnes poverili Európsku komisiu prípravou plánu na oživenie ekonomík, ktorý by mal poskytnúť potrebnú podporu krajinám a hospodárskym odvetviam zasiahnutým koronavírusovou krízou.
Po už štvrtej videokonferencii únijných lídrov to oznámil predseda Európskej rady Charles Michel. Na parametroch chystaného fondu oživenie sa však politici najmä kvôli rôznemu pohľadu na spoločný dlh nezhodli. Podľa Michela naproti tomu podporili skôr navrhnuté stimuly vo výške 540 miliárd eur, ktoré by mali krajiny začať využívať od júna. Politickí vodcovia tiež súhlasili s plánom EK na koordinované uvoľňovanie reštrikcií prijatých kvôli šíreniu pandémie.
(Zdroj: hnonline.sk)

Nemecká ekonomika je v hlbokej recesii

22. 4. 2020 Nemecká ekonomika sa nachádza v hlbokej recesii a s rýchlym zotavením sa počítať nedá. Uviedla to v najnovšej správe nemecká centrálna banka, ktorá očakáva, že obmedzenia určené na zmiernenie šírenia nového koronavírusu zostanú v platnosti ešte nejaký čas.
Ekonomická aktivita v Nemecku sa prakticky zastavila po tom, ako vláda od polovice marca pristúpila k rozsiahlym opatreniam na obmedzenie šírenia nového koronavírusu. Aj keď v súčasnosti sa v Nemecku diskutuje o postupnom uvoľňovaní niektorých opatrení, podľa Bundesbank kľúčové obmedzenia zostanú aj naďalej v platnosti. ​"Je možné, že podstatné obmedzenia potrvajú až do obdobia, než bude dostupné medicínske riešenie problému, ako je vakcína. Z tohto dôvodu nepredpokladáme rýchle a výrazné zotavovanie ekonomiky," uviedla Bundesbank.
(Zdroj: hnonline.sk)

Inflácia v eurozóne spomalila na polovicu

20. 4. 2020 Inflácia v eurozóne sa v marci spomalila, pričom oproti vývoju v marci minulého roka dosiahla polovičnú úroveň. Informoval o tom v piatok štatistický úrad Európskej únie Eurostat, ktorý zverejnil konečné údaje. Tie potvrdili predbežný odhad z konca minulého mesiaca.
Spotrebiteľské ceny v eurozóne vzrástli v marci medziročne o 0,7 percenta po februárovej miere inflácie na úrovni 1,2 percenta. Na porovnanie, v marci minulého roka dosiahla miera inflácie 1,4 percenta. Čo sa týka širšej Európskej únie, medziročná inflácia dosiahla v marci 1,2 percenta. Aj v tomto prípade sa tempo rastu spotrebiteľských cien spomalilo, keď vo februári vzrástli o 1,6 percenta. O 1,6 percenta sa spotrebiteľské ceny v EÚ zvýšili medziročne aj v marci minulého roka.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner