Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
ECB sadzby neznížila, ukázala však veľký balíček stimulov
13. 3. 2020
Európska centrálna banka ponechala po svojom marcovom zasadaní základné úrokové sadzby nezmenené. Do konca roka však nakúpi v samostatnej „obálke“ veľký objem cenných papierov a bankám bude poskytovať pôžičky za ešte výhodnejších podmienok ako doteraz. Navzdory očakávaniam niektorých exportov ostáva depozitná sadzba na úrovni -0,50 percenta, rozhodla vo švrtok Rada guvernérov.
Nemenia sa ani hlavná refinančná sadzba, ktorá je na nule a ani sadzba na jednodňových sterilizačných operáciách, ktorá je na 0,25 percetách. ECB však v tomto roku nakúpi dodatočných 120 miliárd eur v aktívach. Toto opatrenie je známe aj ako kvantitatívne uvoľňovanie. ECB bude zároveň pokračovať v štandardnom QE v objeme 20 miliárd eur. Zároveň poskytne finančné prostriedky prostredníctvom jednorazových dlhodobých refinančných operácií, takzvaných LTRO. „Hoci Rada guvernérov nevidí hmotné náznaky napätia na peňažných trhoch, tieto peniaze v prípade potreby poskytnú poistku,“ píše sa v stanovisku. Táto operácia bude prebiehať do začiatku tretej vlny cielených dlhodobých refinančných operácií TLTRO v júni tohto roka.
Koronavírus stiahol európske akcie najnižšie za takmer sedem mesiacov
9. 3. 2020
Európske akcie sa dnes kvôli obavám z negatívnych hospodárskych dôsledkov nového typu koronavírusu prepadli na takmer sedemmesačné minimum. Paneurópsky akciový index STOXX 600 klesol o 3,67 percenta na 366,8 bodu. Uzavrel tak na najnižšej úrovni od polovice vlaňajšieho augusta, napísala agentúra Reuters.
Na poklese akciového trhu sa veľkou mierou podieľali ropné a plynárenské spoločnosti. Tie sa dostali pod tlak kvôli prepadu cien ropy, za ktorým stál krach rozhovorov Organizácie krajín vyvážajúcich ropu (OPEC) a jej spojencov o rozsiahlejšom znížení ťažby. Novým typom koronavírusu, ktorý spôsobuje chorobu COVID-19, sa už po celom svete nakazilo vyše 100-tisíc ľudí. Počet prípadov v posledných dňoch rastie predovšetkým v Iráne a Južnej Kórei, aspon jeden potvrdený prípad nákazy už ale ohlásila aj väčšina európskych krajín.
ECB požiadala banky v eurozóne, aby sa pripravili na koronavírus
6. 3. 2020
Európska centrálna banka požiadala banky v eurozóne, aby prehodnotili svoje plány na zabezpečenie kontinuity podnikania. A pripravili sa na minimalizáciu potenciálnych nepriaznivých vplyvov koronavírusu. Uvádza sa v liste, ktorý sa podarilo získať niektorým médiám.
ECB v liste z utorka vyzvala banky, aby zaviedli adekvátne opatrenia na kontrolu infekcie na pracovisku. A zabezpečili, aby boli v prípade potreby pripravené na prácu zamestnancov na diaľku. Vírus COVID-19 už zabil vyše 3000 ľudí, nakazilo sa ním 95-tisíc ľudí, väčšina v Číne, odkiaľ sa už rozšíril do viac ako 80 krajín sveta.
Inflácia v eurozóne vo februári spomalila na 1,2 percenta
4. 3. 2020
Medziročná miera inflácie v eurozóne vo februári klesla na 1,2 percenta, a bola tak dve desatiny percentuálneho bodu pod januárovou úrovňou. Vyplýva to z rýchleho odhadu, ktorý dnes zverejnil európsky štatistický úrad Eurostat.
Po miernom raste z minulých mesiacov tak inflácia napriek snahe Európskej centrálnej banky (ECB) opäť klesla. Dáta za celú Európsku úniu dnešná predbežná správa neobsahuje. ECB sa usiluje o to, aby sa v rámci podpory rastu ekonomiky priblížila inflácie dvom percentám. Na tejto úrovni bol rast cien v eurozóne naposledy predvlani. Centrálna banka preto pokračuje v nákupoch dlhopisov a v znižovaní depozitnej úrokovej sadzby, ktorá na jeseň klesla na mínus 0,5 percenta. Tak nízko predtým nikdy nebola.