Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
ECB sa snaží podporiť ekonomiku, pridala pol bilióna eur
11. 12. 2020
Európska centrálna banka (ECB) dnes rozšírila program nákupov dlhopisov o pol bilióna na 1,85 bilióna eur a predĺžila aj jeho platnosť. Chce tak podporiť ekonomiku, ktorú zasiahli dôsledky pandémie nového koronavírusu. ECB takisto uviedla, že hlavná úroková sadzba zostáva nula percent. Rozhodnutie je v súlade s očakávaním, prezidentka ECB Christine Lagardeová totiž o rozšírení programu v minulých týždňoch hovorila. Čakalo sa iba na to, v akom rozsahu posilnenie programu Peppa bude.
Platnosť programu ECB predĺžila najmenej do marca 2022, zatiaľ čo doteraz počítala s jeho trvaním do polovice roka 2021.
Nákupy dlhopisov, na ktoré banka uplatňuje novo natlačené peniaze, znižujú dlhodobé náklady na úvery. Pomáhajú tiež zabezpečiť bezproblémový tok peňazí a ich dostupnosť spotrebiteľom, firmám i vládam. To je nevyhnutné, ak majú firmy prežiť súčasnú pandémiu a vyrovnať sa s dopadmi uzávermi ekonomiky.
Trhy teraz čakajú na tlačovú konferenciu, na ktorej Lagardeová od 14:30 SEČ vysvetlí kroky, o nich banka dnes rozhodla.
V
Ekonomika Európskej únie rekordne vzrástla, výrazne sa zotavila z útlmu
9. 12. 2020
Ekonomika Európskej únie v treťom štvrťroku vzrástla oproti predchádzajúcim trom mesiacom o rekordných 11,5 percenta.
Oznámil to dnes štatistický úrad Eurostat. Spresnil tak svoj novembrový odhad, podľa ktorého rast predstavoval 11,6 percenta.
Ekonomika EÚ sa výrazne zotavila z útlmu v druhom kvartáli, kedy sa hrubý domáci produkt znížil o 11,3 percenta v dôsledku negatívnych vplyvov pandémie choroby covid-19.
Tempo hospodárskeho rastu v samotnej eurozóne úrad spresnil na 12,5 z 12,6 percenta uvedených v novembrovej správe. Aj tak to však rovnako ako v prípade celej EÚ znamená najvýraznejší rast od roku 1995, kedy sa tieto údaje začali sledovať.
V druhom kvartáli sa HDP eurozóny prepadol o 11,7 percenta, uviedol Eurostat.
Najvýraznejší rast v treťom štvrťroku zaznamenalo Francúzsko, kde sa HDP zvýšil o 18,7 percenta.
Najpomalšie naopak rástla grécka ekonomika, a to o 2,3 percenta.
Európska komisia minulý mesiac predpovedala, že ekonomika eurozóny tento rok klesne o rekordných 7,4 percenta. V budúcom roku počíta s nárastom HDP o 4,1 percenta.
V
Rozvod s Britániou sa značne skomplikoval
7. 12. 2020
rechodné obdobie brexitu sa končí posledný decembrový deň. Vyjednávacie tímy tak mali počas víkendu jednu z posledných šancí na nájdenie dohody.
Rokovania o pobrexitovej dohode zamrzli. Očakávania, že by sa britskí a európski vyjednávači mohli počas víkendu dohodnúť, sa nepotvrdili. Reálne tak hrozí, že Británia 31. decembra uzavrie prechodné obdobie brexitu bez konsenzu. Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová a britský premiér Boris Johnson aj preto ešte v sobotu podvečer oznámili, že to obe strany znovu skúsia znovu v nedeľu.
V
Na dohodu medzi Londýnom a Bruselom zostávajú dni
30. 11. 2020
Európska únia a Británia obnovia cez víkend rozhovory s cieľom uzatvoriť dohodu, ktorá by mala riešiť vzájomný obchod od začiatku budúceho roka. Stále pritom pretrvávajú veľké rozdiely v názoroch na tri nedoriešené otázky - rybolov, riešenie sporov a spravodlivú hospodársku súťaž.
"Ešte stále sme nepreklenuli podstatné názorové rozdiely, pracujeme však na tom," povedal novinárom v súvislosti s problematickými bodmi britský premiér Boris Johnson. Dodal však, že uzatvorenie dohody "do veľkej miery závisí od partnerov z EÚ".
Výrazné rozdiely potvrdil aj hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier, ktorý na Twitteri informoval, že v piatok večer odcestuje do Londýna na víkendové rozhovory so svojim britským náprotivkom Davidom Frostom.
"Niektoré výrazné rozdiely pretrvávajú aj naďalej," uviedol Barnier. Obe strany sa vrátia k rokovaniam po tom, ako sa rozhovory museli koncom minulého týždňa prerušiť, keďže jeden z členov tímu EÚ bol pozitívne testovaný na nový koronavírus.
Podľa Bruselu majú obe strany už iba pár dní na dohodu. Frost potvrdil, že čas sa rýchlo míňa, podľa neho však ešte nič nie je stratené.
"Je síce už dosť neskoro, napriek tomu je dohoda stále možná. Osobne budem pokračovať v rokovaniach dovtedy, dokiaľ nebude jednoznačné, že uzatvorenie dohody už možné nie je," povedal Frost.
V