Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Evropská komise obvinila Apple z porušování antimonopolních zákonů
3. 5. 2021
Evropská komise (EK) v pátek obvinila americkou technologickou společnost Apple z porušování antimonopolních zákonů. Zaslala firmě seznam námitek a požaduje, aby vysvětlila, jakým způsobem uplatňuje pravidla ve svém on-line obchodě App Store. Komise má podezření, že Apple zneužívá svého dominantního postavení na trhu streamování hudby tím, že zavádí restriktivní pravidla pro vývojáře.
Pokud Apple nebude schopen obvinění vyvrátit, hrozí mu v krajním případě pokuta až do deseti procent z jeho ročních tržeb v celém světě. Záznamy o hospodaření firmy za loňský rok ukazují, že Apple měl tržby přes 274 miliard dolarů, maximální pokuta by tam mohla dosáhnout zhruba 27 miliard dolarů (577 miliard korun).
Výrobce chytrých telefonů iPhone se dostal s komisí do křížku po stížnosti švédského poskytovatele streamovacích služeb Spotify. Ten před dvěma lety poukázal na to, že Apple podle něj nespravedlivě omezuje firmy, které jsou konkurencí pro jeho vlastní streamovací službu Apple Music na přístrojích iPhone.
Komise ve svých námitkách zaslaných americké firmě nyní uvádí, že jde o restriktivní pravidla, která Apple uplatňuje v obchodě App Store a která nutí vývojáře zavádět svůj vlastní systém placení za poskytované služby. Konkurenční poskytovatelé nemohou ani zákazníky informovat, že existují i jiné možnosti nákupu služeb než přes aplikaci Applu.
V
Byrokracia nahráva záujmu o kúpu investičných bytov
30. 4. 2021
To, čo je na západe občas považované za prežitok a príťaž, Slováci stále považujú za nutnosť. Sedíme na druhej priečke v rebríčku krajín v počte obyvateľov, ktorí vlastnia nehnuteľnosť.
Predbehli nás už iba Rumuni. Ponuka nehnuteľností však rapídne klesá. Najmä novostavieb je podľa realitného analytika Alexandra Krajňaka z kancelárie RE/MAX žalostne málo. Von z problému môžu pomôcť administratívne priestory, ktoré v súčasnosti strácajú svoj pôvodný potenciál. Už dnes je takýchto projektov na trhu viacero. Kým kedysi slúžili ako kancelárie, školy či industriálne objekty, aktuálne ponúkajú bývanie. Ani tieto projekty však nedokážu zasýtiť dopyt a ceny idú ďalej nahor. Životaschopnejšie sa preto javí nájomné bývanie, ktorému pomaly prichádzame na chuť.
V
Česká pobočka Poštovej banky končí
26. 4. 2021
Česká pobočka Poštovej banky, ktorá patrí do skupiny J&T, po ôsmich rokoch končí. Pobočkovú sieť banky na Slovensku preberie sesterská 365.bank.
Napísal to dnes portál Seznamzpravy.cz. Väčšinu úverov banky prevezme centrála na Slovensku.
Zmena podľa portálu súvisí s prestavbou biznisu peňažného ústavu. Banka zo skupiny J&T opúšťa korporátny biznis v prospech drobných klientov.
Všetci klienti Poštovej banky dostali informáciu o jej odchode z Česka minulý rok. Definitívne ukončenie činnosti banky v Česku má nastať k 30. júnu.
Poštová banka pôvodne patrila do impéria slovenského biznismena Maria Hoffmanna. V roku 2012 získala väčšinový podiel v banke skupina J&T, ovládaná miliardárskymi rodinami Jakabovič a Tkáč.
O tri roky neskôr banka prešla pod takmer výlučnú kontrolu J&T v rámci veľkého majetkového vysporiadania s Hoffmannom v hodnote 500 miliónov eur.
V minulom roku zarobila česká pobočka Poštovej banky 71 miliónov korún (2,7 milióna eur), vyplýva to zo zverejnenej výročnej správy. O rok skôr bola v strate 33 miliónov korún (1,27 milióna eur).
V
Explózia u susedov postavila do pozoru celú Európsku úniu
21. 4. 2021
Český minister obchodu a priemyslu Karel Havlíček oznámil, že ruská spoločnosť Rosatom bude v priebehu niekoľkých dní vyradená z tendra na dostavbu jadrovej elektrárne Dukovany.
Slová o štátnom terorizme, vzájomné vyhostenie veľkého počtu diplomatov a ostré reakcie partnerov z Európskej únie. Ale i otázniky nad skutočným rozsahom ruských špionážnych aktivít v Európe, budúcnosťou vzájomného obchodu najmä v oblasti energetiky a využívanie vakcín Sputnik V v boji proti ochoreniu COVID-19.
Toto všetko vyvolalo víkendové oznámenie najvyšších českých predstaviteľov, že za dvoma silnými výbuchmi v muničnom sklade v obci Vrbětice neďaleko Zlína, ktoré si pred necelými siedmimi rokmi vyžiadali dvoch mŕtvych a materiálne škody vo výške 40 miliónov eur, stoja dvaja agenti ruskej tajnej služby GRU. Partnerské krajiny bijú na poplach a radia sa o spoločnej pozícii voči Moskve.
Prečítajte si, ako sa vyhrocuje diplomatický spor medzi Prahou a Moskvou, čo chystá EÚ vrátane Slovenska aj aký dosah bude mať kauza na biznis s Rusmi.
V