Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Prvé zelené dlhopisy EÚ vyvolali rekordný záujem investorov
13. 10. 2021
Prvé zelené dlhopisy, ktoré dnes vydáva Európska únia, sa stretli s rekordným záujmom, uviedla agentúra Reuters s odvolaním sa na informácie od hlavného manažéra ponuky.
EÚ ponúka 15-ročné dlhopisy za 12 miliárd eur, záujem však bol o dlhopisy za viac ako 135 miliárd eur. Ponuka tak bola rekordná ako z hľadiska veľkosti emisie, tak aj z hľadiska vyššieho dopytu po zelených dlhopisoch.
EÚ tak urobila prvý krok k tomu, aby sa stala najväčším emitentom dlhopisov, ktoré budú financovať aktivity priateľské k životnému prostrediu.
Z dlhopisov sa majú financovať environmentálne projekty v rámci fondu na obnovu únie po pandémii ochorenia covid-19. Budú financovať až 30 percent programu EÚ pre obnovu po covide-19, ktorý má poskytovať granty a pôžičky členským krajinám až do konca roka 2026 a k dispozícií má mať až 800 miliárd eur.
Celkovo by tak EÚ mohla vydať zelené dlhopisy až za 250 miliárd eur, čo by z EÚ urobilo najväčšieho emitenta zelených dlhopisov na svete.
Analytici BOFA Securities očakávajú, že EÚ by ročne mohla vydať zelené dlhopisy za 35 až 45 miliárd eur. To zodpovedá tomu, čo vydali všetci európski štátni a nadnárodní dlžníci v roku 2020.
V
Drahé energie drvia európsky priemysel, podniky musia obmedziť výrobu
11. 10. 2021
Zdražovanie zemného plynu v Európe naberá na intenzite. Cena kontraktu s dodaním v novembri v stredu v jednej chvíli prekonala 160 eur za megawatthodinu, čo predstavovalo takmer štyridsaťpercentné zdraženie počas jediného dňa. Ukazujú to dáta z obchodného uzla Title Transfer Facility v Holandsku, ktorý je určujúci pre ceny plynu na európskom trhu.
Neskôr cena klesla až na 105 eur, na čom sa zrejme podpísalo aj stredajšie vyhlásenie ruského prezidenta Vladimira Putina, že je Rusko pripravené stabilizovať trh zvýšením dodávok plynu do Európy. Nad cenovú hranicu 100 eur sa novembrový kontrakt prvýkrát dostal až v utorok. Niektoré európske priemyselné firmy s vysokou spotrebou plynu museli kvôli vysokej cene obmedziť výrobu. Príkladom je rakúska chemička Borealis AG alebo nórsky výrobca hnojív Yara International ASA.
V
Zelená batéria Európy sa vybíja
8. 10. 2021
Zdražovanie dopadá na prevádzkovateľov ťažby či tovární, ktoré potrebujú veľké množstvo energie, a zároveň aj na skupinu sociálne slabších ľudí či študentov, ktorí majú problémy s platením účtov.
Nedostatok elektriny na severe Európy je zapríčinený predovšetkým klesajúcimi zásobami vody v kombinácii s celosvetovým nedostatkom zemného plynu a uhlia, informuje agentúra Bloomberg. „Kombinácia nízkych zásob severských vodných nádrží a nízkych európskych zásob plynu vytvára problém,
V
Britským pumpám už pomáhajú vojaci
6. 10. 2021
Armáda začala pomáhať so zásobovaním britských čerpacích staníc. Podľa agentúry Reuters dnes príslušníci armády dorazili do skladiska pohonných hmôt spoločnosti BP (nadnárodná energetická spoločnosť British Petroleum pozn. red.).
Mnohé čerpacie stanice museli v uplynulých dňoch zatvoriť kvôli nedodaniu pohonných hmôt v dôsledku nedostatku vodičov cisternových vozidiel. Britský minister financií Rishi Sunak dnes oznámil, že sa situácia zlepšuje.
Britská vláda minulý týždeň nariadila armáde, aby pomohla s distribúciou pohonných hmôt kvôli akútnemu nedostatku vodičov. Kvôli situácii, ktorá je zrejme dôsledkom brexitu a pandémie covidu-19. V britských obchodoch chýbajú aj základné potraviny alebo lieky. Niektorí ľudia začali tovar aj benzín v panike vykupovať. Mnohé čerpacie stanice sú zatvorené, pred inými sa tvoria rady a dochádza na nich k nezhodám.
V