Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Česká národná banka zvýšila úrokové sadzby
6. 8. 2021
Banková rada Českej národnej banky dnes podľa očakávaní opäť zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,75 percenta. Informovala o tom hovorkyňa centrálnej banky Markéta Fišerová.
Dôvodom zvýšenia sadzieb sú podľa ekonómov predovšetkým obavy z rastu inflácie súvisiace s oživením ekonomiky. Vo zvyšovaní úrokových sadzieb pritom bude ČNB podľa ekonómov pokračovať.
Na poslednom menovom rokovaní 23. júna rada prvýkrát od februára 2020 zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, vtedy stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,5 percenta. Pre toto rozhodnutie hlasovali štyria členovia bankovej rady.
V
Európske mýto aj na Slovensku
26. 7. 2021
Vodič kamióna vyráža s tovarom zo Slovenska do Španielska. Cestou minie niekoľko krajín a v každej z nich platia na diaľniciach iné pravidlá.
Čelné sklo má preto „zalepené“ adekvátnym množstvom rôznorodých palubných jednotiek, ktoré na konci dňa vyčíslia výšku mýtnych poplatkov pre jednotlivé krajiny.
Tento zložitý systém by mal byť čoskoro minulosťou, Európa sa snaží dopravcom situáciu uľahčiť. Vláda preto dnes prijala zákon, ktorý by nám mal umožniť pridať sa zatiaľ k necelej desiatke krajín, ktoré sa už podobnou cestou vybrali.
Patria sem napríklad Španielsko, Portugalsko, Francúzsko či Belgicko. V budúcnosti by to znamenalo, že kamiónom a autobusom, ktoré jazdia po európskych cestách, by mohla stačiť na zaznamenávanie mýtnych platieb jedna „krabička“.
V
Británia žiada Úniu, aby urobila zmeny v pobrexitovej dohode
22. 7. 2021
Britská vláda vyzvala v stredu Európsku úniu, aby v pobrexitovej dohode urobila zmeny v súvislosti s vývozom tovaru medzi Severným Írskom a zvyškom Británie.
Britský vyjednávač pre brexit David Frost povedal, že pobrexitová dohoda v súčasnej podobe nemôže byť naplno realizovaná, pretože hrozia nepokoje a takisto môže uškodiť obchodu.
Britská vláda má obavy v súvislosti s vývozom chladených mäsových výrobkov, pripomína BBC. Frost Európsku úniu vyzval, aby svoj postoj zmenila.
Únia dovoz chladených mäsových výrobkov vrátane mletého mäsa a párkov z tretích krajín zakazuje. Londýn a Brusel sa vlani v decembri dohodli na šesťmesačnej ochrannej lehote a neskôr odsúhlasili aj jej predĺženie až do konca septembra tohto roka.
Potom bude vývoz chladených mäsových výrobkov z Británie do Severného Írska znemožnený, pripomína BBC.
EÚ má podľa Frosta "rýchlo dosiahnuť dohodu" s cieľom zabrániť takejto situácii a zavedeniu hraničných kontrol na tovar prichádzajúci do Severného Írska z ostatných častí Británie.
V
Nemecko sľúbilo Ukrajine miliardu na prechod na zelenú energiu
22. 7. 2021
Nemecko sľúbilo Ukrajine poskytnúť jednu miliardu dolárov na prechod na zelenú energiu a zníženie závislosti od Ruska.
Je to súčasť dohody medzi Berlínom a Washingtonom v súvislosti s dokončením plynovodu Nord Stream 2, informovala agentúra AFP s odvolaním sa na predstaviteľa americkej vlády.
"Stojíme pevne na strane Ukrajiny ako transatlantický partner," napísal na Twitteri nemecký minister zahraničných vecí Heiko Maas. Takisto označil za "dobrú" dohodu, ktorú Nemecko v stredu dosiahlo s USA v súvislosti s plynovodom Nord Stream.
Nemecko bude podľa Maasa Ukrajinu podporovať vo výstavbe "zeleného energetického sektora" a takisto bude chcieť zabezpečiť tranzit plynu cez Ukrajinu v nasledujúcom desaťročí.
Victoria Nulandová, námestníčka amerického ministra zahraničných vecí pre politické záležitosti, v stredu oznámila, že Spojené štáty a Nemecko dosiahli v stredu dohodu, ktorá umožní dokončenie plynovodu Nord Stream 2 do Európy bez toho, aby Nemecko či Rusko čelili novým americkým sankciám. Vlády USA a Nemecka podľa Nulandovej čoskoro poskytnú podrobnosti.
V