Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Nemecko hlási rekordný prírastok nakazených
24. 11. 2021
Nemecko zaznamenalo za posledný deň 66 884 nových nákaz koronavírusom, čo je najviac od začiatku pandémie. Sedemdňová incidencia tam k dnešnému dňu tiež po prvýkrát presiahla hranicu 400 infekcií na 100-tisíc obyvateľov.
Vyplýva to z nových údajov, ktoré zverejnil Inštitút Roberta Kocha (RKI). Kvôli rozmachu nákazy oddnes niektoré spolkové krajiny sprísňujú reštrikcie.
V krajine zomrelo po nákaze koronavírusom ďalších 335 ľudí, Nemecko tak zrejme už čoskoro prekoná hranicu 100-tisíc zomrelých od začiatku pandémie. Po novo oznámených úmrtiach ich eviduje 99 768.
Šírenie koronavírusu v krajine naďalej zrýchľuje, pred týždňom RKI ohlásil bezmála 53-tisíc nových nákaz a sedemdňová incidencia predstavovala necelých 320 nových infekcií na 100-tisíc obyvateľov. Zvyšujú sa aj počty ľudí v nemocniciach.
Na úrovni jednotlivých spolkových krajín i celého Nemecka sa odteraz sprísňujú niektoré obmedzenia. Ľudia, ktorí nie sú očkovaní proti chorobe covid-19, nesmú oddnes v Durínsku a Brandenbursku s výnimkou nákupu potravín a liekov vstupovať do obchodov a v noci ani vychádzať z domova.
Skončiť musia aj adventné trhy v týchto regiónoch. K podobným krokom vrátane zákazu vianočných trhov prikročili už skôr Sasko s Bavorskom.
Pre cestovanie verejnou dopravou v Nemecku je odteraz nevyhnutný doklad o očkovaní, prekonaní choroby alebo teste.
V
Česku padol ďalší dodávateľ energií
19. 11. 2021
Energetická kríza si v Česku vyžiadala ďalšiu obeť. Po spoločnostiach Bohemia Energy, Kolibřík Energie a A-Plus končí ďalší dodávateľ energií, firma Ray Energy. Tá ukončenie činnosti oznámila v utorok 16. novembra. Ako uviedol portál e15.cz, ktorý sa odvolal na CNN Prima News, zákazníci však neprejdú automaticky k dodávateľom poslednej inštancie. Osloví ich firma SPP CZ, u ktorej Ray Energy zabezpečila svojim zákazníkom možnosť dodávok energií. Do piatka by mala poslať ponuku a zabezpečiť prevod odberného miesta.
"Stále sme verili, že sa nám súčasnú situáciu na energetickom trhu podarí prekonať. Čakali sme, že vo chvíli, keď do Európy začne prúdiť plyn z Ruska, začne sa energetický trh postupne stabilizovať. Naše predpoklady sa však nenaplnili," uviedli v liste zákazníkom majitelia Ray Energy Petr Soustružník a Iveta Bicková. Ako dodali, fungovanie za takto nepredvídateľných podmienok už pre nich nie je možné.
Ray Energy dodávala elektrinu takmer 2 500 zákazníkom a plyn zhruba 480 odberateľom. Spoločnosť sa tak radí medzi menších dodávateľov. Oznámenie o ukončení dodávok dostal OTE od spoločnosti v utorok v popoludňajších hodinách.
V
Ekonomika Únie zrýchľuje. Slovensko je však na chvoste
17. 11. 2021
Ekonomika Európskej únie v treťom štvrťroku vzrástla podľa sezónne prepočítaných údajov oproti predchádzajúcim trom mesiacom o 2,1 percenta, čo je nepatrne viac ako v druhom štvrťroku, kedy rast predstavoval dve percentá.
V spresnenej správe to dnes uviedol štatistický úrad Eurostat, ktorý tak potvrdil svoj rýchly odhad z konca októbra. Rast v eurozóne potom zrýchlil na 2,2 z predchádzajúcich 2,1 percenta.
Slovenská ekonomika si v treťom štvrťroku polepšila medziročne o 1,3 percenta, je to druhý najhorší výsledok z krajín Európskej únie. Horšie je na tom len Bulharsko s 0,4 percentným rastom.
V medziročnom porovnaní rast prudko spomalil, dôvodom sú ale najmä jednorazové dopady pandémie. Proti tretiemu štvrťroku vlani hrubý domáci produkt v krajinách Európskej únie vzrástol o 3,9 percenta, zatiaľ čo v druhom štvrťroku medziročné tempo rastu dosiahlo 13,7 percenta. Podobne rast za eurozónu spomalil na 3,7 z predchádzajúcich 14,2 percenta.
V
Európske akcie dosiahli nový rekord
12. 11. 2021
Európske akcie uzavreli dnešné obchodovanie na rekorde predovšetkým vďaka ziskom ťažobných spoločností. Pre tie je dôležitá situácia v Číne, a preto sa im uľavilo, keď krachom ohrozený čínsky developerský gigant China Evergrande včas splatil úroky z úveru.
Paneurópsky akciový index STOXX 600 pridal 0,3 percenta na maximum 485,29 bodu. Samotný ťažobný sektor ťažil z rastu cien surovín, posilnil o 3,7 percenta, a zaznamenal tak svoj najlepší deň za posledné štyri mesiace.
Najvyšší zisk - 5,9 percenta - vykázal ťažiar Anglo American PLC po tom, čo konkurenčný ťažiar diamantov, ruská Alrosa, vykázal skokový zisk, a výrazne oživil celosvetový dopyt po diamantoch.
Vyšším ziskom ale bránili obavy z rastúcej globálnej inflácie. Tie posilnili stredajšie údaje zo Spojených štátov, kde sa miera inflácie v októbri zvýšila viac, než sa čakalo.
Podľa údajov spoločnosti Refinitiv stúpnu zisky firiem zahrnutých do STOXX 600 v treťom štvrťroku medziročne o 60,7 percenta na 104,4 miliardy eur, čo je vyšší odhad, než firma zverejnila pred týždňom.
Goldman Sachs zvýšila svoj 12-mesačný cieľ pre index STOXX 600 na 530 bodov z 520 bodov. Podľa tejto investičnej firmy sa európske podniky ukázali byť odolné voči zádrhom v dodávateľských reťazcoch.
V