Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Masívne zdražovanie zasiahlo celú Európu
24. 9. 2021
Zvýšenie zálohových platieb napríklad za elektrinu onedlho prekvapí nejedného Európana. Práve energie totiž v auguste najvýraznejšie ovplyvnili spotrebiteľské ceny v celej Európskej únii.
Ruku k dielu však pridal aj priemyselný tovar, palivá, služby, alkohol či potraviny, čo spôsobilo najvyššiu infláciu v Európe za posledných 10 rokov. V rámci Únie totiž zmohutnela o 3,2 percenta, v eurozóne štatistici hlásili medziročný skok o rovné tri percentá.
„Hlavným dôvodom týchto čísel je postpandemická situácia, keď dochádza k prudkému oživovaniu globálnej ekonomiky, čo tlačí ceny nahor. Navyše, to všetko v prostredí, do ktorého centrálne banky pumpovali bezprecedentné množstvo 'nových' peňazí,“ vysvetlil súčasný vývoj hlavný ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda.
V
Inflácia v Únii aj v eurozóne v auguste výrazne vzrástla
20. 9. 2021
Miera inflácie v Európskej únii aj v eurozóne v auguste prudko vzrástla a dostala sa na najvyššiu hodnotu za takmer desať rokov. V celej dvadsaťsedmičke únijných krajín inflácia vystúpila na 3,2 percenta z júlovej hodnoty 2,5 percenta.
V 19 štátoch, ktoré používajú spoločnú menu euro, potom inflácia dosiahla tri percentá. To je proti júli nárast o osem desatín percentuálneho bodu.
Vo svojej konečnej správe to dnes oznámil európsky štatistický úrad Eurostat. Inflácia tým prvýkrát výrazne prekročila cieľ Európskej centrálnej banky (ECB).
Tá má v úmysle rast cien v záujme oživenia ekonomiky udržiavať na dvoch percentách ročne.
V
Českí politici si polepšia. Platy im stúpnu o stovky eur
20. 9. 2021
Českým poslancom a senátorom vzrastie od januára mesačný plat o 5500 korún (217 eur). Ministri si polepšia o 10 500 korún (415 eur) mesačne, prezident o takmer 18-tisíc korún (711 eur). S odvolaním sa na najnovšie dáta štatistikov o tom v sobotu informovala Česká televízia.
Platy ústavných činiteľov nadviazali na priemernú mzdu v českej ekonomike a rastú na rozdiel od platov učiteľov, policajtov či hasičov automaticky. Premiér Andrej Babiš (ANO) navrhol v lete platy politikov zmraziť, poslanci sa ale zákonom odmietli zaoberať. Okrem iného s argumentom, že ho premiér predložil neskoro.
V
Európska centrálna banka mierne spomalí nákupy dlhopisov
10. 9. 2021
Európska centrálna banka spomalí nákupy dlhopisov, ktorými sa snaží podporovať hospodársky rast v eurozóne zasiahnutej pandémiou choroby covid-19. Rada guvernérov ECB na svojom dnešnom zasadnutí rozhodla, že v porovnaní s predchádzajúcimi dvoma štvrťrokmi znížia mesačné nákupy dlhopisov v rámci núdzového pandemického programu označovaného PEPP, konkrétne čísla však vo svojej správe neuviedla. Doteraz ECB kupovala dlhopisy tempom zhruba 80 miliárd eur mesačne.
Pozornosť trhov sa teraz zameria na tlačovú konferenciu prezidentky ECB Christine Lagardeovej. Na nej by mala predstaviť aj nový odhad rastu a inflácie.
"Rada guvernérov usudzuje, že priaznivé podmienky financovania je možné zachovať pri mierne pomalšom tempe čistých nákupov aktív v rámci núdzového pandemického programu nákupov než v predchádzajúcich dvoch štvrťrokoch," uviedla centrálna banka. Tá celkovo na nákupy v rámci programu PEPP vyčlenila 1,85 bilióna eur a očakáva, že v nákupoch bude pokračovať najmenej do marca 2022.
Analytici v ankete agentúry Reuters očakávali, že ECB zníži nákupy dlhopisov v najbližších troch mesiacoch na 60 až 70 miliárd eur.
Centrálna banka zároveň potvrdila svoj dlhodobý sľub, že posilní stimulačné opatrenia, ak sa situácia na trhoch zhorší a finančné podmienky to budú vyžadovať. "Rada guvernérov je pripravená všetky svoje nástroje podľa potreby upraviť, aby zabezpečila stabilizáciu inflácie v strednodobom horizonte na cieľovej úrovni dvoch percent."
Hlavná úroková sadzba zostáva ďalej na nule. Nákupy aktív v rámci programu APP sa tiež nemenia a budú pokračovať tempom 20 miliárd eur mesačne.
V