Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Život je obchod

Nie každý môže byť Rockefeller, ale každý to môže aspoň skúsiť.

Priateľ sa pozná podľa toho, čo všetko je schopný urobiť pre toho druhého.

Podnikanie bez obrazotvornosti je nádenníčenie. Alebo inými slovami, trocha fantázie nikoho nezabije. A navyše, fantázia prospieva obchodu.

(Zrnká úsmevu)
Murphy a byrokrati

Tuctový človiečik si zaslúži tuctovú metódu obsluhy.

Neexistuje byrokrat, ktorý by vyvinul nejaké úsilie, aby dokázal, že sa mýli.

Základný zákon byrokracie hovorí, že: Čo nie je na papieri, to neexistuje.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Ľahšie je zmeniť výzor sto ľudí ako povahu jedného z nich.

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

Mocní si vždy nájdu dôvod, prečo treba potrestať slabšieho. Nezamieňajte si rovnosť pred zákonom s rovnosťou pred korytom.

(Murphyho zákony v bájkach)
Život je smiešny

Sudca hovorí obžalovanému: „Chcete uviesť nejaké poľahčujúce okolnosti?“ „Áno, pán sudca. Chcel by som slávnemu súdu pripomenúť, že už som bol trikrát trestaný a vôbec to nepomohlo!“

Synček sa spytuje otecka: „Otec, čo je to civlizácia?“ „Keď si pustíš televízor, aby si sa dozvedel, aké je počasie, namiesto toho, aby si vybehol z chalupy pozrieť sa na oblohu.“

Na skúškach sa profesor pýta študenta práva: „Má manžel právo otvoriť list svojej manželke?“ „Právo má, ale nemá na to odvahu!“

(Myšlienky bez cla)
Veci sa kazia

Hlavný rozdiel medzi človekom a strojom je v tom, že dobre namazaný stroj nerobí taký hluk.

Nezamestnaný otec piatich detí dá posledné peniaze jasnovidke, aby mu vyveštila, aká budúcnosť ho čaká. Jasnovidka začne: Ste otcom troch detí... Nie troch, piatich – opravuje ju zákazník. To si myslíte vy.

Čo majú spoločné ojazdené auto a vlastná manželka? Oboje spoľahlivo slúži, ale v spoločnosti sa s tým človek radšej nechváli...

(Murphyho zrnká II)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Inflácia v eurozóne je najvyššia od vzniku eura

1. 12. 2021 Medziročná miera inflácie v eurozóne v novembri vystúpila na 4,9 percenta, a dostala sa tak na najvyššiu hodnotu od zavedenia spoločnej európskej meny euro pred dvadsiatimi rokmi. Zvýšila sa tak zo 4,1 percenta v októbri, najmä kvôli pokračujúcemu zdražovaniu energií. Vo svojom rýchlom odhade to dnes oznámil štatistický úrad Eurostat. Údaje za celú Európsku úniu odhad neobsahuje, tieto dáta budú zverejnené v polovici decembra.
Oproti októbru sa ceny zvýšili o 0,5 percenta. Rast inflácie, ktorý podľa ekonómov súvisí s hospodárskym oživením sprevádzaným zdražovaním energií a nedostatkom niektorých surovín, pokračuje už od konca leta. Aj v novembri sa na jej výške podieľali predovšetkým energie, ktoré medziročne zdraželi o 27,4 percenta (v októbri o 23,4 percenta). Oproti októbru sa ceny zvýšili o 0,5 percenta. Rast inflácie, ktorý podľa ekonómov súvisí s hospodárskym oživením sprevádzaným zdražovaním energií a nedostatkom niektorých surovín, pokračuje už od konca leta. Aj v novembri sa na jej výške podieľali predovšetkým energie, ktoré medziročne zdraželi o 27,4 percenta (v októbri o 23,4 percenta).
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Európske akcie zaznamenali prudký pád

29. 11. 2021 Európske akcie dnes utrpeli najprudší pokles od vlaňajšieho júna. Pod zvýšený tlak sa dostali kvôli obavám z hospodárskych dopadov novej mutácie koronaviru, ktorá bola zistená v Juhoafrickej republike. Paneurópsky akciový index STOXX Europe 600 odpísal 3,67 percenta a obchodovanie uzavrel na 464,05 bodu.
Za celý týždeň tak prišiel asi o 4,5 percenta. "Táto nová varianta vírusu prichádza v najhoršom možnom čase, pretože Európa a niektoré severné časti Spojených štátov sú v napätej situácii kvôli už tak vysokým počtom nových prípadov a hospitalizácií," povedal podľa agentúry Reuters analytik Peter Garnry zo spoločnosti Saxo Bank.
"Akcie reagujú negatívne, pretože sa zatiaľ nevie, do akej miery budú voči novému variantu účinné vakcíny, čím sa zvyšuje riziko nových uzáver," dodal.
Nová verzia koronaviru s označením B.1.1.529 sa rýchlo šíri v najľudnatejšej provincii Juhoafrickej republiky a podľa vedcov sú doterajšie poznatky o nej znepokojujúce.
Nesie totiž mimoriadny počet mutácií, a mohla by tak byť agresívnejšia ako predchádzajúce varianty. Mnoho krajín, vrátane európskych, už reaguje zákazom letov zo zasiahnutej oblasti.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Ceny emisných povoleniek v EÚ dosiahli nový rekord

29. 11. 2021 Cena emisných kvót v Európskej únii sa dnes vyšplhala na nové maximum nad 75 eur za tonu. Informovala o tom agentúra Reuters. Systém obchodovania s emisnými kvótami bol v EÚ zavedený v roku 2005 a rast ich ceny z posledných mesiacov je jedným z faktorov, ktoré prispievajú k zdražovaniu energií.
Cena kvót v EÚ dnes podľa Reuters vystúpila až na 75,04 eura za tonu. Nadviazala tak na stredajší rast, za ktorým stálo vyhlásenie novej nemeckej vládnej koalície, že nedopustí pokles ceny kvót v Nemecku pod 60 eur za tonu.
Dopyt po emisných povolenkách teraz podporujú aj vyššie ceny plynu, kvôli ktorým je pre elektrárenské spoločnosti ekonomickejšie využívať uhlie. Produkcia elektriny z uhlia vytvára dvojnásobné množstvo emisií oxidu uhličitého ako produkcia z plynu, takže vyžaduje viac emisných kvót, píše Reuters.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Náš automobilový priemysel pred zvyškom Európy vedie

26. 11. 2021 Slovensko si podľa najnovších dát za prvých deväť mesiacov tohto roka vo výrobe áut medziročne prilepšilo o vyše 13 percent. Len na porovnanie, Nemecko sa prepadlo aj napriek katastrofálnemu minuloročnému výsledku o päť percent.
Európsky automotive sektor pred pandémiou ročne vyrobil viac ako 14 miliónov vozidiel, s čím dokázal vygenerovať členským krajinám na daniach takmer 400 miliárd eur. Jeden z pilierov ekonomiky bol však vlani mimoriadne oslabený. Aj keď analytici pôvodne očakávali, že tento rok bude pre odloženú spotrebu či zlepšenie pandemickej situácie omnoho silnejší, opak je pravdou.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner