Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Inflácia v eurozóne je blízko svojho vrcholu, tvrdí ECB
5. 1. 2022
Inflácia v eurozóne je blízko svojho vrcholu, myslí si člen Rady guvernérov Európskej centrálnej banky Francois Villeroy de Galhau.
Utorková správa francúzskeho štatistického úradu INSEE ukázala, že inflácia v druhej najväčšej ekonomike eurozóny v decembri stagnovala. Francúzske spotrebiteľské ceny v decembri medziročne stúpli o 2,8 percenta, rovnako ako v novembri.
Villeroy de Galhau, ktorý je guvernérom francúzskej centrálnej banky, v tom vidí prvé signály stabilizácie a očakáva, že cenové tlaky sa počas tohto roka znížia. "Inflácia je blízko svojho vrcholu v našej krajine aj v eurozóne," uviedol v utorok Villeroy.
Dodal, že ECB naďalej veľmi pozorne sleduje vývoj, ale v priebehu roka počíta s postupným poklesom problémov v rámci dodávateľského reťazca, rovnako ako tlaku zo strany cien energií.
V
Európske ceny plynu aj elektriny pokračujú v poklese
31. 12. 2021
Európske ceny plynu aj elektriny pokračovali na začiatku nového týždňa v poklese. Dôvodom bol prísľub zvýšenia dodávok skvapalneného zemného plynu (LNG) do Európy.
Cena plynu sa v utorok (21. 12.) dostala na nové rekordné maximum nad 180 eur za megawatthodinu (MWh). Dôvodom bolo výrazné zníženie dodávok ruského plynu. V pondelok už cena plynu klesla na polovicu v porovnaní s týmto rekordom a zrejme zaznamená najdlhšie znižovanie za dva mesiace. Do Európy totiž mieria dodávky LNG, ktoré by mali uvoľniť napätú situáciu na trhu s energiami. Energetická kríza v uplynulých týždňoch prinútila niektoré európske firmy z oblasti ťažkého priemyslu obmedziť produkciu.
Referenčný európsky kontrakt na plyn s dodávkou v najbližšom mesiaci na burze v Amsterdame v pondelok padol až o 19 percent na 90 eur za MWh, čo bolo najmenej od 6. decembra. Zlacňovanie plynu tlačí nadol aj ceny elektriny. Nemecký kontrakt na elektrinu s dodávkou v januári stratil 36 percent a jeho cena sa znížila na 220 eur za MWh a cena francúzskej elektriny s dodávkou v budúcom mesiaci klesla o 22 percent.
V
Plyn ďalej výrazne zlacňuje
27. 12. 2021
Ceny zemného plynu pre európsky trh pokračujú v poklese, dnes po poludní sa cena znížila až o 24 percent a dostala sa pod 100 eur za megawatthodinu. Aj tak je ale výrazne vyššia ako pred rokom. Podpredseda ruskej vlády a minister energetiky Alexander Novak povedal, že k prudkému rastu cien suroviny v tomto roku prispievajú chybné rozhodnutia európskych politikov a neschopnosť dohodnúť sa na dlhodobých zmluvách. Na to už pred časom upozornil napríklad americký denník The Wall Street Journal.
Cena plynu v tomto roku vzrástla skoro o 800 percent a v utorok sa prvýkrát vyšplhala nad 180 eur za megawatthodinu. Pokiaľ sa vezme do úvahy dnešný pokles, potom sú ceny oproti začiatku roka stále ešte vyššie o viac ako 400 percent.
Minister Novak povedal, že Európa sa sama pripravuje o vyššie objemy ruského plynu tým, že otáľa so schválením plynovodu Nord Stream 2.
Ten už je hotový, ale stále čaká na povolenie od nemeckých úradov. Očakáva sa, že ich nezíska skôr ako v polovici budúceho roka. Nord Stream 2 pritom vedie paralelne k plynovodu Nord Stream, ktorý po dne Baltského mora už od roku 2011 privádza plyn z Ruska do Nemecka.
Nord Stream 2 objem prepravovaného plynu zdvojnásobí.
K nervozite na trhu s plynom v Európe prispieva aj fakt, že tok plynu v plynovode Jamal-Európa je aj dnes obrátený, a to už štvrtý deň.
Plyn teda neprúdi smerom na západ, ako obvykle, ale od Nemecka k Poľsku, ukazujú záznamy nemeckého prevádzkovateľa plynovodnej siete Gascade.
V
Únia plánovala získať viac peňazí, než reálne dostala
27. 12. 2021
Európska únia získala tento rok na kapitálovom trhu menej peňazí, než pôvodne plánovala, na financovanie programu obnovy po koronakríze. Európska komisia emitovala menší objem dlhopisov, keďže dopyt po platbách z programu obnovy bol slabší, než sa predpokladalo, potvrdila Komisia nemeckej agentúre DPA. Eurokomisia však má dostatok prostriedkov na pokrytie všetkých budúcich platieb, uviedol jej hovorca.
Európska komisia v tomto roku emitovala dlhopisy v celkovom objeme 71 miliárd eur, pričom podľa pôvodného plánu to malo byť až 80 miliárd eur. Tieto dlhopisy sú súčasťou programu obnovy Únie, ktorý má pomôcť vybudovať zelenšiu, digitálnejšiu a odolnejšiu ekonomiku.
Medzi emitovanými dlhopismi boli prvýkrát aj "zelené dlhopisy" (green bonds) v objeme 12 miliárd eur, z ktorých sa majú financovať výhradne klimaticky pozitívne projekty krajín, ktoré sú súčasťou ich národných plánov obnovy, ako sú napríklad výskumné projekty týkajúce sa prechodu na zelenú energiu.
Prostredníctvom zelených dlhopisov by sa mala financovať asi tretina z plánov obnovy.
Program obnovy Európskej únie počíta do roku 2026 s finančnou pomocou pre členské krajiny v celkovom objeme okolo 800 miliárd eur. Tieto peniaze majú pomôcť zvládnuť ekonomické škody spôsobené pandémiou.
Prioritou sú projekty podporujúce prechod k zelenej ekonomike a digitalizácii. Program sa bude financovať prostredníctvom spoločných dlhov, ktoré by sa mali splatiť do roku 2058.
V