Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Brusel chce Rusom zatvoriť aj zadné dvierka
4. 3. 2022
Po vyradení viacerých ruských bánk z medzinárodnej platobnej siete SWIFT, po zablokovaní finančných inštitúcií platobnými gigantmi Visa a Mastercard, pozastavení funkčnosti Apple Pay, Google Pay aj PayPalu a takmer úplnom znehodnotení rubľa ostáva Rusom len málo možností, ako uniknúť sankciám.
Zdá sa, že zadnými dvierkami sa stali kryptomeny, čo podkopáva snahy Západu izolovať krajinu od globálneho finančného systému.
ovanie medzi rubľom a virtuálnymi aktívami sa od útoku na Ukrajinu zdvojnásobilo. V úvode týždňa podľa výskumníkov Chainalysis dosiahlo 60 miliónov dolárov denne.
Rusov chcú teda odstrihnúť aj od tejto možnosti, ministri financií európskych štátov o tom diskutovali v stredu.
V
Koniec ruskej banky v Európe
2. 3. 2022
Ruská Sberbank odchádza z Európy. Najväčšia ruská banka to odôvodnila veľkým odlivom hotovosti z dcérskych firiem a ohrozením bezpečnosti zamestnancov a majetku. Ruskú inváziu na Ukrajinu vo vyjadrení nezmienila.
Banka, ktorá má neskôr počas dňa zverejniť finančné výsledky za rok 2021, uviedla, že už nie je schopná zaistiť likviditu európskych dcérskych spoločností, ale úroveň jej kapitálu a kvalita aktív sú dostatočné na to, aby mohla vyplatiť peniaze všetkým vkladateľom.
V
Výrobu českej Škody zasiahla kríza na Ukrajine
2. 3. 2022
Netrvalo to ani týždeň a čipovú krízu vystriedali problémy spôsobené konfliktom na Ukrajine. Česká Škoda Auto musí pre ruskú inváziu obmedziť výrobu, pričom hovorí o „kritickom nedostatku dielov“.
Niekoľko svojich dodávateľov má totiž aj u našich východných susedov. Priamo tam zároveň vyrába vozidlá Superb, Kodiaq, Karoq a Fabia Combi. Ich produkciu úplne zastavila.
Dôsledky vojny by mohli byť ďalekosiahle aj u nás, varuje generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula. Hospodárske noviny sa preto pozreli na situáciu v našich výrobných halách.
V
EÚ schválila ďalší balík sankcií voči Rusku
28. 2. 2022
Štáty Európskej únie dnes schválili druhý balík sankcií proti Rusku v reakcii na jeho útok proti Ukrajine. Európsky blok popri obmedzení významných sektorov ruskej ekonomiky zmrazí majetok prezidenta Vladimira Putina a ministra zahraničia Sergeja Lavrova.
Po rokovaní unijných ministrov zahraničia to uviedol lotyšský minister Edgars Rinkévičs. EÚ tiež začala prípravu ďalšieho balíka opatrení, ktoré majú ešte zásadnejšie ochromiť ruskú ekonomiku.
Tresty pre oboch vrcholných politikov sú súčasťou druhého balíka protiruských sankcií, na prijatie ktorého vo štvrtok vyzvali prezidenti a premiéri unijných krajín. Ministri sa zhodli na zmrazení ich majetku, cesty do EÚ im však v záujme možného diplomatického vyriešenia konfliktu nezakázali.
Ďalšie sankcie majú obmedziť ruský prístup ku kapitálu, sú zamerané na energetiku, dopravu či obchod. Zasiahnu tiež 70 percent ruského bankového trhu.
Majú tiež okrem iného znemožniť ruskej elite ukladať peniaze v Európe, zakázať dodávky kľúčových súčiastok ruským rafinériám či obmedziť prístup Ruska ku kľúčovým technológiám.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dnes ráno vyhlásil, že pokračujúci ruský útok svedčí o nedostatočnosti doteraz prijatých opatrení. EÚ podľa Rinkéviča už začala pracovať na treťom balíku sankcií, ktorý má ďalej oslabiť kľúčové sektory ruskej ekonomiky.
V