Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Zásobovanie plynom v Nemecku je stabilné. Ruské sankcie naň vplyv nemajú
16. 5. 2022
Ruské sankcie proti firmám v energetickom sektore nemajú zatiaľ žiaden vplyv na zásobovanie plynom v Nemecku. Podľa piatkového vyjadrenia spolkového úradu pre reguláciu sieťových odvetví BNetzA (Bundesnetzagentur) je zásobovanie stabilné a naďalej je zaručené zabezpečenie dodávok.
Výpadok dodávok spôsobený ruskými sankciami sa aktuálne plne nahradzuje nákupmi na európskom trhu s plynom. Obmedzenie dodávok spôsobilo mierny nárast veľkoobchodných cien, ich zvýšenie však nepresiahlo volatilitu z uplynulých týždňov.
Rusko v stredu 11. mája uvalilo sankcie na bývalé zahraničné dcérske spoločnosti Gazpromu, medzi ktorými je aj jeho bývalá nemecká dcéra Gazprom Germania.
Pre ruské firmy platí, že nemôžu obchodovať so spoločnosťami na sankčnom zozname, čo znamená, že sú tiež vylúčené z obchodu s plynom. Nemecko vo štvrtok 12. mája uviedlo, že niektoré dcérske firmy spoločnosti Gazprom Germania pre spomínané sankcie Moskvy nedostávajú z Ruska žiadny plyn.
Už predtým Ukrajina zastavila dodávky cez vetvu vedúcu cez Luhanskú oblasť, ktorú okupujú ruskí separatisti. Prevádzkovateľ ukrajinskej plynovodnej siete vo štvrtok uviedol, že neobnoví tranzit ruského plynu do Európy cez stanicu Sochranovka, dokiaľ Kyjev nebude mať plnú kontrolu nad touto vetvou.
V
Európska centrálna banka zrejme čoskoro začne zvyšovať úrokové sadzby
9. 5. 2022
Hlavné úrokové sadzby v eurozóne by do konca roka mohli opäť stúpnuť nad nulu, uviedol člen Rady guvernérov Európskej centrálnej banky Francois Villeroy de Galhau.
"Ak sa neobjavia žiadne nové neočakávané šoky, považoval by som za realistické, že sa do konca tohto roka dostaneme do pozitívneho pásma," povedal šéf francúzskej centrálnej banky.
Takisto signalizoval, že ECB by mala ukončiť čisté nákupy dlhopisov do konca júna, čo je predpokladom na zvýšenie sadzieb.
Depozitná sadzba, ktorá je účtovaná komerčným bankám na ich prebytočnú likviditu uloženú na účtoch v ECB, sa aktuálne nachádza na úrovni -0,5 percenta. To by znamenalo, že ECB by ju musela zvýšiť trikrát o 25 bázických bodov, aby sa dostala do pozitívneho pásma.
Villeroy de Galhau však nespresnil, kedy by ECB podľa neho mala začať zvyšovať úrokové sadzby. Viacero jeho kolegov už verejne podporilo prvé zvýšenie v júli.
Guvernér fínskej centrálnej banky Olli Rehn v rozhovore pre CNBC uviedol, že ECB by sa mala poponáhľať so zvyšovaním sadzieb, ak chce skrotiť infláciu. Uznal však, že ECB je v ťažkej pozícii.
Na jednej strane musí zabezpečiť, aby pokračovalo zotavovanie ekonomiky, na strane druhej musí zabrániť, aby sa vysoké inflačné očakávania zakotvili a aby sa odzrkadlili na trhu práce.
V
EÚ ukázala nové protiruské sankcie
6. 5. 2022
Európska komisia navrhuje do konca tohto roka úplne zakázať dovoz ruskej ropy do Európskej únie. Oznámila to dnes predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.
Európsky blok podľa nej v rámci šiesteho balíka protiruských sankcií tiež odpojí od medzinárodného platobného systému SWIFT najväčšiu ruskú banku Sberbank a dva ďalšie bankové domy.
Na to, aby sankcie vstúpili do platnosti, ich musia jednomyseľne schváliť členské krajiny.
Najdiskutovanejšou súčasťou nového balíka je embargo na dovoz ruskej ropy, ktorý v minulých rokoch tvoril štvrtinu všetkého ropného importu do unijných krajín, a z ktorého má Putinov režim značné príjmy.
Komisia navrhuje ukončiť do šiestich mesiacov dovoz surovej ropy a do konca roka aj upravených ropných produktov.
V
EÚ hľadá spôsob, ako si poradiť s obmedzením ruského plynu
2. 5. 2022
Ministri energetiky krajín Európskej únie dnes budú hľadať spôsob, ako zabezpečiť plyn pre všetkých spotrebiteľov vo svojich krajinách pri obmedzených dodávkach z Ruska.
Témou mimoriadnej bruselskej schôdzky bude aj stratégia zameraná na naplnenie zásobníkov pred zimnou vykurovacou sezónou v čase neistej perspektívy energetických obchodov s Moskvou.
Ministri by tiež mali vyjadriť názory svojich vlád na možné ukončenie odberu ruskej ropy, ktoré má byť súčasťou ďalšieho balíka protiruských sankcií, žiadne záväzné rozhodnutie sa však nečaká.
Rusko sa minulý týždeň rozhodlo prestať dodávať plyn do Poľska a Bulharska, pretože tamojšie energetické firmy odmietli pristúpiť na požiadavku prezidenta Vladimira Putina platiť za kľúčový zdroj energie v rubľoch.
EÚ podľa šéfky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej s týmto scenárom počítala a obe krajiny začali dostávať plyn od svojich susedov.
V