Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
K daňovým rajom nechce patriť ani Monako
23. 3. 2009
Po Švajčiarsku, Luxembursku a Rakúsku, ktoré sa zaviazali k lepšej informovanosti a väčšej transparentosti v oblasti daní a nebudú podporovať daňové úniky, sa k podobnému záväzku rozhodlo pristúpiť aj Monako. Tieto krajiny nebudú zapísané na čiernu listinu daňových rajov a prijímajú štandardy OECD o výmene informácií o daniach.
Kaymanské ostrovy, kde sa koncentruje väčšina
svetových hedgeových fondov sa zmluvne dohodli so siedmymi európskymi vládami
na pomoci s daňovými informáciami. Nemecko, Rakúsko, Belgicko, Luxembursko,
Česká republika, Slovensko a Švajčiarsko budú o tieto informácie môcť požiadať na základe unilaterálnej
dohody.
Poznámka:
Hedge fondy sú špeciálnym typom fondov určených pre kvalifikovaných
investorov. Tieto fondy nepodliehajú takmer žiadnej regulácii, a preto môžu
investovať zverené prostriedky aj do vysoko rizikových transakcií. Názov hedge
funds pochádza od slova hedging (zaisťovanie), nakoľko takmer každý fond
obchoduje so zaisťovacími derivátmi (buď na zaistenie vlastných pozícií, alebo
na špekuláciu).
Výmena mobilného operátora by mala trvať jeden deň
23. 3. 2009
K zhode na tejto požiadavke včera vyzvala eurokomisárka pre informačné technológie Európsky parlament a Radu EÚ. Dnes v únii trvá priemerne 8,5 dňa, než sa zákazníkovi podarí zmeniť mobilného operátora. Pri výmene prevádzkovateľa pevnej linky to je v priemere 7,5 dňa.
V tomto ukazovateli Slovensko dosahuje výrazne podpriemerné výsledky. Prenos
mobilného čísla našim operátorom
trvá 14 dní a patríme k
najhorším v Európe. Dlhšie to trvá len
v Taliansku a Poľsku. Prenos pevného čísla
trvá 10 dní. Aj tu sú Poliaci na poslednej priečke.
Smernicu, podľa ktorej by mala trvať výmena
operátora iba jeden deň, navrhla Európska komisia už pred dvomi rokmi. V súčasnosti o nej diskutujú zástupovia
Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Posledné kolo rokovania by malo byť v utorok.
Eurokomisárka sa domnieva, že všetci Európania
by mali mať možnosť zmeniť operátora - či už mobilnej, alebo pevnej linky - v priebehu
jedného dňa. Možné je to napríklad v Írsku alebo na Malte.
Zdvojnásobenie krízového balíčka
20. 3. 2009
Európski lídri odsúhlasili navýšenie objemu financií v Medzinárodnom menovom fonde (MMF). Schválili aj zdvojnásobenie financií v krízovom fonde pre členské krajiny EÚ, ktoré nie sú v eurozóne.
Navýšením financií sa má MMF umožniť, aby rýchlo a flexibilne pomohol
krajinám, ktoré čelia problémom. Spoločným postojom EÚ pre nadchádzajúcu
aprílovú londýnsku schôdzku krajín G20, kde sa bude debatovať o novej finančnej
architektúre, je tiež zlepšenie dozornej funkcie MMF s cieľom posilniť
jeho úlohu pri predchádzaní krízam.
Zlepšiť sa má aj spolupráca medzi
MMF a Finančným fórom stability (FSF), aby sa tak mohli ľahšie zisťovať
systematické riziká a problémy vo finančnom sektore a zaistila sa náprava zo
strany členských krajín. Rýchlo sa má uskutočniť aj reforma MMF dohodnutá v
minulom roku.
Centrálne banky v EÚ budú ďalej znižovať úrokové sadzby
20. 3. 2009
Centrálne banky v strednej a východnej Európe v tomto roku znížia úrokové sadzby na minimá blížiace sa rekordu. Banky sa týmto znížením snažia bojovať s najhlbšou recesiou od pádu komunizmu aj napriek poklesu ich mien.
Centrálni bankári z regiónu sa
dnes stretnú v Budapešti, aby diskutovali o spoločných problémoch. Centrálne
banky v Maďarsku, Poľsku a ČR budú rokovať o nastavení úrokových sadzieb na
budúci týždeň a v Rumunsku koncom marca.
Menám regiónu sa počas posledného
polroka nedarilo. Z 26 mien rozvíjajúcich sa ekonomík najviac stratil polský
zlotý, ktorý oslabil voči euru o 28 %. Treťou najviac oslabujúcou menou bol
maďarský forint, ktorý klesol o 20 %. Rumunský lei klesol o 16 percent a česká
koruna o 10 %.
V tomto roku región čaká recesia
kvôli prudkému prepadu dopytu na exportných trhoch a podľa MMF aj pokles
ekonimiky o 0,4 %. Veľké bankové spoločnosti naprieč ekonomikou sa pokúšajú
šetriť a škrtajú pracovné miesta.