Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Otázky na rádio Jerevan

Ktorý je prvý známy boj o trh? Boj medzi Kainom a Ábelom o priazeň Hospodina.

Kto bol prvým podnikateľom? Boh, pretože tiež začínal z ničoho a napriek tomu, že je vševedúci, nevedel, do čoho ide a čo sa z toho vyvrbí. Námietka z daňového úradu: To nie je pravda, pretože: 1. Podnikanie je opakovaná činnosť s cieľom vytvoriť zisk. Nebolo dokázané, že by sa stvorenie opakovalo. Nie je dokázané, že by ku stvoreniu sveta došlo s cieľom vytvorenia zisku. 2. Dodnes sa nenašlo príslušné daňové priznanie. Najstaršie daňové priznanie podal akýsi Judáš Iškariotsky, kde priznal príjem 30 strieborných. Daň nezaplatil, lebo náklady prevýšili výnosy. Námietka voči námietke (Únia tiež podnikateľov): Ako vždy, daňový úrad nevie, o čom je reč. Akt stvorenia sa predsa pravidelne opakuje.

Platí ešte: „Chudoba cti netratí“? Platí, ale všetko ostatné je za peniaze.

(Myšlienky bez cla)
Newtonove zákony

Chudí samovrahovia po skoku zo strechy mrakodrapu žijú dlhšie.

Teleso umiestnené v priestore zostane na mieste, až kým si neuvedomí svoju situáciu.

Neživé veci sa pohybujú len natoľko, aby sa vám priplietli do cesty.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphy optimista

Ak sa veci pokazia, svet sa ešte preto nezrúti – práve naopak, tá kopa pokazených harabúrd mu nedovolí padnúť.

Ak ste klopali a nebolo vám otvorené, skúste ešte ukázať tisícku.

Ak ste si otvorili hubu na nesprávnom mieste a dostali ste po nej, skúste vymeniť miesto alebo hubu.

(Murphyho zákonník)
Deti naše poklady

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

Ak je mladosť chybou, tak sa jej veľmi skoro zbavíme. (Goethe)

Ak sa človek chce dožiť vysokého veku, musí sa v mladosti šetriť a nesmie sa umývať. Prečo sa nesmie umývať? Preto, lebo ľudová múdrosť hovorí, že čistota je pol života. Kto teda chce život celý, nesmie byť čistý, ergo – nesmie sa umývať...

(Zrnká úsmevu)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Európska ekonomika jasne spomaľuje

27. 5. 2022 Po začatí konfliktu na Ukrajine sa prudko zvýšila volatilita trhov, rozšírili sa úverové spready a akciové indexy klesli, čo otvorilo možnosť ešte vyššej inflácie a slabšieho rastu.
Európska komisia zverejnila minulý týždeň jarnú ekonomickú prognózu, zostavenú na základe situácie v Európskej únii ku koncu apríla. Závery vychádzajúce zo súboru technických parametrov vrátane menových kurzov, úrokových sadzieb a ceny komodít ukazuje výrazné spomalenie rastu hospodárstva. Odborníci však indikujú, že v momente, keď by sa ECB rozhodla zvýšiť centrálne sadzby, by sa situácia mohla zmeniť pre kurz eura.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Vodiči zo zahraničia už v Maďarsku za regulovanú cenu nenatankujú

27. 5. 2022 Maďarské prihraničné čerpacie stanice vo štvrtok 26. mája do polnoci zažili nápor vozidiel zo zahraničia vrátane Slovenska, aby využili do polnoci poslednú možnosť natankovať základné druhy pohonných látok za regulované ceny. Informuje spravodajca TASR v Budapešti s odvolaním sa na spravodajský server atv.hu.
V Győri polhodinu pred polnocou čakal podľa statusov zverejnených na Facebooku dlhý rad slovenských vozidiel pred jedným z čerpadiel, podobná bola situácia aj v Mosonmagyaróvári či v Komárome.
V zmysle nariadenia maďarskej vlády od piatka budú môcť v Maďarsku tankovať pohonné látky za regulované ceny iba vozidlá s maďarským evidenčným číslom. Výnimkou sú zahraničné autá z krajín, v ktorých sú ceny pohonných látok tiež regulované, pričom zoznam takýchto krajín zverejní minister zahraničných vecí.
Šéf úradu vlády Gergely Gulyás vo štvrtok na tlačovej konferencii v Budapešti vyzdvihol, že v Európe je možné natankovať najlacnejšie v Maďarsku, preto v prihraničných oblastiach vznikla "tankovacia turistika" zo susedných krajín, ktorá už ohrozuje bezpečnosť dodávok pohonných látok.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Vývoz ocele z Indie do EÚ ohrozuje nová vývozná daň

23. 5. 2022 Indické oceliarne by mohli byť donútené zrušiť dodávky do Európy a hrozia im značné straty kvôli aktuálnemu rozhodnutiu vlády zaviesť vývozné dane na oceliarske produkty. Agentúre Reuters to povedal generálny riaditeľ spoločnosti Jindal Steel and Power V. R. Šarma.
India v sobotu neskoro večer zaviedla vývoznú daň 15 percent na osem oceliarskych produktov. S daňou prišla v čase, keď sa producenti ocele snažia nahradiť vlažný dopyt na domácom trhu zvýšením svojho podielu v Európe, ktorá má problémy s dodávkami kvôli ruskej invázii na Ukrajinu.
Šarma uviedol, že indickí oceliari majú nevybavené vývozné objednávky na zhruba dva milióny ton, väčšinou do Európy, ktoré sú v prístavoch alebo v rôznych fázach produkcie. Na tie sa novo bude vzťahovať daň, s ktorou nikto nepočítal. Rozhodnutie by podľa neho mohlo zvýšiť náklady v odvetví až o 300 miliónov USD.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Nový rekord v Nemecku. Výrobné ceny vzrástli kvôli drahej energii najviac v histórii

21. 5. 2022 Výrobné ceny v Nemecku v apríli medziročne vzrástli o rekordných 33,5 percenta. Vo svojej správe to dnes uviedol nemecký štatistický úrad. Za ďalším silným rastom výrobnej inflácie, ktorá sa neskôr spravidla premieta aj do cien pre spotrebiteľov, sú drahšie energie. K ich rastu výrazne prispieva aj vojna na Ukrajine. Podľa štatistického úradu ide o najväčší cenový nárast od roku 1949, kedy sa tieto údaje začali sledovať. V marci ceny medziročne vzrástli o 30,9 percenta a vo februári o 25,9 percenta. Proti tohtoročnému marcu sa ceny medzimesačne zvýšili o 2,8 percenta.
Kvôli pokračujúcej vojne na Ukrajine zaznamenali znovu najvyšší nárast ceny energie, ktoré boli o 87,3 percenta vyššie ako pred rokom. Elektrárne museli platiť za zemný plyn o 307 percent viac ako vlani v apríli. Priemyselným zákazníkom zemný plyn zdražil o 260 percent a komerčným predajcom o 170 percent. Ceny výrobcov bez započítania energií vzrástli o 16,3 percenta.
Ceny medziproduktov, ako sú napríklad kovy a drevo, medziročne vzrástli o 26 percent. Spotrebný tovar ako potraviny bol na úrovni výrobcov o 13,2 percenta drahší ako pred rokom. Zvlášť vysoký nárast cien bol u hnojív a zlúčenín dusíka, ktoré sa viac ako zdvojnásobili. To podľa agentúry Reuters ilustruje dopady konfliktu na poľnohospodárstvo a na globálne dodávky potravín.
Najnižší nárast cien, a to o 6,7 percenta, vykázali prevažne drahé investičné statky, ako sú stroje (plus 7,6 percenta) alebo autá (plus 4,9 percenta).
V
(Zdroj: hnonline.sk)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Ludomil
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner