Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Dunaj s novou stratégiou
2. 7. 2009
Európska únia pripravuje novú stratégiu pre rozvoj Dunaja. Stratégia sleduje zlepšenie dopravy, ochrany životného prostredia a hospodárskeho rozvoja regiónov okolo rieky.
V oblasti dopravy bude kladený dôraz na zlepšenie navigácie na rieke. Vďaka tomu by
sa Dunaj mohol intenzívnejšie využívať na prepravu tovarov. Dosiahnuť by sa to malo lepšou koordináciou národných projektov,
keďže v cezhraničných programoch na to nie je alokovaných dosť zdrojov.
Environmentálny aspekt stratégie sa zameria na predchádzanie
povodniam, znižovanie znečistenia Dunaja a jeho hlavných prítokov, a ochranu unikátneho
prostredia dunajskej delty. Stratégia
povedie k vytváraniu rovnováhy medzi rozvojom dopravy a ochranou životného
prostredia.
Tretím prvkom stratégie je hospodársky rozvoj. Na základe
stratégie by sa mala prehĺbiť
a rozšíriť spoluprácu miest a regiónov popri rieke Dunaj, prepojiť
existujúce iniciatívy a formy spolupráce, a aj v tomto prípade
nahradiť plánovanie a diskusie konkrétnymi projektmi.
Na prípravu stratégie vyzvali Komisiu lídri členských krajín
na summite v Bruseli, 19. júna. Stratégia má byť predložená do konca roka
2010, štáty by ju schválili v prvej polovici roku 2011, počas Maďarského
predsedníctva. Iniciatíva má silnú podporu najmú vo Viedni, Budapešti
a Bukurešti.
V krajinách EÚ sa opäť telefonuje lacnejšie
1. 7. 2009
V rámci sietí mobilných operátorov v krajinách EÚ sa od dneška opäť telefonuje lacnejšie. Do platnosti vstupuje druhé nariadenie o roamingu, ktoré upravuje i ceny za odosielanie správ SMS a mení pravidlá využívania dátových služieb v zahraničí.
Doterajší platný limit 46 centov bez DPH za minútu
odchádzajúceho hovoru v roamingovej sieti sa snižuje na 43 centov bez DPH. Od
júla 2010 sa cena zníži na 39 centov a od júla 2011 až na 35 centov.
Znižuje sa aj cena za
minútu prijatého hovoru. Zo súčasných
22 centov bez DPH za minútu sa zníži na 19 centov bez DPH.
K zmene dochádza i v
tarifikácii roamingových
hlasových hovorov. Nové pravidlá umožňujú operátorom účtovať prvých 30 sekúnd hovoru v
roamingovej sieti ako jeden celok, po prvej polminúte však budú musieť hovor
účtovať po sekundách. Nahradí sa tak doterajšia prax spoplatňovania hovorov v
roamingu v minútových intervaloch, teda i za začatú minútu.
Nové nariadenie počíta aj s reguláciou cien správ SMS.
Zákazník za jednu krátku správu nezaplatí viac ako 11 centov bez DPH.
Prijímanie textových správ v zahraničí naďalej zostáva bezplatné.
Pre spotrebiteľov dátových služieb je dobrou správou
mechanizmus, ktorý má zabrániť tzv. šokom z privysokých účtov. Nové nariadenie
hovorí, že každého svojho zákazníka operátor musí upozorniť správou SMS vtedy,
ak v danom mesiaci využije dátové roamingové služby v celkovej hodnote 50 eur
bez DPH. V správe SMS sa musí uvádzať, ako má zákazník postupovať, ak si želá
využívať dátový roaming nad jej rámec aj napriek prečerpaniu mesačnej cenovej
kvóty. Ak sa zákazník rozhodne na SMS neodpovedať alebo nereagovať, musí
operátor v príslušnom mesiaci ďalšie využívanie dátového roamingu zablokovať.
Každý zákazník operátora môže požiadať o zvýšenie mesačnej cenovej kvóty za
dátový roaming.
V MMF budú mať Slovensko a Česko spoločného zástupcu
1. 7. 2009
Krajiny bude počas nasledujúcich štyroch rokov zastupovať Marek Jakoby. Za spoločným zastúpením krajín je snaha o znižovanie nákladov v inštitúciách.
Spoločné zastúpenie je výsledkom dohody, ktorú v apríli t.r. podpísali
guvernéri centrálnych bánk a ministri financií oboch krajín a následne ju
schválila slovenská vláda.
Funkčné obdobie spoločných zástupcov v Medzinárodnom menovom fonde (MMF)
a Svetovej banke (SB) bude štvorročné, pričom pozície v jednotlivých
inštitúciách sa budú medzi oboma krajinami pravidelne striedať.
Oficiálne zastúpenie Slovenska v Rade guvernérov MMF a v Rade
guvernérov SB sa nezmenilo. Funkciu
guvernéra v MMF vykonáva aj naďalej guvernér Národnej banky Slovenska
(NBS) Ivan Šramko, jeho alternátom je štátny tajomník Ministerstva financií
(MF) SR František Palko.
Minister financií Ján Počiatek je guvernérom za SR v skupine Svetovej
banky. Funkciu jeho alternáta vykonáva
viceguvernér centrálnej banky Viliam Ostrožlík.
Nemecko a Švajčiarsko pripravujú novú dohodu o dvojitom zdanení
30. 6. 2009
Predstavitelia Nemecka a Švajčiarska na minulotýždňovej daňovej konferencii začali konštruktívny dialóg o novej dohode o dvojitom zdanení.
Nemecký minister a jeho švajčiarsky rezortný kolega
vyhlásili, že prekonali rozdiely a dospeli ku konštruktívnemu dialógu. Začali
vyjednávať o novej dohode o dvojitom zdanení. Ide o jeden zo záväzkov, ktorý má
prispieť ku kompatibilite s daňovými pravidlami OECD. Podobnú zmluvu
už Švajčiarsko podpísalo so Spojenými štátmi americkými, čo bolo prvým krokom v
procese zbavovania sa reputácie daňového raja.