Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Zásady pri voľbe brigád v EÚ
3. 6. 2009
Renomované pracovné agentúry odporúčajú pri voľbe brigád dodržiavať niekoľko zásad. Medzi ne patrí serióznosť prístupu, transparentnosť a história sprostredkovateľa. Okrem toho jasné a obojstranne výhodné zmluvne zakotvené podmienky.
Plateniu rôznych provízií a poplatkov vopred
sa treba vyvarovať. Pozor si treba dávať na schránkové firmy a pri neznámych
sprostredkovateľoch na neosobný kontakt cez internet alebo telefón.
Pomocníkom pre záujemcov o brigády môžu byť aj
internetové diskusie s adresnými skúsenosťami.
Varovanie vydalo aj ministerstvo zahraničných
vecí. Upozorňuje občanov, aby si
dôkladne preverovali vierohodnosť pracovných ponúk a oznamov. Podľa
ministerstva za takýmito ponukami na prácu napríklad v Španielsku skrývajú skupiny, ktoré chcú
neznalosťou tamojších pomerov pripraviť ľudí o peniaze. Najčastejšími prípadmi
podvodov sú platby za vybavenie pracovného povolenia až do výšky 350 eur,
pričom si Španielsko žiadne prechodné obdobie, obmedzujúce pohyb pracovných
síl, voči Slovensku neuplatňuje.
Svetovým klimatickým lídrom sa môžu stať USA
3. 6. 2009
USA by čoskoro mohli prevziať zodpovednosť za globálne klimatické politiky. Predurčuje ich k tomu veľký pokrok v oblasti výskumu a vývoja alternatívnych palív a technológií energetickej efektívnosti.
Novým svetovým klimatickým lídrom sa USA môžu stať vzápätí
ako sa im podarí prijať príslušnú domácu legislatívu. Návrh na štandardy palív
pre automobily, či povinnosť výrobcov energií vyrábať časť energií z
obnoviteľných zdrojov predstavil prezident Barack Obama. Súčasne prisľúbil, že
tieto návrhy by sa mali stať čoskoro zákonmi.
Aj obchodovanie s emisiami je konceptom, ktorý vyvinuli
americkí vedci. Táto schéma sa začala uplatňovať pred desiatkami rokov s tým,
že sa obchodovalo s emisiami síry a ďalších nebezpečných látok, ktoré spôsobujú
kyslé dažde. Hoci sa takýto prístup k problému kyslých dažďov osvedčil, za
lídra v boji proti emisiám CO2 sa považuje EÚ, ktorá využíva
americký prístup.
Pre celé medzinárodné spoločenstvo bude v tomto smere veľkým
testom koncoročná klimatická konferencia
v Kodani, na ktorej by sa malo diskutovať o nástupcovi Kjótskeho protokolu.
Chudobnejšie krajiny žiadajú od bohatých, aby začali znižovať mieru tvorby emisií CO2 ako prvé.
Slovenských študentov na českých univerzitách pribúda
3. 6. 2009
V budúcom roku bude za riekou Moravou študovať zhruba 20-tisíc Slovákov. Ďalšie tisícky maturantov sa k nim pripoja v septembri. Slovákov do Česka ťahajú do Česka kvalitné školy, známa reč a najmä - bezplatné štúdium.
Študenti si priplatia v prípade, ak štúdium na vysokej škole
už majú za sebou a chcú sa vzdelávať na ďalšej. Slovenskí študenti väčšinou
navštevujú pražskú Karlovu
univerzitu a Masarykovu univerzitu v Brne.
Na prijatie je potrebné ukončené stredoškolské vzdelanie, teda maturita alebo
absolventské skúšky a úspech na
prijímacích skúškach.
Informácie o podmienkach štúdia všetky školy
poskytujú na svojich internetových stránkach.
Slovenskí študenti majú možnosť ubytovania na
internátoch, na ktoré získavajú aj
"ubytovacie" štipendium.
Potrebné je tiež vybaviť si európsky zdravotný preukaz (bez neho neošetria ani na
pohotovsti), alebo vybaviť si trvalý pobyt, ktorý je potrebné aj pri kúpe
paušálneho programu miestnych mobilných operátorov.
Problém nie je ani s dopravou, do
univerzitných miest smerujú denne desiatky spojov zo Slovenska. Treba sa však
pripraviť na iné pravidlá ako sú na Slovensku.
Slovenská príručka lobingu
8. 4. 2009
Portál EurActiv.sk s podporou Ministerstva zahraničných vecí pripravil špeciálnu publikáciu o metódach a význame lobingu v Bruseli.
Vyše osemdesiat percent
zástupcov podnikov aj podnikateľských združení považuje za svoju
najdôležitejšiu úlohu lobovanie v
inštitúciách EÚ. Vyplýva to z výsledkov špeciálnej štúdie portálu EurActiv,
ktorá bola predložená valnému zhromaždeniu
SEAP (Society of European Affairs Professionals).
Organizácia združuje vyše 260 konzultantov, zástupcov obchodných a
priemyselných združení, právnikov i mimovládne organizácie v Bruseli. Priemyselné aj obchodné združenia si cenia
priame zastúpenie v Bruseli omnoho viac, než individuálne firmy.
Portál EurActiv.sk s podporou Ministerstva
zahraničných vecí pripravil špeciálnu publikáciu o metódach a význame lobingu v
Bruseli. Zameriava sa na praktické rady a ukážky lobingových stratégií,
obsahuje aj niektoré tipy, ktoré slovenské subjekty z verejnej a súkromnej
sféry môžu využiť pri presadzovaní svojich záujmov v Bruseli. V najbližších
dňoch bude publikácia dostupná v elektronickej verzii. Euractiv pripravuje aj
spustenie samostatného internetového portálu venovaného lobingu.